Bandymo tikslas – sužinoti, kuris iš įkrautų elektromobilių įveiks didžiausią atstumą. Eksperimentui gavome du bene populiariausius japoniškus elektromobilius – MITSUBISHI MiEV, NISSAN Leaf, ir Lietuvoje sukurtą, elektra varomą FIAT Panda.

Maršrutas driekėsi tiek judriomis Vilniaus gatvėmis, tiek vingiuotais ir kalvotais užmiesčio keliais, taip pat tiesia lyg styga automagistrale. Važiuosime tol, kol visiškai išsikraus akumuliatoriai. Kur automobiliai sustos – neaišku, todėl juos lydėjo pora įprastais degalais varomų automobilių su buksyravimo trosais bagažinėse.

Prieš eksperimentą buvo įkrauti visų automobilių akumuliatoriai. Ištraukus kištukus trys vairuotojai pasidalijo automobilius. Prie lietuviško FIAT Panda elektromobilio vairo sėdo žurnalo redaktorius Valdas Valiukevičius. Prie MITSUBISHI MiEV – LNK laidos „Ne vienas kelyje“ vedėjas Dainius Leonavičius, o NISSAN Leaf vairuotojo sėdynėje įsitaisė daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Vytautas Švedas. Jis panoro dirstelėti į automobilių sporto ateitį: kai nebeliks naftos ir iškastinius degalus naudojančių automobilių, ar bus įmanoma lenktyniauti elektra varomomis transporto priemonėmis.

Vos tik buvo duotas startas, Vytautas su NISSAN išsyk išsiveržė į priekį. Tačiau ne dėl vairavimo patirties ar didelės automobilio galios. Tiesiog Valdas su Dainiumi geras 10 minučių bandė automobilius išjudinti iš vietos. Paspaudus, ko gero, visus automobiliuose esančius mygtukus ir pasukinėjus visas esančias rankenėles bei svirtis, automobiliai pagaliau pajudėjo ir trijų elektromobilių kolona tyliai riedėjo Vilniaus centro link.

Pirmieji įspūdžiai bandytojų nenuvylė. Nors elektromobiliai ir nėra labai greitos transporto priemonės, didelis elektros variklio sukimo momentas visame sūkių diapazone leidžia akimirksniu pajudėti užsidegus žaliam šviesoforo signalui ir priverčia nustebti į automobilio galą priverstus žiūrėti įprastais degalais varomų automobilių vairuotojus.

Pagrindinėmis Vilniaus gatvėmis įveikus 45 km maršrutą, NISSAN Leaf informacinis kompiuteris rodė, kad išnaudota jau beveik pusė visos energijos. MITSUBISHI, pasak informacinio kompiuterio, sunaudojo ketvirtadalį energijos, tad teoriškai dar galėjo važiuoti 160 km. O lietuviškos Pandos energijos rodyklė beveik nepajudėjo iš vietos.

Po trumpos pertraukėlės eksperimento dalyviai pasuko į užmiesčio kelius ir automagistralę. Užmiesčio keliai elektromobiliams didelės įtakos nedarė. Pastovus greitis leido taupyti energiją. Tačiau išvažiavus į greitkelį ir priartėjus prie didžiausio greičio ribos elektromobiliai pareikalavo gerokai daugiau energijos.

Po 115 km Leaf rodė, kad pajėgs nuvažiuoti vos 16 km. MiEV baterijose buvo likęs vos ketvirtadalis energijos. Na, o bandymo pradžioje, atrodo, energijos visiškai nenaudojusi FIAT Panda buvo leisgyvė.
Netrukus pirmasis sustojo Valdas su Panda. Odometras rodė, kad jis nuvažiavo 145 km, tačiau kolegų, važiavusių iš paskos, duomenimis, jis nuvažiavo 125 km. „Mažesni ratukai daugiau kilometrų prisuko“, – juokėsi Dainius. Tačiau Valdas savo automobilį gynė sakydamas, kad prieš lenktynes dėl gedimo buvo išimtas vienas akumuliatorius, dėl to rida ir sumažėjo.

Palikę lietuvišką elektromobilį, gamykliniai modeliai judėdami toliau taip pat nenoriai rodė gyvybės ženklus. Galia, kaip ir greitis, drastiškai sumažėjo – ekologiškos transporto priemonės tapo kamščių priežastimi. Net pensininkai senais žiguliais du likusius mohikanus lenkė kaip stovinčius. Tačiau automobiliai nestojo. Įsižiebus visoms NISSAN Leaf prietaisų skydelyje esančioms lemputėms ir informaciniame kompiuteryje elektroninei moteriai vis priekaištaujant, kad trūksta elektros atsargų, Vytautas keliolikos kilometrų per valandą greičiu nuvažiavo apie 20 km. Bet galiausiai jam teko išlipti ir automobilį stumti.

NISSAN Leaf sustojo, kai odometras rodė 149,9 km. 150 km atžyma buvo pasiekta viena žmogaus galia. Ironiška, tačiau Dainius su MITSUBISHI MiEV sustojo vos už poros šimtų metrų, tačiau jo odometras rodė 149,4 km. Automobiliai į starto vietą grįžo tempiami benziną naudojančių automobilių.

Atrodytų, nugalėtojai aiškūs – du gamykliniai elektromobiliai, įkrovus galintys nuvažiuoti 150 km. Tačiau gerą dešimtį kilometrų tempta lietuviška Panda buksyravimo metu įkrovė akumuliatorius ir grįžusi dar žvitriai pasisukiojo stovėjimo aikštelėje.

Iš gamyklinių elektromobilių, prie kurių dirbo vieni geriausių pasaulio inžinierių, o jų kūrimui buvo išleista milijardai litų, tokio rezultato buvo galima tikėtis. Stebina lietuviškas, „Argintos“ garaže kelių auksarankių sukonstruotas elektrinis fiatas, sugebėjęs mesti iššūkį dvigubai brangesniems elektromobiliams. Pasak automobilio idėjos autoriaus Artūro Mrazausko, tai buvo pirmasis jų kūrinys. Antrasis bus modernesnis ir kainuos pigiau.

NISSAN Leaf MITSUBISHI MiEV FIAT Panda
Galia 109 AG 67 AG 33 AG
Sukimo momentas 280 Nm 180 Nm 130 Nm
Oficialus įveikiamas atstumas 175 km 150 km 136 km
Maksimalus greitis 145 km/h 130 km/h 130 km/h
Baterijų įkrovimo trukmė 8 val. 8 val. 8 val.
Kaina 138 077 Lt 129 990 Lt 60 000 Lt