Tikrai nesitikėjau, kad pigių degalų išpaikinti amerikiečiai, vis dar jaučiantys simpatijas baržoms ant ratų, vieni pirmųjų įsitrauks į elektromobilių konstravimo lenktynes. Ne tik įsitrauks, bet ir taps vienais lyderių, šlifuojančių originalias konstrukcijas. Tačiau būtent tai ir vyksta. Belieka laikyti kumščius, kad tik negautų pompos.

Per plauką bankroto išvengusi JAV gigantė „General Motors“ surizikavo įrodyti, kad už Atlanto gali būti gaminami ne tik galingi, degalus galonais srebiantys automobiliai. Pirmieji pranešimai 2009-aisiais apie pradėtą naujo elektromobilio gamybą „Chevrolet“ šeimoje dažniau lydėti ne euforijos, o abejonių, ar amerikiečiams pavyks pasaulį priblokšti labiau nei japonams.

Atrodo, kad skeptikams teks bent jau kuriam laikui prikąsti liežuvį. Pernai Jungtinėse Valstijose pristatytas „Chevrolet Volt“ pasirodė esąs gerokai pranašesnis už kur ne kur prašmėžuojančius hibridus. Kad tai – ne vien „Chevrolet“ pranešimų panegirika, Vakarų europiečiai galės įsitikinti jau šių metų pabaigoje. Tiesa, tikrai ne visi, o užsikrėtę žaliosios mados bacila ir neskaičiuojantys išlaidų iki cento. Tačiau apie kainas – kiek vėliau.

Pirma susipažinkite: „Volt“ yra elektromobilis, kuris visiškai įkrauta 16 kWh talpos ličio jonų baterija gali įveikti nuo 40 iki 80 km (vidutinis atstumas – 62 km), priklausomai nuo oro sąlygų, kelio dangos, o svarbiausia – vairavimo stiliaus. Šio aparato konstruktoriai giriasi galintys elektrinėse varžytuvėse pričiupti visus konkurentus, pradedant hibridų pionieriumi „Toyota Prius“ ir baigiant tituluotuoju „Nissan Leaf“.

„Chevrolet Volt“ paslaptis – pasibaigus žaliajai energijai įsijungia tradicinis 1,4 litro, 82 AG vidaus degimo varikliukas, kuris atlieka generatoriaus funkciją ir pradeda krauti baterijas, o šios – maitinti elektros variklį. Bendras kelionės maršrutas pratęsiamas dar bene 500 km.

Rytojus prasideda šiandien – šiuo „Chevrolet“ šūkiu galima patikėti vos pravėrus „Volt“ salono duris. Nesvarbu kurias. Stop! Tik nepamirškite instrukcijos ir pirmą pasivažinėjimą verčiau suplanuokite pustuštėje automobilių stovėjimo aikštelėje. Ypač, jeigu esate moteris.

Patikėkite, susivokti, kad „Volt“ yra paprastai ir lengvai valdomas elektromobilis, o ne kosminis laivas, prireiks šiek tiek laiko net ir vyrams. Įbedus akis į prietaisų skydelį nusmelkia jausmas, kad susigaudyti mygtukų, grafikų, diagramų džiunglėse prireiks mažiausiai poros mėnesių. Tačiau iš tiesų šiame, kaip ir standartiniame automobilyje, būtiniausių jungiklių yra gerokai mažiau, nei gamintojai jų prikiša vairuotojui prieš akis.

„Volt“ prietaisų skydelis labiau primena „Apple“ kompiuterį (ne tik dėl baltos spalvos). Gamintojai pasišovė pakeisti ne tik formą ir turinį, bet ir pavadinimą – nuo šiol tai yra informacinis centras. Dar pridėčiau – ir auklėjamoji priemonė.

Jeigu iki šiol saugaus eismo ir efektyvaus vairavimo guru duodamos pamokos jums pro vieną ausį įeidavo, o pro kitą – išeidavo, nieko baisaus. Šių pradmenų jus tikrai išmokys „Volt“.

Elektromobilio gamintojai pasirūpino, kad vairuotojai nuolat prieš akis matytų pagrindinį efektyvaus vairavimo elementą – vertikalioje skalėje judantį žalią rutulį. Jeigu vairuotojas pernelyg stipriai užmina ant akceleratoriaus, rutulys pagelsta ir šokteli į viršų. O jeigu mašina stabdoma pernelyg agresyviai, šis indikatorius taip pat keičia spalvą ir nukrenta žemyn. Tokio neatsakingo vairavimo padariniai – itin greitai tuštėjanti baterija.

Interaktyviame ekrane, be greičio, nuvažiuoto atstumo, efektyvumo, tepalų lygio, padangų slėgio, taip pat pateikiama informacija apie energijos išteklius: kiek kilometrų galima nuvažiuoti naudojant akumuliatorių, dar kiek – perėjus prie benzino. Be to, automobilis pats gali pateikti patarimų, kaip kuo ekonomiškiau tęsti kelionę, pavyzdžiui, vietoj viso salono šildymo įjungti tik sėdynės šildymo funkciją.

