Į naująjį „Volkswagen“ skandalą įtraukti milijonai automobilių. Vakarų Virdžinijos universiteto mokslininkai kartu su „International Council on Clean Transportation“ organizacija pirmieji aptiko išmetamųjų dujų tyrimų neatitikimus, rašo autoblog.com.

Kad programišiai gali įsilaužti į važiuojantį „Jeep Cherokee“ automobilį nustatė du nepriklausomi kibernetinio saugumo tyrėjai Chrisas Valasekas ir Charlie Milleris.

„General Motors“ atveju problemą aptiko paprastas mechanikas iš Misisipės ir inžinierius iš Floridos. Būtent šie du asmenys aptiko sąsajas tarp neišsiskleidžiančių oro pagalvių ir brokuotų „General Motors“ degimo jungiklių. Tyrimo jie ėmėsi, kai žuvo „Chevrolet Cobalt“ vairavusi 29-erių Džordžijos valstijos gyventoja Brooke Melton.

Kilus „Volkswagen“ skandalui būtina atkreipti dėmesį į šių nepriklausomų tyrėjų svarbą nustatant gyvybei pavojų keliančias problemas ne tik dėl pastebimo etinio bendrovių abejingumo, kuris gali baigtis žmonių mirtimis.

Nepriklausomų vertintojų vaidmuo iš tiesų vertas dėmesio dar ir todėl, kad šie vertintojai, kurių indėlis niekada dar nebuvo toks reikšmingas apsaugant automobilius vairuojančius asmenis, gali būti išstumti iš automobilių pramonės srities.

Nuo šių metų gegužės mėn. vyksta nedaugeliui žinomas, tačiau neįtikėtinai svarbus procesas, kuris jau neilgai trukus padės nuspręsti, ar nepriklausomi tyrėjai ir mechanikai ir toliau turės prieigą prie transporto priemonių programinės įrangos, ar vis dėlto ši programinė įranga, valdanti keliolika automobilio komponentų, vis dėlto turėtų būti saugoma pagal autorinių teisių įstatymą.

JAV skaitmeninio tūkstantmečio autorinių teisių įstatymas (DMCA) numato teisinę atsakomybę už saugumo prietaisų, skirtų ginti autoriaus teisių saugomus darbus, apėjimą. Kai 1988 m. buvo priimtas šis įstatymas, siekta apsaugoti kino pramonę nuo piratavimo ir bendroves nuo programinės įrangos vagysčių. Tada kažin, ar kam būtų šovę į galvą, kad po 17 metų automobiliai iš esmės taps mobiliomis programinės įrangos platformomis, aprūpintomis milijonais kodų, todėl šis įstatymas galės būti taikomas ir šiai pramonės sričiai.

Vis dėlto būtent tokia situacija susiklostė 2015 m., o automobilių gamintojai pastaruosius penkis mėnesius praleido mėgindami visus įtikinti, kad DMCA įstatymas draudžia nepriklausomiems tyrėjams be leidimo gauti prieigą prie programinės įrangos.

Vis dėlto DMCA įstatyme numatomos sąlygos, suteikiančios visuomenei galimybę gauti prieigą ir tinkamai naudotis šiais autoriaus teisių saugomais darbais. Kas trejus metus JAV autorinių teisių tarnyba sprendžia, ar reikalingos išlygos, būtinos apsaugoti tam tikras veiklas, pavyzdžiui, transporto priemonių tyrimus, kurie patenka į sąžiningo naudojimo kategoriją. Šiuo metu kaip tik ir sprendžiamas šis klausimas.

Šiais metais pateikti prašymai patvirtinti per dvidešimt tokio tipo išlygų. Pirmą kartą keli tokio pobūdžio prašymai gauti iš automobilių pramonės pasaulio. Nutarimai, kad šie prašymai pagrįsti, turėtų įtakos visų teisiniams interesams, pradedant kibernetinio saugumo tyrėjais ir baigiant paprastais automobilių mėgėjais, norinčiais gauti prieigą prie automobilių programinės įrangos.

JAV autorinių teisių tarnyba apsispręsti žada iki šių metų spalio mėn. pabaigos.

Autorinių teisių tarnyba teigia, kad elektroniniai automobilio valdymo blokai tapo pernelyg sudėtingi ir pavojingi, todėl juos būtina apsaugoti. „General Motors“ teisininkai netgi mėgino įtikinti, kad šios bendrovės klientai tik gauna leidimą naudotis jų automobilius valdančia programine įranga, iš tiesų ji jiems net nepriklauso.

Vis dėlto įsibėgėjęs „Volkswagen“ skandalas dėl sukčiavimo tapo puikia proga atidžiau pažvelgti į priežastis, dėl kurių automobilių gamintojai gali siekti, kad jų gaminamų transporto priemonių programinė įranga būtų apsaugota nuo detalesnių tyrimų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)