Automobilių sportas – technologijų kalvė

Ant krepšininkų marškinėlių pamatę mėsos gamintojo logotipą tikriausiai nepagalvosite apie tai, kad vyrai pergales skina vien tik dėl to, kad jie valgo tam tikras dešreles. Ant futbolininkų marškinėlių esantis lošimų bendrovės logotipas nesako, kad sportininkas pragyvenimui užsidirba sėkmingai statydamas lažybose. Kompanijos remia sportą daugiausia reklamos tikslais. Tačiau automobilių lenktynių pasaulyje situacija kiek kitokia. Jeigu ant automobilio pamatysite kokį nors pramoninės įmonės ženklą, tikėtina, kad tai bus ne komandos rėmėjas, o partneris.

Automobilių sportas – techninė šaka, kurioje be vairuotojų meistriškumo nemažą dalį rezultato lemia ir įrankis – automobilis. Ypač aukščiausiame lygyje, kur varžosi gamyklinės komandos. Automobilių gamintojams, merkiantiems milijonus į lenktynes svarbu ne tik tam tikro modelio pranašumą įrodanti pergalė, automobilių sportas – tai terpė kurti, tikrinti ir tobulinti savo produktus.

Tikriausiai žinojote, jog tokie šiuolaikiniuose lengvuosiuose automobiliuose įprasti atributai, kaip visų varančiųjų ratų pavara, ABS, traukos kontrolės sistema, diskiniai stabdžiai, mentelėmis valdomos dviejų sankabų pavarų dėžės, iš kompozitinių medžiagų konstruojami kėbulai visų pirma gimė lenktynėse. Netgi galinio vaizdo veidrodėliai ir daugiafunkciniai vairai atsirado tam, kad palengvintų lenktynininkų darbą trasoje.

Lenktynėse technika tobulinama greičiau

Lenktynių komandos automobilių gamintojams leidžia eksperimentuoti ir pasiteisinusius sprendimus greičiau įdiegti gamyboje. Aukščiausio lygio inžinierių kolektyvas su visa įranga sportinių automobilių kūrimui kainuoja labai brangiai, tačiau jie yra daug lankstesni už milžinišką fabriką, kur procesai juda itin lėtai. Be to, lenktynėse automobilių komponentai įvairiausiomis sąlygomis patiria milžiniškas perkrovas, tad tai puikus poligonas greitai pamatyti mechanizmų trūkumus ir užtikrinti jų patikimumą.

Automobilių sporto komandos indėlių į kasdienio automobilizmo rinką daug: nuo paprasto „Renault Megane“ įkraunamo hibrido, kurio variklį ir neįprastą kumštelinę pavarų dėžę sukūrė „Renault“ Formulės-1 komandos inžinieriai iki aukščiausios prabos sportiško elektromobilio „Porsche Taycan“, kurio itin aukštos įtampos elektros pavaros sistemą ištobulino „Formula-E“ komanda.

Pastarasis automobilių gamintojas turi ilgą automobilių sporto istoriją, kuri padėjo sukurti ikoniškus gatvėse važinėjančius automobilius. Pavyzdžiui, jie pirmieji sugalvojo lenktynėse panaudoti dviejų sankabų pavarų dėžes, kurios ilgainiui tapo liaupsinamomis PDK transmisijomis.

Net ir didžiausiems gamintojams reikia partnerių

Įprastai tokiam dideliam automobilių gamintojui ne itin reikia papildomų pajamų išlaikyti lenktynių padaliniui, tačiau ant lenktynių automobilių puikuojasi ir kitų kompanijų logotipai. Aukščiausio lygio automobilių sportas nėra vien tik bazė reklamai. Tai bandymų poligonas ir kitiems gamintojams.

