Nors federacijos vadovai neakcentavo, jog skubiai ieškoti šių opių problemų sprendimų būdų juos paskatino plačiai nuskambėję nelaimingi atsitikimai Visagino ralyje, tačiau kalba pagrinde sukosi apie juos.

2004 metų automobilių ralio absoliutaus čempiono Evaldo Čirbos bei vicečempiono Roko Lipeikio nuomone, šios sporto šakos varžybos žiūrovų gausa jau seniai lenkia nacionaline religija tapusį krepšinį. Kai keliuose greičio ruožuose stebėti įdomios kovos susirenka keliasdešimt tūkstančių žiūrovų, juos suvaldyti tampa nelengva netgi labai gerai instruktuotiems bei kvalifikuotiems saugos tarnybų atstovams. Ypač žiemą, kai daugelis žiūrovų, bijodami sušalti, pervertina savo jėgas svaigiaisiais gėrimais, o tada, kaip sakoma, jūra iki kelių.

Nemaža problema – bendros kultūros stoka. Labai dažnai suplėšomos apsauginės juostos ir žmonės, nepaisydami nei perspėjimų, nei realaus pavojaus, braunasi vos ne prie didžiuliais greičiais lekiančių automobilių ratų.

Vasaros metu labai dažnai nuo organizatorių išvakarėse rūpestingai aptvertų pavojingiausių greičio ruožų vietų apsaugines juostas nuplėšo ūkininkai, kurie vėliau tas juostas sėkmingai naudoja šernų baidymui nuo pasėlių.

Ne paslaptis, jog trasas saugantys apsaugos darbuotojai neretai ignoruojami bei įžeidinėjami, o pareigūnai praktiškai neturi jokių poveikio priemonių išsišokėliams sudrausminti, ypač kai “narsuolius” greta stebi ir jiems nebyliai pritaria kelių šimtų žiūrovų būrys.

Todėl R.Lipeikis siūlė varžybų organizatoriams apsvarstyti žiūrovų bilietavimo galimybę, o įstatymų leidėjams suteikti didesnes teises apsaugos darbuotojams, kad ignoruojančius saugos tarnybų reikalavimus žiūrovus pareigūnai čia pat galėtų bausti nemenkomis piniginėmis baudomis, kaip tai daroma Vokietijoje, kur baudos siekia iki 1000 eurų. Tada niekam nekyla noras perbėgti lenktynių trasą prieš pat atvažiuojantį sportininkų automobilį, kaip tai buvo Visagine.

LASF viceprezidentas Evaldas Torrau, VŠĮ “Nemuno žiedas” direktorius Eduardas Jakas, Lietuvos automobilių klubo viceprezidentas Aleksandras Remiševskis ir kiti teigė, jog vaizdas ralio varžybose neretai keičiasi tarsi mostelėjus burtininko lazdele.

Kai prieš pat prasidedant varžyboms būsima kovų trasa važiuoja saugos tarnybų komisarai, įspėjantys apie prasidedančias lenktynes, žiūrovai būna drausmingi ir telkiasi jiems skirtose vietose. Tačiau kai tik prasideda tikroji kova, vaizdas neretai kardinaliai keičiasi, ir minia, tarsi išsiilgusi sudegusio benzino kvapo ar tirštų kelio dulkių, tampa sunkiai valdoma.

Automobilių sporto veteranas, respublikos nusipelnęs treneris Jonas Dereškevičius varžybų organizatoriams rekomendavo taip sudaryti ralio maršrutines korteles, kad kiekvieną greičio ruožą lenktynininkai įveiktų tik po vieną kartą. Jo nuomone, žiūrovai dar nenusipelnė būtent jiems sudaromų palankesnių sąlygų, kad patogiai įsitaisiusiems prie įdomesnių atkarpų lenktynininkai kaitintų jiems kraują net po kelis kartus.

Pokalbyje nuskambėjo ir gana drąstiškos mintys, jog pribrendo būtinybė varžybų organizatoriams parengti bent po vieną “slaptą” greičio ruožą, kuris nebūtų skelbiamas varžybų programoje, tačiau į jį būtų nukreipiami lenktynininkai, jei situacija dėl netinkamo žiūrovų elgesio taptų nevaldoma iš anksto skelbtuose greičio ruožuose.

Tokiu būdu nukentėtų sąmoningi, lenktynes mėgstantys bei automobilių sportą suprantantys žiūrovai, tačiau galbūt pavyktų išvengti nelaimingų atsitikimų.

Tačiau tiek federacijos vadovų, tiek lenktynininkų nuomone varžytis niekam neįdomu atsitvėrus uždara, žiūrovams neprieinama siena. Todėl būtina imtis neatidėliotinų priemonių, labiau apsaugančių tiek vis gausiau automobilių sporto varžybas stebinčius žiūrovus, tiek pačius šių lenktynių dalyvius. Nors, kaip pripažino LASF vadovai ir ralio komisarai, Visagino ralis organizacine prasme buvo vienas geriausių, tačiau nelaimių jame nepavyko išvengti. Jų priežastis dar tebetiria teisėsaugos struktūros.

LASF prezidentas Romas Austinskas padėkojo visiems pokalbio dalyviams už pareikštas įdomias mintis bei pasiūlymus, kurie artimiausiu metu bus išnagrinėti atitinkamuose federacijos komitetuose. Remiantis įvykusios diskusijos mintimis bei siūlymais, federacija ketina priimti naują priemonių planą, įpareigojantį varžybų organizatorius, komisarus, varžybų saugos struktūras skirti daugiau dėmesio šiai opiai problemai spręsti.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją