Ir jei liks, kaip tai atsilieps naftos pramonei? Tokių spekuliacijų imtasi suprastėjus įprastų automobilių reputacijai.

„Renault Nissan“ vadovas Carlosas Ghosnas po „Volkswagen“ skandalo tvirtino, kad tai tikrai neskatins dyzelinių transporto priemonių populiarumo nei JAV, nei Japonijoje.

Elektromobilius ir hibridinius automobilius gaminančios kompanijos po skandalo vylėsi, kad jis išeis į naudą. „Honda“ atstovas Toshihiro Mibe agentūrai „Reuters“ tvirtino, kad po 2020 m. dyzeliniai automobiliai nedominuos rinkoje.

„Tikime, kad hibridiniai automobiliai gali konkuruoti su dyzeliniais“, – „Reuters“ teigė vienas „Toyota“ padalinių vadovų.

Tačiau ne visi gamintojai tokie entuziastingi dėl elektromobilių pakilimo. „Fiat Chrysler“ vadovas Sergio Marchionne interviu „CAR Magazine“ sakė, kad elektromobiliai nebus išsigelbėjimas. S. Marchionne kalbėjo apie tai, kai žiniasklaidai buvo pristatomas „Tesla Model 3“, kuriam pranašaujama sėkmė.

Bet kuriuo atveju didieji automobilių gamintojai („Toyota“, „General Motors“, „Volkswagen Group“, „Hyundai“, „Ford“ ir „Nissan“) jau investuoja milijardus dolerių į alternatyvių degalų technologijų tyrimus, pavyzdžiui, vandenilio energijos ar elektros.

Tačiau „Fiat Chrysler“ vadovas nemano, kad elektromobiliai būtų racionali degalais varomų automobilių pamaina. Jis, sukritikuodamas „Tesla“ gaminius, teigė, kad įmonė kuria ikonas taip, kaip tai su savo „iPhone“ daro kitas JAV gigantas „Apple“.

S. Marchionne argumentuoja, kad „Fiat Chrysler“ negamina elektromobilių, nes „nenori „Tesla“ gamintojo tvaiko“. Be to, kompanija kol kas nesumanė, kaip sukurti ekonominės klasės elektromobilį.

Elektromobilių gamintojai meta iššūkius

Tačiau žinantys, kaip kurti ne tik tradicinius automobilius, dėsto ambicingus planus, kuriuose – ir elektromobiliai, ir vandeniliu varomos transporto priemonės. Iki 2020 m. „Hyundai“ užsibrėžė komercinei rinkai pristatyti 26 alternatyvius modelius, įskaitant šešis elektromobilius ir dvi transporto priemones, varomas vandenilio technologija.

Nepaisant to, kad „Hyundai“ įžengė į hibridinių automobilių rinką vėlai, greitai padarė progresą.

Kitas, kur kas sudėtingiau įveikiamas sunkumas, – pagaminti elektromobilį, kurį pirktų, o gamintojas iš jo užsidirbtų. Tai du skirtingi dalykai elektromobilių rinkoje. Tą pastebėjo į alternatyvių automobilių technologijų kūrimą investuojantis „Nissan“.

Automobilių analitikas Christopheris Richteris „Financial Time“ teigė, kad gigantai dėl šios priežasties paskirsto savo pajėgumus kurdami hibridinius automobilius. Inovacijų kūrimas brangai kainuoja ir nebūtinai komerciškai atsiperka. Tą iliustruoja beveik anekdotu tapęs „Tesla“ pavyzdys: kai įmonė parduoda elektromobilį, patiria nuostolių.

„General Motors“ šią problemą sprendžia pradėdamas dirbti su programinės įrangos kūrėju „Google“. Bendradarbiavimo tikslas – per metus pagaminti pirmąjį autonominį elektromobilį. Jei „General Motors“ pasieks užsibrėžtų ambicijų, jis taps elektromobilių ir autonominių automobilių rinkos lyderiu.

Elektromobilis

Pats „Google“ tikina neturintis tikslo pardavinėti autonominius automobilius, kurie testuojami užsienyje nuo 2009 m. „Google“ renkasi siūlyti savo programinę įrangą automobilių kompanijoms ir tapti dirbinio intelekto sistemų kūrėja.

„Fiat Chrysler“ irgi naudojasi interneto naršyklės kūrėjo paslaugomis gamindamas „Chrysler Pacifica“ autonominius automobilius. Tačiau tai neužkirs kelio „Google“ megzti ryšių su kitais rinkos dalyviais.

„Ford“ generalinis vadovas Markas Fieldsas tikina, kad automobilių rinka vis dar auga ir kompanija siekia ne tik varžytis su konkurentais, bet ir patenkinti klientų norus. Jis prognozuoja, kad po ketvirčio amžiaus vairuotojai galės mėgautis ištobulintomis autonominio vairavimo technologijomis.

M. Fieldso spėjimu, šie technologiniai atnaujinimai reikš ir išaugusius automobilių pardavimus. Jis prognozuoja, kad elektromobiliai pigs, todėl jų paklausa didės.

„Ford“ šiuo metu matomas ne tik kaip tiesioginis „Tesla“ varžovas, bet ir ambicingas pramonininkas – pats gamina autonominių automobilių variklius.

