Tai atsitiko Malaizijoje, kai moteris, vairuodama prieš 11 metų gamintą „Honda Jazz“ žuvo nuo netikėtai be priežasties sprogusios saugos oro pagalvės. Ją mirtinai sužeidė oro pagalvės įtaiso skeveldros. Iki šiol buvo žinoma apie keturių vairuotojų, dėl šios priežasties žuvusių vairuojant „Honda“ automobilius Amerikoje.

„Honda“ iš karto paskelbė, kad papildomai nemokamai remontuos beveik 200 000 „Jazz“ ir „Civic“ automobilių Japonijos, Kinijos ir Europos rinkose. Kaip paaiškėjo, nekokybiškos saugos oro pagalvės buvo gaminamos „Takata“ gamykloje Jungtinėse Amerikos Valstijose.

Vos paaiškėjus apie netinkamas saugos oro pagalves, Amerikos rinkoje buvo paskelbta beveik penkių milijonų įvairių markių automobilių atšaukimo kampanija – tą padarė „Honda“, „Nissan“, „Toyota“, „Mazda“, BMW ir „General Motors“ koncernas. Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad nekokybiškos saugos oro pagalvės sprogsta tada, kai smarkiai padidėja oro drėgmė. Sprogimo metu į automobilio saloną pasipila metalinės detalės, kurios ir tampa mirčių priežastimi. Pranešime teigiama, kad dėl šių pagalvių jau buvo atšaukta daugiau kaip 13 milijonų automobilių visame pasaulyje.

„Takata“ saugos oro pagalvės, kaip ir kitų gamintojų, veikia kaip katapultavimo mechanizmai lėktuvuose, mat pagalvės turi iššauti per kelias milisekundes. Visa tai vyksta dėl specialių chemikalų, sumontuotų į specialius metalinius kronšteinus ir atrodančių kaip tabletės, kurios prireikus per kelias milisekundes virsta dujomis.

Teisingai vykstant procesui, saugos oro pagalvė tokių dujų pripildoma per specialias angas metaliniame kronšteine, kuriame saugomos sprogiosios tabletės. Tokių dujų pripildyta pagalvė apsaugo vairuotojo galvą nuo sužeidimų smūgio metu – vairuotojas trenkiasi ne į vairą ar prietaisų skydą, o į pagalvę.

Tačiau kaip paaiškėjo, „Takata“ saugos oro pagalvėse esantis cheminis elementas buvo pagamintas pažeidžiant technologiją ir po kurio laiko kietos tabletės suskyla į miltelius. Kai kuriais atvejais smarkiai padidėjus oro drėgnumui ir jiems įkaitus prasideda virsmo į dujas procesas ir metalinis kronšteinas, laikantis šią medžiagą, tiesiog sprogsta. Sprogimo metu į automobilio saloną pasipila metaliniai kronšteino gabalai, kurie ir sužeidžia viduje esančius žmones.

Anot „Honda“ atstovo spaudai Teruhio Tatebe, saugos oro pagalvėse naudojamas paprastas amonio nitratas – tai įprasti sprogmenys, tačiau nei vienas kitas saugos oro pagalvių gamintojas jų nenaudoja, jie naudoja kitokias medžiagas.

„Bloomberg“ rašo, kad naudojant amonio nitratą galima pagaminti mažesnio dydžio ir lengvesnes saugos oro pagalves. Būtent dėl to ir buvo pradėtas naudoti amonio nitratas.

„Reuters“ rašo, kad apie šią problemą „Takata“ kompanijoje buvo žinoma iš anksto, mat prieš kurį laiką atliekant bandymus buvo pastebėti įtrūkimai amonio nitrato tabletes saugančiuose metaliniuose blokuose. Greičiausiai būtent per juos ir patenka drėgmė bei medžiaga tampa nestabili. Visa tai buvo žinoma dar prieš dešimt metų, tačiau kompanijos vadovybė nutarė tai nuslėpti.

Dabar, kai įsiplieskė pagalvių skandalas, „Takata“ pakeitė naudojamo sprogmens sudėtį ir jos tapo saugios, tačiau panašu, kad kompanijai tai kainuos labai brangiai.

Parengė Ramūnas Fetingis