Prašyčiau atleisti dėl nediduko sentimentalumo priepuolio, ištikusio spoksant į naująjį BMW X5. Taip jau nutiko, kad buvau vienas iš trijų lietuvių žurnalistų, 1999-aisiais savo akimis mačiusių Prahoje surengtą europinę BMW X5 premjerą ir dideliais šaukštais srėbęs bandomųjų važiavimų tankodrome smagumus. Įspūdis buvo toks stiprus, kaip pirmą kartą mokyklos diskotekoje šokant bambatrynį su gražiausia anų dienų abituriente. Vokiečių inžinieriai sukryžminę klasikinį limuziną su klasikiniu visureigiu sukūrė mašiną, kuri tapo naujo rinkos segmento pradininke ir šokiravo galimybių diapazonu. Priemiesčių keliūkščiais ji skraidė su tokiu pat azartu kaip 5-os serijos sedanas. Vikšrinei technikai skirtoje mokomojoje karinio poligono trasoje kabarojosi tarsi driežiukas. Tokio daikto neįmanoma neįsimylėti. Nebent būtum beviltiškiausias automobilinis daltonikas.

Po septynerių metų, 2006-aisiais, pasirodė antros kartos X5, tačiau buvo pernelyg panašus į pirmtaką, kad nesirausdamas archyvuose galėčiau pasakyti bent vieną svarbią šio visureigio ypatybę. Vokiečiai taip įsikibo į tradicijų tęstinumą, kad apsiribojo nuosaikia techninių parametrų ir dizaino evoliucija.

Šiuo atžvilgiu naujasis X5 taip pat pabrėžtinai konservatyvus. Kėbulo siluetas ir BMW šeimos bruožai - dvigubų priekinių šviesos diodų žibintų bei su niekuo nesupainiojamų radiatoriaus grotelių kompozicija - beveik nepakito. Tik apžiūrinėjant greta surikiuotus skirtingų kartų visureigius galima pastebėti švaresnes ir griežtesnes kėbulo linijas, sėkmingai kuriančias raumeningos mašinos įspūdį. Naujokas per tris pirštus ilgesnis, vos vos platesnis bei žemesnis, tačiau neturi nė gramo lašinių ir iš tiesų yra maždaug 200 kg lengvesnis už pirmtaką.

Patys gamintojo atstovai akcentuoja, kad plika akimi sunkiai pastebimos naujovės padėjo X5 apčiuopiamai pagerinti oro pasipriešinimo koeficientą. Dabar Cx reikšmė - 0,31 - yra geriausia iš tokio kalibro automobilių ir beveik identiška daugumos nedidelių hečbekų. BMW žmonių teigimu, tai padeda sumažinti CO2 ir degalų sąnaudas. Pastarosios, turint galvoje visureigio dydį ir masę, tikrai įspūdingos: 3 litrų darbinio tūrio turbininis dyzelis 100 km vidutiniškai srėbė tik kiek daugiau nei 6 litrus degalų. Vokiečių ištobulintos variklių technologijos, dieviškai tiksliai dirbančios 8 laipsnių automatinės pavarų dėžės, taip pat „Auto Start/Stop" funkcija ir ECO PRO režimas leidžia judėti stebėtinai pigiai. Trijų šiuo metu siūlomų variklių (dar galima rinktis benzininį 450 AG, V8 agregatą „xDrive50i" arba 381 AG tri-turbo dyzelinį motorą „M50d M Performance Automobile") degalų sąnaudos, palyginti su lig šiol siūlytais, mažesnės maždaug 17 proc.

Kelyje naujasis BMW X5 elgiasi tiksliai taip, kaip ir galima tikėtis sėdant prie vairo mašinos, už kurią prašoma pakloti Juozapinės kalno dydžio pinigą. Net ir su silpniausiu 258 AG varikliu visureigis įsibėgėja spėriai, bet labai švelniai ir tolygiai. Didžiausias sukimo momentas pasiekiamas jau esant 1500 sūkių per minutę ir paperka savo trauka. Jei jums kyla klausimas, ar 560 Nm - daug, viso labo atkreipsiu dėmesį, kad šiųmetės pasaulio ralio čempionės „Volkswagen" komandos bolidas „Polo R WRC" generuoja 425 Nm.

Kita vertus, šis SUV pirmūnas, kaip ir visa keleto pastarųjų metų BMW mašinų gama, akivaizdžiai pakeitė prioritetus. Sportiškumas, bavarams pelnęs viso pasaulio benzingalvių simpatijas, pamažu tampa istorija. Bendrovės strategai pasuko komforto didinimo kryptimi ir net pasirinkus aštriausią „Sport+" adaptyviosios pakabos režimą visureigis elgiasi kaip didelis, baltas ir pūkuotas katinas.

Kalbant apie komfortą plačiąja prasme dar būtina paminėti vokiečių inžinierių patobulintą adaptyviųjų šviesdiodžių žibintų sistemą. Tiksliau, tolimųjų šviesų funkciją, leidžiančią neakinti kitų vairuotojų tiek pasivijus lėčiau važiuojantį automobilį, tiek prasilenkiant su atsiritančiu iš priekio. X5 elektroninės smegenys suformuoja savotiškas šviesos žirkles, kuriomis apkabina artėjančią mašiną: ši lieka tamsos tunelyje, o šalikelė ir toliau būna apšviesta kaip futbolo stadionas. Netuščiažodžiaudamas pasakysiu tik tiek: jei pritrūktumėte 8400 litų šiai gėrybei, geriau visus metus maitinkitės džiūvėsiais ir gerkite vandenį iš čiaupo, bet tokias šviesos patrankas užsisakykite.

X5 kozirių arsenale yra ir naujovėmis įdaryta „BMW ConnectedDrive" sistema su moderniu projekciniu ekranu, gausiu spalvų spektru bei nauju turiniu, taip pat „BMW Night Vision" žmones ir gyvūnus atpažįstanti funkcija, greičio ribojimo informacija, nauja „BMW Parking Assistant" sistema, „Driving Assistant" su išvažiavimo iš eismo juostos, susidūrimo ir pėsčiųjų perspėjimo funkcijomis. Kaip ir galima tikėtis, naujajame BMW visureigyje yra išplėsta internetinių funkcijų gama.

Apie šio aparato interjerą nėra ko daug pasakoti. Čia, ačiū Dievui, nematyti jokių didesnių permainų - ergonomika ir apdailos medžiagų kokybė kaip 5 žvaigždučių apartamentuose. Jei būtų kitaip mažiausiai 213 tūkst. litų kainuojančiame automobilyje, neabejotinai reikėtų kelti skandalą.

TG FAKTAS

Naujojo X5 bagažinės talpa siekia 650 (1870) litrų - atitinkamai 30 (120) litrų didesnė nei ankstesnio modelio.

KONKURENTAS

„Land Rover Range Rover"

Masyvesnis ir reiškiantis daugiau pretenzijų į išskirtinumą, tačiau jo variklių sąrašas skurdesnis.

NUOSPRENDIS - 9

Nuosaikiai patobulintas didžiųjų SUV klano pradininkas nepriekaištingai geras, tik žiauriai brangus.

BMW X5 xDrive 30d duomenys

Variklis: 2993 cm3, L6 turbininis dyzelinis, VVR, 258 AG, 560 Nm

Ekonomiškumas: 6,2 l/100 km, 162 g/km CO2

Greitis: 0-100 km/val. per 6,9 s, 230 km/val.

Svoris: 2070 kg

Kaina: 310 270 Lt