Elektromobiliai – realus pavojus naftos rinkai

Šiuo metu pasaulinėje naftos rinkoje – nuosmukis. Specialistai pastebi suaktyvėjusį vairuotojų susidomėjimą elektromobiliais, o gamintojai nepraleidžia progos pasireklamuoti naftos pramonės darbuotojų piketų fone.

Tačiau ar pati elektromobilių rinka gali tiesiogiai paveikti naftos pramonę? Nuomonės nusveria prognozes į vieną pusę. Nepriklausomi ekspertai energetikos klausimais Salmanas Ghouri ir Andreas de Vriesas tinklapiui oilprice.com teigia, kad elektromobilių rinka paveiks naftos rinką artimiausiu metu, o ilguoju laikotarpiu gali sukelti šokiruojančių padarinių.

Tačiau didžiausios JAV nevalstybinės įmonės naftos ir dujų pramonėje „Exxon Mobil“ apžvalgoje teigiama, kad 2040 m. elektromobiliai ir kuru varomi automobiliai sudarys ne daugiau nei 4 proc. rinkos. JAV energetikos bendrovė „Chevron“ prognozuoja, kad per artimiausią pusšimtį metų automobilių rinka liks iš esmės tokia pati.

Tačiau suinteresuoti automobilių rinkos dalyviai mano, kad permainos neišvengiamos ir jos bus radikalios. Verslo konsultacijų bendrovės „Navigant Research“ specialistai numato, kad 2035 m. pasaulio keliuose iš viso važinės apie 2 mlrd. transporto priemonių. Šiandien jų yra apie 1,2 mlrd.

Kiek iš tų milijardų bus elektromobiliai? Ekspertai pateikia tris prognozes. Viena radikaliausių – šio dešimtmečio pabaigoje pardavimai pakils 60 proc., bet sulėtės 36 proc. 2021–2030 m. periodu. Dar 18 proc., anot bendrovės „Navigant Research“, pardavimai smuktų 2031–2040 m. laikotarpiu.

Tačiau „Navigant Research“ analitikai tvirtina, kad nors veikiausiai elektromobilių pramonė nepaveiks naftos gavybos trumpuoju laikotarpiu, bet ilguoju laikotarpiu gali sumažinti juoduoju auksu vadintos naftos poreikį.

Prancūzijoje nuseko degalų upė, Kanada turi strategiją

Elektromobilių rinka ir naftos gavyba – susiję dalykai ir naftos turtingos šalys gali paveikti šiuos procesus pačios. Pavyzdžiui, Kanados premjerė Kathleen Wynne su keliais ministrais inicijuoja, kaip rašo „The Globe and Mail“, 7 mlrd. dolerių vertės klimatą tausojančią strategiją, kurioje numatyta aiški vieta elektromobiliams.

Kanada tikisi, kad iki 2025 m. šalyje 12 proc. nuperkamų automobilių bus įkraunami elektra. Tačiau analitikai spėjo sukritikuoti strategiją. Specialistas iš konsultavimo įmonės „Frost & Sullivan“ Kumaras Saha tvirtina, kad numatyti skaičiai yra nerealistiški.

„Patikėkite manimi, norėčiau matyti gatvėse daugiau elektromobilių labiau nei kas nors kitas, bet 5 proc. [elektromobilių šalies transporto rinkoje] 2020 m. ir 12 proc. 2025 m... Manau, tai truputį nerealistiška“, – „Yahoo Finance“ sakė K. Saha.

Ontarijo ekonominio vystymosi ministras Bradas Duguidas pripažino, kad yra klausimų infrastruktūros ir technologijų srityse, kuriuos dar reikia išspręsti iki sėkmingo strategijos įgyvendinimo.

Prancūzijoje vykstant naftos pramonės darbuotojų streikams, europiečiai pradėjo palankiau žiūrėti į tradicinių automobilių alternatyvas.

„Renault“ sumaniai pasinaudojo sukrutimu ir pradėjo kampaniją, skirtą reklamuoti naują elektromobilį „Zoe“. „Prancūzijoje neturime degalų, bet turime „Zoe“, – „Twitter“ paskyroje rašė gamintojo atstovai. Pranešimas išsyk sulaukė tūkstančių pritariamų žinučių. Kaip nepradėsi žavėtis elektra, kai degalinėse nėra kuro.

„Renault“ giriasi savo kampanijos rezultatais – esą jų „Zoe“ modeliu domėjosi 50 proc. daugiau vartotojų. Dar vienas privalumas automobilių rinkos žaidėjui – elektromobilių savininkai teikė pasiūlymus vairuotojams nutempti jų kuru varomus automobilius.

Pasekdamos „Renault“ pavyzdžiu socialinėse medijose savo elektromobilius reklamavo ir „Kia“, „Citroen“ bei „Volvo“.

Gamintojai turi realių vilčių, nes, „LMC Automotive“ duomenimis, pernai Prancūzija buvo antra pagal dydį elektromobilių rinka Europoje po Jungtinės Karalystės. Tačiau ne tik šios dvi Senojo žemyno šalys pasižymi elektromobilių rinkoje. Pavyzdžiui, Norvegijos vyriausybė turi planų uždrausti degalais varomas transporto priemones iki 2025 m.