Pernai labiausiai krito sunkesnių nei 16 t ir vidutinio svorio sunkvežimių paklausa. Per dešimt praėjusių metų mėnesių įregistruota 350 naujų sunkvežimių, sveriančių per 16 t. 2008 m. per tą patį laikotarpį šis skaičius siekė beveik tris tūkstančius. Naujų sunkvežimių pardavėjai visus šiuos metus guodėsi tuo, jog blogiau jau būti nebegali.

Vilkikų pardavimas priklauso nuo tarptautinių gabenimų rinkos pokyčių. Ne vien pasaulinė finansų krizė, bet ir įtempti vežėjų santykiai su Rusija užbrėžė raudoną liniją virš pardavėjų metinių rodiklių. Kita vertus, šalys, kuriose tarptautinių gabenimų verslas kiek atkuto, tapo puikia rinka išparduoti ūkanotoje Lietuvoje užsistovėjusius sunkvežimius. Jų kainos nukrito apie 40 proc.

„Prieš kelerius metus sunkvežimių pardavėme 3–4 metams į priekį, todėl nebėra jų poreikio. Manome, jog dar trejus metus situacija nesikeis, o vėliau automobilių parkus prireiks atnaujinti“, – prognozuoja bendrovės „Volvo Lietuva“ pardavimo direktorius Juozas Drabata.

Dalį sunkvežimių nuperka klientai iš užsienio. „Skandinavijoje ir Vakarų Europos šalyse pardavimo mastas taip stipriai, kaip pas mus, nenukrito, todėl ir kainos ten aukštesnės. Užsienio verslininkai naudojasi palankia padėtimi. Jie superka beveik naujus automobilius iš bankrutuojančių Lietuvos vežėjų“, – pastebėjo bendrovės „Scania Lietuva“ prekybos direktorius Kęstutis Bacevičius.

Tai patvirtina ir DAF sunkvežimių gamintojų atstovai – bendrovė „Centrako“. „Šiuo metu beveik naujus tolimųjų reisų vilkikus iš bankrutuojančių įmonių perka olandai ir belgai. Prabėgs pusmetis ir tuos pačius automobilius, tik brangiau, parduos tiems patiems vežėjams“, – spėja bendrovės „Centrako“ pardavimo vadybininkas Mantas Gedvilas.

Susitaikė su sunkmečiu

„Iveco“ atstovaujanti bendrovė „Transmitto“ per vienuolika praėjusių metų mėnesių pardavė 121 krovininį automobilį.

„Tikimės po truputį grįžti į 2006–2007 m. vėžes. Metai buvo sunkūs, todėl optimizavę savo išlaidas, ateinančių laikų jau nebebijome“, – teigė bendrovės „Transmitto“ vadovas Vygantas Vaišnoras.

MAN sunkvežimių gamintojui atstovaujančios UAB „Adampolis“ Vilniaus filialo vadovas Vytautas Pėstininkas teigia, jog norėtųsi tikėtis, kad blogesnių metų nei šie jau nebus.

„Optimizavome išlaidas, procesus, sukūrėme naujus, patrauklius „antikrizinius“ produktus klientams – sunkvežimių nuomą, serviso kontraktus. Žvelgiant į ateitį, norisi tikėti, kad metai bus bent dvigubai geresni nei praėjusieji. Prognozuoti rinkos pokyčius išties sudėtinga, nes nėra aišku, kaip greitai tuštės konkurentų sunkvežimių sandėliai, ar pagerės kreditavimo sąlygos bei atsiimto bankų turto pardavimas. Taip pat dar neaiškūs galimi vežėjų veiklos pokyčiai“, – analizavo vadovas.

Kainų augimo pardavėjai viliasi sulaukti nebent kitų metų pabaigoje. „Mes pirmieji pajusime atšylančią rinką. Geri ženklai mums yra tai, jog bankuose jau mažėja naudotos technikos, tad prekyba turi galimybių įsibėgėti, tačiau viskas priklausys ir nuo kitų rinkos žaidėjų. Laikome kumščius ir už mūsų klientus, jeigu šių metų sausio–vasario darbai nebus nuostolingi“, – svarstė V. Pėstininkas.

