BAR slėpė turį daugiau kuro

Iškart po San Marino GP lenktynių finišo pasvėrus bolidus, šio lenktynininko automobilis svėrė 606,1 kg, t.y. 6,1 kg daugiau nei mažiausia leistina norma. Iš bako išsiurbus kurą, brito bolido svoris vis dar buvo didesnis nei 600 kg. Viskas atrodė kaip įprasta, tačiau…

FIA technikos įgaliotinis Joe Baueris netikėtai paklausė BAR ekipos atstovo, ar automobilyje nėra daugiau kuro. Šiam paneigus tokią galimybę, pareigūnas ėmėsi detalesnio bolido patikrinimo ir, naudodamasis endoskopu, kuro bake rado papildomą talpą. Jos egzistavimas toli gražu nėra nelegalus, tačiau talpoje buvo degalų, kuriuos išsiurbus automobilio svoris nukrito iki 594,6 kg, kas yra gerokai mažiau nei leidžia taisyklės.

Įtarimo pagrindas – BAR mechaniko žodžiai

Sužinojęs, kad bolido svoris be kuro yra mažesnis nei leistina, J.Baueris padarė išvadą, kad BAR lenktynėse galėjo sukčiauti ir prieš sustojimus boksuose važiuoti lengvesniu nei leista automobiliu. Įdomiausia tai, kad FIA atstovas sprendimą patikrinti kuro baką priėmė ne atsitiktinai – žiemą iš BAR komandos išėjęs mechanikas prasitarė, kad pasinaudodama papildoma talpa ši ekipa siekė geresnių rezultatų neaiškiais metodais.

Iki San Marino GP BAR ekipos bolidai nė karto nefinišavo, o važiuodami lenktynėse niekada nedemonstravo didelio greičio, todėl J.Baueris progą įsitikinti mechaniko žodžiais turėjo tik praėjusį savaitgalį.

Teisėjai išteisino J.Buttoną

Vis dėlto, BAR komandos atstovai sugebėjo įrodyti lenktynių teisėjams, kad elgėsi pagal taisykles. Ką tiksliai pasakė jie pareigūnams, kol kas nėra aišku, tačiau, manoma, kad jie įrodinėjo, jog visų lenktynių metu bolido svoris visada buvo didesnis nei 600 kg, t.y. kad bake ir jo papildomoje talpoje visada buvo palyginti nemažas papildomas kuro kiekis.

Teisėjai priėmė sprendimą, kad J.Buttono bolidas atitinka techninius reikalavimus ir pilotas iš lenktynių nebus diskvalifikuotas.

Kuras – balastas?

J.Baueris su šiuo teisėjų sprendimu nebuvo linkęs sutikti ir, gavęs FIA prezidento Maxo Mosley pritarimą, inicijavo apeliacijos dėl tokio teisėjų sprendimo pateikimą.

Federacija galėjo pateikti du galimus argumentus. Pirma, ji gali turėti papildomos informacijos, įrodančios, kad bolidas lenktynių metu svėrė mažiau negu leistina – t.y., kad iki pirmojo ir antrojo sustojimų techninio aptarnavimo zonoje dalį lenktynių J.Buttonas važiavo lengvesniu negu leistina bolidu. Įdomu tai, kad paskutinysis tiek brito, tiek jo komandos draugo Takuma Sato sustojimas boksuose užtruko daugiau nei varžovų – gali būti, kad į papildomą talpyklą buvo pripilta tiek kuro, kad tikrinant bolidą jo svoris viršytų leistiną minimumą.

„Formulės-1“ specialistai paskaičiavo, kad pirmuosius 48 ratus J.Buttono bolidas, jei buvo sukčiauta, galėjo sverti 9 kilogramais mažiau negu konkurentų. Toks svorio pranašumas per minėtą lenktynių atkarpą turėjo suteikti apie 15 sekundžių pranašumą – milžinišką ir daug lemiantį sekundžių dalis vertinančiose pirmenybėse.

Kita galima FIA versija – ji papildomą kuro kiekį bake gali interpretuoti kaip nefiksuotą balastą, kuris „Formulės-1“ taisyklėse yra griežtai draudžiamas. Tokiu atveju BAR ekipos elgesys yra mažų mažiausiai keistas, nes kuro naudojimas balastui yra visiškai nelogiškas, nes degalai nuolat juda, be to dalį svorio perkelia aukščiau, tuo tarpu žemesnis svorio centras būtų naudingesnis.

Įdomu ir tai, kad tikrinant kito BAR piloto – Takuma Sato – jokių neįprastų dalykų nebuvo pastebėta. Dar įdomiau būtų, jei paaiškėtų, kad japono bolidas skiriasi nuo komandos draugo...

BAR gresia pašalinimas iš „Formulės-1“

Visai gali būti, kad minėtas mechanikas, atskleidęs tariamą BAR komandos elgesį praėjusio sezono metu, sakė tiesą. Tokiu atveju FIA gali tai palaikyti tyčiniu sukčiavimu, už kurį federacija įprastai baudžia itin žiauriai. Panašaus skandalo 1995 metais metu už sukčiavimą iš ralio pirmenybių buvo išmesta „Toyota“ komanda, nors jos vadovybė ir neigė ką nors žinojusi apie esą mechanikų priimtą sprendimą atlikti neleistinus veiksmus.

Priminsime, kad Tarptautinis apeliacinis teismas FIA ir BAR ginčą nagrinės jau kitą trečiadienį, gegužės 4 dieną.

Daugiau informacijos ieškokite www.f-1.lt.