Ilgalaikiai partneriai svarsto naujus aljansus, tuo tarpu Azijos konkurentai yra pasiryžę užimti didesnę rinkos, pastaruoju metu patyrusios nemažą nuosmukį, dalį. Čia tikrai yra dėl ko rizikuoti, nes lengvųjų komercinių automobilių sektorius laikomas aukso kasykla. Kiekvienas parduotas furgonas gamintojui atneša apie 9% pelno, panašia marža gali pasigirti tik prestižiniai automobiliai. Dėl to daugeliui bendrovių lengvieji komerciniai automobiliai yra tikras išsigelbėjimas.

„Bernstein Research“ analitikas Maxas Warburtonas teigia, kad daugumai gamintojų, pastaraisiais metais besistengiančių išvengti nuostolių, lengvųjų komercinių automobilių uždirbtas pelnas kompensuoja dalį praradimų. Dauguma automobilių gamintojų neišskiria lengvųjų komercinių automobilių pardavimo finansinių rezultatų ir niekas neteikia regioninių rezultatų. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ grupė pateikia tik bendrus lengvųjų komercinių automobilių padalinio rezultatus. Pasak jų, 2012-aisiais per tris metų ketvirčius šis padalinys uždirbo 300 milijonų eurų (apie 1 mlrd. Lt) pelno, o tuo pačiu laikotarpiu prieš metus buvo gauta 328 mln. eurų (1,1 mlrd. Lt) pelno.

Europos gamintojai ir „Ford Motor“ šiame sektoriuje kol kas patiria gana nedidelę Azijos gamintojų konkurenciją. Vis dėlto „Hyundai Motor“ ir „Toyota Motor“ planuoja labiau skverbtis į rinką, kurią sudaro asmeninių automobilių pagrindu gaminami maži furgonai, pikapai, o taip pat vidutiniai bei dideli furgonai, kurių bendroji masė neviršija 3,5 t.

Volkswagen Cross Caddy
Praėjusiais metais Europos lengvųjų komercinių automobilių pardavimų smukimas (-13% iki 1,44 mln. vnt.) buvo didesnis negu asmeninių automobilių (-8% iki 12,6 mln. vnt.). Kitaip sakant, 2012-aisiais Europos lengvųjų komercinių automobilių pardavimai buvo net 36% mažesni už rekordinių 2007 m. rezultatą (2,23 mln. vnt.), o tuo tarpu asmeninių automobilių pardavimai praėjusiais metais buvo 22% mažesni už 2007 m. kiekį (16 mln. vnt.). M. Warburtonas mano, kad maži lengvųjų komercinių automobilių pardavimai pastebimai paveiks „PSA/Peugeot-Citroen“, „Fiat“, „Renault“ ir „Ford Motor“ Europos padalinio balansus, o taip pat turės įtakos „Volkswagen“ grupei bei „Daimler“.

Kas bus su aljansais?

Lengvųjų komercinių automobilių pardavimų pelnas ateityje gali nukentėti dėl numatomų persitvarkymų tarp ilgalaikių partnerių. Pirmą kartą per kelis dešimtmečius rinkoje tvyro netikrumo dvasia dėl dviejų naujų automobilių gamintojų aljansų susikūrimo. Pirmasis apima PSA ir „General Motors“. Šis aljansas susiformavo tik praėjusiais metais. Antrasis yra tarp „Renault-Nissan“ ir „Daimler“ valdomos „Mercedes-Benz“ markės. Pastarasis susiformavo kiek anksčiau – 2010 m.

Opel Combo Tour
PSA ir „General Motors“ vengia komentuoti, ar jie praplės bendradarbiavimą gamindami lengvuosius komercinius automobilius, nes abu jau turi partnerius šioje srityje. PSA šioje sityje jau seniai dirba ranka rankon su „Fiat“: jau trisdešimt penkerius metus veikianti bendra jų gamykla Italijoje, vadinama „Sevel Sud“, dirbs iki 2019-ųjų. Vis dėlto, „Fiat praėjusiais metais pasitraukė iš kitos bendros su PSA gamyklos „Sevel Nord“, esančios Prancūzijoje. Italijos gamintojo pasitraukimą lėmė „Chrysler“ grupės perėmimas, nes buvo pradėta importuoti didelius vienatūrius iš JAV. Siekdamas išnaudoti „Sevel Nord“ gamybinius pajėgumus PSA pradės tiekti vidutinio dydžio furgonus „Toyota Motor“.

