Tai štai kodėl pristatymo metu nesigirdėjo gausios lavinos techninių duomenų ir skaičių virtinės apie naujos kartos MAN TG sunkvežimius. Visi pranešimai sukosi apie vairuotojus ir jų darbo patogumus (arba nepatogumų sumažinimą) bei jungliąsias paslaugas – kad vairuotojų gyvenimas būtų kuo lengvesnis, darbas – sklandesnis, o prastovos – mažesnės.

Tokia pristatymo eiga man buvo netikėta. Aš ruošiausi tūkstantinei skaičių atakai apie sunkvežimio duomenis ir didžiausiems modeliams siūlomus įspūdingus, nuo 9 iki 15,2 litrų darbinio tūrio šešių cilindrų motorus, pasiekiančius iki 640 AG ir sunkiai lengvojo automobilio vairuotojo protui suvokiamus 3000 niutonmetrus (kurie pasiekiami vos nuo 930 iki 1350 aps./min.). Kaip ne kaip sąstato svoris su kroviniu siekia iki 41 tonos (o specialiai sunkių krovinių pervežimui pritaikytų modifikacijų – net iki 250 tonų), tad papildomas sukimo momentas čia visada praverčia.

Lygiai taip pat kaip ir mažesnės degalų sąnaudos, kurios pasiekiamos tiek geresne vilkiko aerodinamika, tiek ir pažangesnėmis variklių technologijomis. Gamintojo teigimu, palyginti su 2018 m. modeliu, degalų sąnaudas pavyko sumažinti 8 proc. – pasak profesionalių vairuotojų, Europos lygumų keliuose įprastai jos siekia iki 30 l/100 km dyzelino, tad toks degalų naudojimo sumažinimas yra itin reikšmingas.

Beje, bent jau kol kas tolimojo pervežimo sektoriuje alternatyvomis dyzeliniams varikliams nelabai kvepia – eksperimentiniai įkraunamus akumuliatorius turintys elektriniai vilkikai kol kas nuvažiuoja itin trumpus atstumus (iki 200 km), „Tesla“ susikoncentravusi į lengvųjų modelių gamybą ir vis atideda „Semi“ vilkiko debiutą, o vandenilio technologijas stabdo itin mažas vandeniliu prekiaujančių degalinių tinklas. Kaip alternatyva bandomos trasos su indukcinio įkrovimo galimybe, bet panašu, kad dar mažiausiai dešimtmetį vilkikų pramonėje ir toliau be išimčių dominuos dyzelinas.

Labai norėčiau būti neteisius, bet visgi šiame sektoriuje elektrifikacijos stimulas mažesnis nei lengvųjų automobilių pramonėje – sunkusis komercinis transportas nevažinėja miestuose, tad taršos poveikis (tiksliau, jos koncentracija) užmiestyje yra gerokai mažesnė. Be to, valyti dyzelinių variklių išmetimą kuriamos naujos technologijos, užtikrinančios vis efektyvesnį išmetamųjų dujų su kietosiomis dalelėmis valymą. O dar verta nepamiršti, kad iki 2030 metų CO2 emisijos turės būti sumažintos net 30 proc.

Pasak naujos kartos MAN sunkvežimių projekto vadovės dr. Susanne Bauer, nauji sunkvežimių modeliai kuriami maždaug kas 20 metų, tad artimiausią dešimtmetį, be toliau mažinamų degalų sąnaudų, būtų sunku tikėtis kažkokios didesnės revoliucijos kalbant apie pavarų tipą. O štai naujos kartos sunkvežimis yra išties revoliucinis, pirmiausiai dėl elektroninės įrangos. Kaip vaizdžiai išsireiškė jos kolega, įsivaizduokite, kad norėdami naudotis „Excel“ programa, naudojate vieną kompiuterį, o jei prisireikia „Word“ – tenka pirkti kitą kompiuterį. O naujos kartos sunkvežimyje visos elektroninės sistemos valdomos vieno centrinio modulio – pasirodo, sunkaus komercinio transporto pramonėje tai kol kas daugiau išimtis nei taisyklė.