Teikia kreditus ir nuomoja

Nedidelėje Lietuvos rinkoje intensyviai konkuruoja didžiausi Europos sunkvežimių gamintojai, todėl pardavėjai pritraukti klientų bando visais įmanomais būdais. „Kadangi bankai paskolų beveik neteikia, klientams gali pagelbėti mūsų kredito įmonė. Ji lanksčiau teikia paskolas nei bankų lizingo įmonės“ , – tikino K. Bacevičius.

Tuo pačiu keliu nuosekliai ėjo ir „Iveco“ gamintojai, kurių lizingo bendrovė Lietuvoje patikimiems klientams palankiomis sąlygomis padeda įsigyti naujos technikos.

„Mercedes-Benz“ gamintojui Lietuvoje atstovaujanti įmonė „Silberauto“ šiais metais taip pat tikisi parduoti sunkvežimius teikdama gamintojo lizingo paslaugas. „Mūsų klientai – tarptautinės bendrovės, kurios veža krovinius į Vakarų Europos šalis. Pastebėjome, jog kelis mėnesius reisų skaičius išlieka stabilus. Todėl šiemet tikimės parduoti daugiau naujų automobilių“, – aiškino „Silberauto“ krovininių automobilių pardavimo vadovas Lietuvoje Paulius Kraučiūnas.

Jis prognozuoja, jog įmonė šiemet parduos penktadaliu daugiau sunkvežimių – apie šimtą naujų automobilių.

Daugelis salonų pradėjo siūlyti naują paslaugą – krovininių automobilių nuomą. Anot pardavėjų, ši taktika pasiteisino.

„Tai gelbsti ir mažas, ir didesnes transporto įmones, kurios šiuo metu negali įsigyti savo technikos“, – aiškina „Adampolio“ pardavimo vadybininkas Tomas Vaičiulis.

Pernai nuomos paslaugas pradėjo teikti „Renault trucks“ atstovaujanti įmonė „Skuba“. „Automobiliai stovi, jų techninė būklė negerėja, todėl kaip išeitį pasirinkome nuomą. Kol kas turime 30 nuomojamų sunkvežimių, tačiau jų skaičius didėja“, – teigė „Skubos“ vyriausiasis automobilių pardavimo vadybininkas Nedas Jakniūnas. „Skuba“ pernai pardavė apie 60 naujų sunkvežimių. Dauguma jų vėliau buvo eksportuoti.

„Volvo“ sunkvežimių pardavėjai mano, jog nuoma reikalinga tik laikinai. „Tai trumpalaikis sprendimas atsiradus papildomiems kroviniams. Nuomotis nuolatiniam darbui tikrai neverta“, – įsitikinęs J. Drabata.

Automobilvežių nebereikia

Sunkvežimių pardavėjai nebededa vilčių į automobilių gabenimui skirtų sunkvežimių rinkos pakilimą, mat verslininkai nebeperka automobilvežių. Naudotų automobilių eksportas į Rytų šalis dėl didesnių muitų beveik sustojo, o po šiemet gali galutinai apmirti, mat Baltarusijoje ir Kazachstane įsigaliojo dar didesni muitai įvežamiems automobiliams.

„Lietuvos verslininkai turėjo vieną iš didžiausių automobilvežių parkų Europoje. Šis segmentas sudarė iki 30 proc. mūsų pardavimo. Dabar šios technikos niekas nebeperka“, – aiškino K.Bacevičius.

Pardavimą šiek tiek skatina tik prekybos centrai, atnaujinantys savo krovininių automobilių parkus, taip pat ūkininkai, kurie, pasinaudodami ES parama, įsigyja naujos technikos. Taip pat padidėjo pienovežių, termoreguliuojamojo transporto paklausa.

Nors buvo prognozuota, jog išliks specialiosios technikos poreikis, tačiau spėjimai nepasitvirtino. Ją dažniausiai naudoja gelbėjimo, švarą palaikančios tarnybos, kurias finansuoja valstybė. Niekaip nesulopomas biudžetas neteikia didesnių vilčių ir šiais metais.