Pavyzdys: kartu su „Porsche“ daug metų dirba vienas didžiausių pasaulyje automobilių pramonės ir kitų industrijų tiekėjų, Vokietijos koncernas „Schaeffler“. Nors koncernas orientuotas į pramonę, jis „Porsche“ ir kitų markių automobiliams kuria ne tik guolius, bet ir variklio, važiuoklės komponentus. „Schaeffler“ inžinieriai dirba kartu su automobilių gamintojais siekdami naujų aukštumų: „Porsche 918“ modeliui sukūrė išskirtinius hibridinius plieno ir keramikos guolius, galinčius atlaikyti iki 1000oC temperatūrą ir reikalaujančius minimalaus tepimo. Jie buvo išbandyti Le Mano serijoje su lenktyniniu „Porsche 919“.

Kam reikia tokių išskirtinių produktų ir technologijų? Lenktynės leidžia greitai išbandyti naujus produktus, surasti jų silpnąsias vietas ir ištaisyti. Įgauta patirtis naudojama kurti masinės gamybos produktus, kurių pagalba sukasi konvejeriai, nuo kurių rieda nauji automobiliai. „Schaeffler“ jau ilgą laiką dirba su „Audi Sport ABT Schaeffler“ „Formulės-E“ lenktynių komanda, kur kompanija mokosi elektra varomų automobilių technologijų paslapčių. Įgyta patirtis panaudojama kuriant pažangiausias elektros pavaras kasdieniams automobiliams. „Schaeffler“ vardas žinomas daugiau tik specialistams, tačiau jų gaminiai, koncerno prekinių ženklų INA ir FAG komponentai plačiai naudojami ir Lietuvos pramonėje.

„Jau 20 metų dirbdami su „Schaeffler“ koncernu ir būdami vieninteliai oficialūs prekės ženklų INA ir FAG distributoriai Lietuvoje, mes tiekiame įvairius judėjimo komponentus pramonės įmonėms. Mūsų klientai per šį laiką jau įvertino, kaip svarbu yra ilgaamžiškumas ir kokybė, kurią garantuoja INA ir FAG produktų „X-Life“ žyma“, - sakė oficialių „Schaeffler“ atstovų Lietuvoje, įmonės „Ignera“ marketingo projektų vadovė Ieva Bublytė.

Rodo elektrifikuotą ateitį

„Porsche“ gamintojui šiuo metu atsitraukus nuo ilgų nuotolių lenktynių „Schaeffler“ kartu su jais savo pajėgas perkėlė į elektrinės „Formula-E“ areną. Gamintojai mato elektrifikuotą ateitį ir jau dabar investuoja didelius pinigus į šios technologijos kūrimą.

„Mes dirbame su e-mobilumu jau daugiau nei 20 metų ir suprantame, ko reikia šiai pavarai. Mes savo dėmesį skiriame novatoriškų ir išmanių komponentų, sistemų ir paslaugų kūrimui norėdami užtikrinti tvarų judėjimą. Sėkmė priklauso nuo mūsų gebėjimo mąstyti naujai kuriant tiek sukamuosius, tiek linijinius judėjimo komponentus transporto priemonėms, mašinoms, vėjo turbinoms ir kitoms industrijoms“, - sakė „Schaeffler Nordic“ Transporto technologijų vadovas Mathiasas Lindgrenas.

Partnerius renkasi vardan patikimumo

Lietuvos automobilių sporto padangėje komandos su verslu dirba panašiomis sąlygomis, kaip ir gamyklinės aukščiausio lygio komandos. „Dynami:t Energy Racing“ komanda pradėjo bendradarbiauti su guolių ir mechanikos komponentų distribucijos įmone „Ignera“ tuomet, kai garaže atsirado gamyklinis „Porsche 911 GT3 Cup“ automobilis.

„Norint laimėti ištvermės lenktynes labai svarbu patikima technika, o kad ši tarnautų be jokių kaprizų, reikia originalių ir patikimų detalių. Mūsų partneriai „Ignera“ yra oficialūs pasaulinių gamintojų atstovai, kurie kūrė komponentus mūsų automobiliams ir suteikia gamintojo garantiją, tad kai galiausiai gausime perrinktą mūsų „Porsche“ variklį, neabejoju, kad pagaliau galėsime džiaugtis geru lenktynių sezonu“, - nekantriai laukdamas pirmųjų lenktynių sakė „Dynami:t Energy Racing“ komandos pilotas Mantas Matukaitis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)