Vieša paslaptis, kad iš Amerikos automobiliai gabenami kaip pigesnė alternatyva. Vis dėlto po kelionės per Atlantą jie pas pirkėjus iškeliauja kaip antrą kartą gimę – jeigu JAV aukcionuose tokios mašinos būna parduodamos kaip daužtos neslepiant jokių defektų, tai po „auksarankių“ operacijų pirkėjams Lietuvoje jos siūlomos kaip „nepriekaištingos būklės, mažai važinėtos ir sveikos“.

Galima spėti, kad ant panašaus jauko buvo užkibęs ir „Volvo S60 R“ vairuotojas, įsigijęs iš JAV atplukdytą mašiną. Pirmadienio rytą kelyje Vilnius-Utena šis automobilis, lenkdamas kitą mašiną, išvažiavo į priešingos krypties eismo juostą ir susidūrė su „Volkswagen Bora“. Žuvo „Volvo“ vairuotojas ir keleivė, dar trys sunkiai sužeisti avarijos dalyviai gydomi.

Eismo įvykio aplinkybes tiriantys pareigūnai dar pateiks savo versijas, kas kaltas dėl šios tragiškos avarijos. Galima neabejoti, kad bus įvertinti oro sąlygų, kelio dangos niuansai, vairuotojų pasirinkto greičio įtaka, tačiau tyrėjai turėtų įvertinti dar vieną faktą.

Po avarijos „Volvo S60 R“ atrodė išties kraupiai sumaitotas, tad kilo pagrįstų įtarimų, ar jis anksčiau nebuvo patekęs į eismo įvykį ir ar jo pasyvus saugumas buvo maksimaliai užtikrintas.

Patikrinus šio 2006 m. gamybos „Volvo S60 R“ kėbulo numerį, paaiškėjo, kad automobilis viename iš JAV aukcionų prieš ketverius metus buvo parduodamas kaip daužtas. Iš nuotraukų galima spręsti, kad buvo nukentėjusi priekinė mašinos dalis vairuotojo pusėje – matyti pažeidimai variklio skyriuje, priekinėje rėmo dalyje, nuo smūgio iššovusios saugos oro pagalvės. Kokiomis aplinkybėmis šis automobilis pateko į Lietuvą, kaip jis buvo suremontuotas ir kaip paskui eksploatuotas dabar belieka spėlioti, tačiau faktas yra tas, kad iš Amerikos atkeliavęs daužtas automobilis Lietuvoje tapo mirties mašina.

Lietuvos techninių apžiūrų įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, pirmoji techninė šio „Volvo S60 R“ patikra atlikta 2012 m. vasario 2 d. Antroji – šiemet vasario 26 d., Naujosios Vilnios stotyje. Tuomet aptikta keletas nedidelių trūkumų – kontrolieriai pastebėjo problemų dėl posūkio ir avarinės signalizacijos žibintų, taip pat nebuvo sureguliuoti priekiniai ir galiniai rūko žibintai ir kt.

Asociacija: skaudžios pasekmės - ne dėl automobilio

„Apgailestaudamas dėl tragiškų šio įvykio pasekmių, drįsčiau nesutikti, jog amerikietiški automobiliai - paslėpta grėsmė. Tai tikriausiai yra pirmas atvejis Lietuvoje, kai žuvo automobilio, atgabento iš Amerikos, vairuotojas. Manau, jog toje situacijoje buvo nesvarbu, kokiu automobiliu važiuota (nauju, atvežtu iš Europos Sąjungos ar JAV). Dėl pasirinkto nesaugaus greičio ar netinkamo manevro pasekmės būtų buvusios tokios pačios. Tikiuosi, kad ekspertai nebus šališki, tirdami avarijos priežastis, ir šio skaudaus autoįvykio nepanaudos kaip iliustracijos, jog reikia griežtinti amerikietiškų automobilių registraciją. Drįstu priminti, jog amerikietiški automobiliai, atvežti į Lietuvą, yra vieninteliai, kuriems prieš registraciją reikia pateikti ratų geometrijos atitikimą gamintojo standartams pažymą, įtikinančią, kad automobilio geometrija atstatyta tinkamai. Tai žinodamas ir procedūras matydamas, negaliu sutikti su interpretacijomis, jog avarija įvyko ir jauni žmonės žuvo dėl netinkamai suremontuoto automobilio. Juk buvo pranešta, kad jis net du kartus Lietuvoje sėkmingai praėjo techninę apžiūrą. Jei mes visi ir visada vairuotume atsakingai, pasirinkdami saugų greitį, laimingai pasiektumėm kelionės tikslą bet kuriuo automobiliu, tuo labiau amerikietišku,- tragišką įvykį komentavo Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos atstovas Aurimas Jurčius.

Daužti ir suremontuoti automobiliai – tarsi geležiniai spąstai

DELFI jau yra rašęs apie tai, kas nutinka daužtiems, nekokybiškai suremontuotiems ir paskui vėl į eismo įvykį patekusiems automobiliams. Atsakymus į tai pateikė socialinis saugaus eismo projektas „Geležiniai spąstai“.

