Nors elektra varomų autobusų projektai plėtojami didžiosiose Vakarų Europos šalyse, ši pramonė, anot klaipėdietiško elektrobuso gamintojų, vis dar mieganti ir pernelyg nevystoma. Eksperimentinę labaratoriją besiruošiančios statyti bendrovės „Vėjo projektai“ direktorius Alvydas Naujėkas yra sakęs, jog bendrovė siekia miesto autobuso koncepciją pakeisti iš esmės ir tuo nustebinti Europą.

Prie tikslo artėjama sparčiu žingsniu – neseniai buvo paskelbta galutinė atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo išvada, po to bus siekiama gauti leidimą statybai, tariamasi su rangovais ir, pasak direktoriaus, Kretainio g. 6 numeriu pažymėtame sklype gamykla pradės kilti kitais metais.

„Gamykla bus eksperimentinė. Šiuo metu „Vėjo projektai“ dirba prie elektrinio autobuso sukūrimo ir tai yra daroma su vietiniais resursais. Įmonės pagrindą sudaro Klaipėdos universitetą baigę jauni inžinieriai, taip pat kompetencijos įgijome iš vokiečių, olandų ir italų automobilių gamintojų pramonės specialistų, – pasakojo A. Naujėkas. – Šiuo metu reikalinga suformuoti klasterį, kadangi Lietuvoje tokios pramonės nėra išvystyta. Verslo požiūriu iškart statyti didelę gamyklą būtų savižudybė, tad pradėsime nuo eksperimentinės gamyklos ir stebėsime kaip sureaguos rinka ir kokį produktą mums pavyks sukurti“.

Šioje srityje bendrovės vadovas įžvelgia didžiulį potencialą – naujos kartos elektrinių autobusų pasaulyje praktiškai nesimato, o daugiausia mokslininkai užsiiminėjo paprastų autobusų perdarymu į elektrinius.

A. Naujėko manymu elektrinio, ypač viešojo transporto ateitis yra ne už dešimčių, bet už keliolikos ar net kelių metų. Būtent dėl to po kelių metų bus žiūrima, ar verta statyti didesnę gamyklą, kuri gamintų elektrobusus serijiniu būdu.

Klaipėdiečiai jau matė miesto gatvėmis važinėjusį elektrini autobusą, kuris buvo perdarytas iš seno „Škoda“ autobuso karkaso. Visgi šiuo metu inžinieriai dirba prie visiškai naujo elektrinio autobuso prototipo sukūrimo projekto.

Koncepcijoje apibrėžta, kad šis bus itin lengvas su įdomiomis naujovėmis: kėbulas bus gaminamas iš mišrių medžiagų, jis turės naujovišką važiuoklę (varikliai turėtų būti ratuose) bei interaktyvų eksterjerą. Elektrobusą kuriantys mokslininkai jį pakrikštijo „Dancer“.

„Lietuviai geba kurti tokio lygio technologijas. Kai kurie mūsų sprendiniai neturi analogų pasaulyje ir yra patentuojami. Šiuo metu mūsų eksperimentinė bazė yra Klaipėdos universiteto verslo inkubatoriuje, ten iki šių metų galo ir turėtų gimti pirmasis toks autobusas“, – atskleidė A. Naujėkas.

Šiuo metu elektrobusą kuriančią komandą sudaro 30 žmonių, tačiau artimiausiu metu žadama įdarbinti dar per 20 profesionalų. Kitų metų gale arba 2018 m. pradžioje pradėjus eksperimentinės gamyklos eksploataciją žadama įdarbinti dar 50 žmonių.

Stebino klaipėdiečius

Klaipėdiečiai bei praėjusios „Jūros šventės“ dalyviai galėjo pasigrožėti itin tyliu, baltu ir permatomu elektriniu autobusu, kuris anksčiau važinėjo ir uostamiesčio bei kitų šalies miestų gatvėse. Inžinieriai elektrobusą surinko iš seno „Škoda“ autobuso, kurį kaip nurašytą ir nenaudojamą įsigijo prieš 3 metus. Jiems jį teko visiškai išardyti, palengvinti net 5 tonomis bei įrengti baterijas ir elektros variklius.

Be to, autobusas turi „ūsus“, tad bandymų metu Kaune ir Vilniuje galėjo įsikrauti nuo troleibusų elektros tinklų ir toliau riedėti savarankiškai.

Šis autobusas yra važinėjanti laboratorija. Jam riedant viduje darbuojasi inžinieriai, kurie elektrobuso galimybėmis bei sprendimų veiksmingumu gali įsitikinti realiomis sąlygomis įsiliejant į eismą, o ne kompiuterinėmis simuliacijomis.