Ilgus metus „Opel“/„Vauxhall“ gaudavo didelius furgonus iš „Renault“ ir vidutinio dydžio furgonus iš „Fiat“, tačiau šie susitarimai baigiasi dešimtmečio viduryje, tad PSA tampa potencialiu tolesniu partneriu. Savo ruožtu „Renault“ jau bendradarbiauja su „Daimler“. Prancūzijos automobilių gamintojas pradėjo tiekti „Mercedes–Benz“ savąjį „Kangoo“, kurį šis parduoda „Citan“ vardu. Žiniasklaida pastebi, kad „Volkswagen“ planuoja nustoti pirkti didelius furgonus „Crafter“ iš „Daimler“ iki 2016-ųjų. Ši aplinkybė gali sudaryti puikias sąlygas „Daimler“ ir „Renault“ bendradarbiavimui. Michaelis Gartside’as, „PricewaterhouseCoopers“ automobilių rinkos tyrimų padalinio „Autofacts“ vadovas, neabejoja, kad yra galimybių didelėms permainoms aljansuose gaminant lengvuosius komercinius automobilius. Pasak jo, PSA galėtų kompensuoti laipsnišką „Sevel“ gamyklų apimčių mažėjimą praplėsdama bendradarbiavimą su „General Motors“.

Europiečiams – grėsmė iš Azijos

Ford Transit Custom
Kitas veiksnys, kuris, kaip tikimasi, paveiks lengvųjų komercinių automobilių rinką, yra konkurencijos iš Azijos gamintojų pusės sustiprėjimas. Laisvos prekybos sutartis su Pietų Korėja sumažino šiai šaliai importo tarifus į Europos Sąjungą (ES). ES šiuo metu planuoja sudaryti panašią sutartį ir su Japonija. „Toyota Motor“ ir „Hyundai Motor“ jau žengė pirmuosius žingsnius siekdami įsisprausti į Europos rinką. „Toyota Motor“, kuris praėjusiais metais Europoje pardavė tik 34 tūkst. lengvųjų komercinių automobilių, pradės gauti vidutinio dydžio furgonus iš PSA jau 2013 m. II ketvirtį. Naujasis „Toyota“ furgonas bus gaminamas „Peugot Expert“/„Citroen Jumpy“ pagrindu ir vadinsis „ProAce“. Prancūzijos ir Japonijos automobilių gamintojai taip pat bendradarbiaus kurdami naujos kartos modelį. Vis dėlto, „Toyota Motor“ neplanuoja įsigyti „Sevel Nord“ akcijų, tačiau bendrovės ketina bendradarbiauti bent iki 2020 m.

„Hyundai Motor“, kuris praėjusiais metais Europoje pardavė vos 3 tūkst. lengvųjų komercinių automobilių, lapkritį paskelbė, jog yra pasiruošęs išleisti 200 milijonų dolerių (516 mln. Lt), kad išplėstų bendradarbiavimą su „Karsan“. Šis Turkijos komercinio transporto gamintojas 2014 m. pabaigoje pradės tiekti „Hyundai Motor“ savo furgonus ir mikroautobusus. „Karsan“ jau nuo 2011 m. „Hyundai“ tiekia vidutinius sunkvežimius. Partneriai per pirmuosius septynerius bendradarbiavimo metus tikisi pagaminti apie 200 tūkst. furgonų, sunkvežimių ir autobusų. Automobiliai bus eksportuojami į Europą, Artimuosius Rytus, Šiaurės Afriką ir Rusiją.

Nepaisant to, kad Europoje atsiranda vis daugiau azijietiškos produkcijos, jai dar sunku konkuruoti su dabartiniais rinkos lyderiais. PSA, „Renault“-„Nissan“, „Volkswagen“ grupė, „Ford Motor“, „Fiat“ ir „Daimler“ šiandien kontroliuoja 85% rinkos.

Renault Kangoo Express
„Volkswagen“, „Fiat“, Peugeot“ ir „Renault“ markės yra labai stiprios savo namų rinkose. Vietiniai gamintojai dominuoja Prancūzijoje, kuri yra didžiausia Europos lengvųjų komercinių automobilių rinka. Du iš trijų lengvųjų komercinių automobilių, parduotų šalyje, yra pagaminti PSA arba „Renault“. Tuo tarpu „Fiat“ kontroliuoja daugiau nei pusę Italijos rinkos, o „Ford Motor“ yra stipriausias gamintojas Didžiojoje Britanijoje. „Volkswagen“ grupė ir „Daimler“ užima lyderių pozicijas Vokietijoje, kuri yra trečia pagal dydį Senojo žemyno lengvųjų komercinių automobilių rinka.