Viskas prasidėjo nuo eksperimento, kuriuo buvo siekiama išsiaiškinti, kokį poveikį pasyviam automobilių saugumui turi kėbulo remontas, kai darbus atlieka reikiamos kvalifikacijos neturintys meistrai ir kai nėra paisoma automobilių gamintojų nustatytų technologinių reikalavimų. Iš 8 dalių suvirintas 15 metų senumo „BMW 323ti“ atrodė palyginti geros prekinės išvaizdos, tačiau bandymai ADAC laboratorijoje atskleidė, kad smūgio į nejudamą kliūtį metu automobilio kėbulas plyšo visose vietose, kurios buvo virintos, o keleivių saugos celė deformavosi taip, kad žmonėms ten nebuvo net teorinių galimybių išvengti mirtinų traumų.

Kas nutinka automobiliui avarijos metu? Susidūrimo metu smūgio energija paskirstoma keliais virtualiais kanalais kėbulo viršutinėje dalyje, centre ir apačioje. Išoriniai automobilio sluoksniai yra minkščiausi, o arčiau salono esantis plienas tvirčiausias. Tokia konstrukcija leidžia sumažinti automobilio svorį ir sugerti susidūrimo jėgą anksčiau, kol ji dar nėra pasiekusi keleivių. Po prietaisų skydu esantis plieninis strypas neleidžia dalims iš variklio skyriaus patekti į saloną ir saugo kojas. Saugiausios mašinos projektuojamos taip, kad stipraus priešpriešinio smūgio atveju variklis nuslenka po automobilio apačia, o ne į keleivių celę.

Pasyviosios saugos sistemos turi tik vieną esminį trūkumą: kartą padirbėjusios jos turi keliauti į metalo laužą.

Naudoti automobiliai iš Amerikos – paslėpta grėsmė

Kodėl verta labai atidžiai rinktis iš Amerikos atplukdytą naudotą automobilį?

„Šioje autoverslo nišoje viskas grindžiama tais pačiais principais, kaip ir vežant nenaujus automobilius iš Vokietijos, Prancūzijos ar Italijos: aukcione perkamas kuo pigesnis (t. y. eismo įvykio metu stipriai apdaužytas automobilis), plukdomas į Lietuvą, kur auksarankiai meistrai atkuria prekinę išvaizdą. Nenoriu būti kategoriškas, tačiau didžioji dalis tokių mašinų, kurias teko matyti mūsų servise, iš tiesų tik išoriškai atrodė kaip „Jeep“, „Chrysler“ ar „Dodge“. Vaizdas po varikio gaubtu ar pakėlus automobilį keltuvu bylojo, kad pagrindinė meistrų užduotis buvo ne sutvarkyti mašiną, o paslėpti buvusios avarijos pėdsakus. Pagal identifikacinius numerius atrastos kai kurių automobilių duženų nuotraukos šokiruodavo įžūliu melu apie defektų pobūdį, nes skelbimų portaluose Lietuvoje viliojo nepriekaištingai atrodančių mašinų fotografijos. Iš tiesų jų kėbulo konstrukcijos daugeliu atvejų būdavo atitiesinamos tik tiek, kad pavyktų pritvirtinti agregatus. O po tokio „kokybiško“ remonto net atlikti paprasčiausią ratų geometrijos reguliavimo procedūrą yra praktiškai neįmanoma“, – vasarą projektui „Geležiniai spąstai“ tvirtino „Modus grupės“ servisų tinklo vystymo direktorius Laurynas Sivilevičius.

Jis pripažino, kad itin prasta kėbulo saugos parametrų būklė būdavo iš Amerikos atplukdytų mašinų „firminis“ bruožas. Kokybiškai remontuoti tokių automobilių tiesiog neapsimokėdavo, nes taip dingtų bet kokia ekonominė logika. Kadangi kelionė per Atlantą nėra pigus malonumas (internete siūlomų transportavimo paslaugų kaina svyruoja apie 2000-3000 dolerių), tokia prekė būtų tiesiog nekonkurencinga. T. y. pati verslo schema pasmerkia nenaujo amerikinio automobilio pirkėją padidintai rizikai.

„JAV draudimo sistema veikia analogiškai, kaip ir Europoje. Iš esmės taip pat traktuojama ir sąvoka „pilna automobilio žūtis“ – oficialiai, avariją patyręs automobilis, draudimo ar lizingo kompanijos ir automobilio savininko bendru sutarimu, išbraukiamas iš transporto registro, kai remonto kaštai kartu su likutine jo verte viršija „sveiko“ automobilio rinkos kainą avarijos dieną. Realiai, jei avarijos metu pažeidžiamos saugumui įtakos turinčios konstrukcijos, o ekonominio faktoriaus remontuoti automobilį, laikantis gamintojo technologijų, nėra, dažnai priimamas sprendimas tokio nelaimėlio neremontuoti. Tokiu atveju automobilio savininkui draudimo ar lizingo kompanija išmoka pinigų sumą lygią „sveiko“ automobilio rinkos kainai. Jei nutariama mašiną grąžinti į eismą, visais atvejais turi būti atliekama ekspertizė, – sakė L. Sivilevičius. – Nors Lietuvoje valandiniai darbo įkainiai pastebimai mažesni, viską sutvarkyti pigiau keblu, nes tam reikia daug specialios įrangos, įrankių ir dar daugiau žinių.“

Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (913)