Dar vienas ekranas prietaisų skydelyje – navigacijos sistemos dalis. Kai tik pavyks susigaudyti, kam skirta daugybė jutiklinių mygtukų, ekrane galima išvysti klimato kontrolės duomenis, energijos sąnaudas, akumuliatoriaus įkrovos funkcijas. O kur dar naujausia garso technika, suderinta su „iPod“, MP3, USB, 60 GB standžiuoju disku, kurio pusę talpos gali užimti muzikos įrašai.

„Volt“ užsiveda lygiai taip pat kaip įjungiamas kompiuteris. Tereiks surasti mygtuką „Power“ ir mėgautis vaiduokliškai tyliu, dinamišku, stabiliu važiavimu ir ypač lengvu valdymu. Jokių pastangų, todėl akys nori nenori krypsta į naujausią techniką, pasiskolintą iš skraidančių lėkščių. Mintis, o kas būtų sugedus bent vienam jungikliui, geriau vyti šalin.

Elektromobilio vairuotojai vienu jungiklio spustelėjimu gali pasirinkti keturis valdymo režimus: standartinį („Normal“), sportinį („Sport“), užlaikymo („Hold“) ir kalnų („Mountain“). Režimą „Hold“ siūloma pasirinkti prieš įvažiuojant į miestus (pavyzdžiui, Londonas, Milanas, Venecija, Stokholmas), kuriuose ribojamas išmetamų teršalų kiekis. Nuvažiavus 40–80 km „Hold“ režimu, kai veikia benzininis variklis, po miestą galima sukiotis naudojant vien žaliąja energiją.

Visus „Volt“ pranašumus pritemdo kainos šešėlis. JAV taikomos subsidijos yra didelis postūmis naujajam „Volt“ prasibrauti arčiau pirkėjų tradicinių konkurentų ir kitų elektromobilių eilėje. Standartinė „Volt“ kaina – per 100 tūkst. litų – sumažėja iki 84 tūkst. litų, nes valstybė kompensuoja 19 tūkst. litų. Įvertinus tą pačią kompensaciją, pagrindinis amerikiečio konkurentas – elektrinis „Nissan Leaf“ – siūlomas už 65 tūkst. litus. Hibridinis „Toyota Prius“ ir ekonomiškoji „Volkswagen Jetta TDI“ kainuoja 55–60 tūks. litų. Gerokai daugiau – apie 145 tūkst. litų – „Volt“ kainuos Europoje. Dar šiais metais „Chevrolet“ planuoja prekybą elektromobiliu pradėti Belgijoje, Vokietijoje, Liuksemburge, Nyderlanduose ir Šveicarijoje. 2012-ųjų balandį šis sąrašas išsiplės nuo Suomijos iki Italijos. Vėliau (dar neaišku, kada tiksliai) elektromobiliai turėtų pasirodyti Centrinės ir Rytų Europos šalyse, pirmiausia – Lenkijoje, Turkijoje.

Dar nežinoma, kada „Chevrolet“ šedevras atsiras Baltijos šalyse. Tai lems ir valstybės subsidijų politika, o ji, bent jau Lietuvoje, kol kas apskritai neegzistuoja. Nekantriausi lietuviai „Volt“ galės atsivežti iš kitų valstybių, o kuklesnės piniginės savininkams lieka tikėtis, kad ši amerikietiška svajonė atpigs, kaip atpigo ir kompiuteris. Tik gal greičiau?

„Chevrolet Volt“ specifikacija

MUMS PATIKO
Ekologiškas, ekonomiškas ir bene tyliausias automobilis pasaulyje
MUMS NEPATIKO
Pernelyg kardinalios prietaisų skydelio metamorfozės
NUOSPRENDIS 7/10
Jeigu netolimos ateities automobiliai bus tokie pat geri, bet pigesni, vertėjo jų šitiek daug metų laukti.
EKSPLOATACINĖS YPATYBĖS:
nuo 0 iki 100 km/val. per 9 sekundes, didžiausias greitis 160 km/val., įkrauti 16 kWh bateriją, kurios pakaks nuvažiuoti maždaug 60 km, Lietuvoje šiuo metu kainuotų 7,2 lito
TECHNINIAI DUOMENYS:
198 kg sverianti 16 kWh baterija, elektros variklio didžiausias sukimo momentas siekia 370 Nm, o galia – 150 AG, 2000 kg
PAPILDOMOS ĮRANGOS SĄRAŠE PASIRINKITE:
automobilio statymo pagalbos paketą
VENKITE ŠITO:
piktnaudžiauti informaciniu centru – tai blaško dėmesį
KAINA: apie 145 000 litų