Dar viena naujiena yra ta, kad nuo šiol į sunkvežimius atnaujinimus ir naujas funkcijas galima diegti nuotoliniu būdu be būtinybės lankytis aptarnavimo vietose – degalų efektyvumo naudojimo pagalba ir variklio bei pavarų dėžės valdymo programos, papildomos pagalbinės važiavimo funkcijos ir programinė saugumo sistemų įranga bus atnaujinama internetu.

Kai ruošiausi šio automobilio pristatymui, specialiai atsinaujinau savo C kategorijos galiojimą – per beveik 30 metų man jos kol kas prisireikė tik mokantis vairuoti karinį HMMWV visureigį. Bet, žinoma, buvau naivus – kas gi važinėja sunkvežimiu be priekabos, o tam jau reikalinga papildoma CE kategorija. Tad kaip ir kiti „mėgėjai“ gavau naujutėlaičiu vilkiku pasisukioti uždaroje uosto teritorijoje. Jokių iššūkių, išskyrus didelius gabaritus – automatinė ZF gamintojo 12 greičių „Tipmatic“ pavarų dėžė (su dviem papildomomis pavaromis galingiausiems modeliams), kurios pavaros jungiamos pasukamu valdikliu už vairo. Pasirenki reikiamą važiavimo režimą ir pirmyn į trasą – deja, mano patirtis apsiribojo dviem ratais uždaroje teritorijoje, tai nelabai ką daugiau ir papasakosiu.

Tačiau galėjau apsidairyti iš esmės atnaujintame salone. Kabinoje – didelis 12 colių informacinis ekranas su pasukamu ir paspaudžiamu „SmartSelect“ valdikliu, taip pat pasirenkamas 12,3 colio skaitmeninis prietaisų skydelis. Iš kitų patogumų – komfortinės sėdynės, kurios gali turėti pneumatinę amortizaciją ir šildymo su vėdinimu funkcijas, labiau statmenu kampu lyg lengvajame automobilyje sumontuotas vairas, reguliuojamas abejomis kryptimis. Dar gamintojas pagal užsakymą gali įrengti kabiną – tokia įranga yra sertifikuota ir saugesnė avarijos atveju. Iš papildomų patogumų – didesnės daiktadėžės, kurių tūris dabar siekia iki 1148 litrų, o papildomoje „MAN Individual“ komplektacijoje – net iki 1400 l.

Pasigendu tik tokios kai kurių kitų gamintojų siūlomos inovacijos kaip skaitmeniniai vaizdo veidrodėliai, kurie į salone esančius ekranus perduoda iš išorinių vaizdo kamerų rodomą vaizdą. Bet, pasak vieno iš bandymuose dalyvavusio profesionalaus vairuotojo, ši technologija dar nėra visiškai tobula – jei dieną ir esant geram matomumui vaizdo kameros perduoda ryškų vaizdą, tai tamsoje žvelgiant į šoninį vaizdą rodančius ekranus gana sunku įvertinti atstumą iki gale esančių automobilių.

Bet čia yra kur kas svarbesnė yra realiai saugumą didinanti technologija – priekiniuose kabinos statramsčiuose esančios LED šviesos kartu su garsiniu signalu perspėja apie nematomoje zonoje esančius automobilius, taip pat dviratininkus ir pėsčiuosius, kai, pavyzdžiui, išsukama iš kelio.

Daugiau informacijos apie naują MAN vilkikų kartą:

Paskutinį kartą naujas modelis (MAN TGA) pristatytas 2000 m. (prieš 20 m.);
Naujos kartos vilkiko projektas pradėtas 2015 m. (prieš 5 m.);
Prie projekto visi darbuotojai drauge sugaišo 12 000 000 valandų;
Nuvažiuoti 4 000 000 bandomųjų kilometrų;
Prie projekto tiesiogiai dirbo 2 100 MAN darbuotojas;
Galimos 8 skirtingų dydžių kabinos;
4 skirtingų dydžių serijos: MAN TGX, TGS, TGM ir TGL.