Ketvirtadienį, pasibaigus mėnesį trukusiam startui, paaiškėjo rezultatai. Kūrėjų tikslas – surinkti pirminę 10 tūkst. eurų sumą buvo viršytas su kaupu. Lietuvių sumanymu patikėjo 303 rėmėjai, o jo įgyvendinimui buvo surinkta beveik 12 tūkst. eurų suma.

Pasak idėjos autorių, patys aktyviausi užsakovai buvo lietuviai ir vokiečiai. Taip pat „Ūkų“ gaminiams užsakymai plaukė iš Jungtinės Karalystės, JAV ir Nyderlandų.

Kojinių poros sudėtyje – vienas perdirbto plastiko buteliukas

Tos kojinės – tai pirmasis Lietuvoje itin retų tvarių tekstilės gaminių pavyzdys, kur kiekvienos poros sudėtyje – vienas perdirbto plastiko buteliukas. O iš viso net 51 perdirbtų plastiko butelių – tokiu indėliu vandenynus palengvins kiekvienos kojinių poros pirkėjas.

Šio sumanymo idėja yra tokia: jeigu pirksite vieną porą tokių kojinių – remdami „Plastic Bank“ organizaciją 50-čia plastiko butelių sumažinsite vandenynų taršą ir plius vienas iš ten ištrauktas buteliukas bus paverčiamas siūlais, kurie vėliau virs kojinėmis.

Ūkai kojinės
Foto: DELFI

Idėjai patikrinti, ją įprasminti ir finansuoti jos kūrėjai – „Ūkų“ steigėjai ir bendraautorė Austėja – pasirinko sutelktinį finansavimą.

 Pagrindinis sutelktinio finansavimo modelis yra pinigų pervedimas internetu naudojantis tam tikra platforma. „Ūkų“ sumanytojai pasinaudojo viena populiariausių pasaulyje – „Kickstarter“ platforma.


„Mums tai tapo milžiniška moraline ir finansine parama, nes projektas įgauna realų pavidalą. Tikimės, kad ta sniego gniūžtė toliau ridensis, kad atsiras vis daugiau įmonių ir žmonių, kuriems tai aktualu ir svarbu“, – tokiomis svajonėmis ir ketinimais dalijasi Austėja.

Pasitikrino rinką

 Darija drauge su savo vyru Karoliu prieš trejetą metų įkūrė ilgai mintyse brandintą verslą – vartotojams pasiūlė apsilankyti parduotuvėje „Ūkai“.


Kurį laiką Darija dirbo su įvairiu lietuviškų prekių ženklų asortimentu, tačiau ilgainiui priėjo išvados, kad jai labiau prie širdies kurti nei perpardavinėti kitų gaminius. Todėl priėmė drastišką sprendimą likti prie kojinių su prekės ženklu „Ūkai“.


Lietuviško prekės ženklo "Ūkai" autorės Austėja Kazlauskaitė ir Darija Ilevičiūtė-Zaveckienė
Foto: DELFI / Laimonas Jankauskas

„Sukūrėme inovatyvias kojines, kurias pirmiausia pagaminsime aktyviai sutelktinio finansavimo projekte dalyvavusiems „Kickstarter“ platformos vartotojams. „Kickstarter“ pagalba pasitikrinome rinką ir dabar jau galime tvirtai teigti, kad žmonėms ta prekė yra aktuali. Juk „Kickstarter“ – ta vieta, kur žmonės avansu perka tavo produktą, nes tavimi pasitiki ir tiki tavo idėja. Mes ne tik susikūrėme, bet ir paaiškinome apie visą gamybos ciklą, kodėl šios kojinės geresnės nei įprastos, kuo jos yra tvarios, naudingos“, – tokią „Ūkų“ idėją „Kickstarter“ platformos vartotojams pristatė idėjos autoriai.

10 proc. – paremti „Plastic Bank“ organizaciją

Būtent dabar, surinkus beveik 12 tūkst. eurų sumą, jau galima pradėti projektą įgyvendinti.

„Produkto prototipas jau prieš sutelktinio finansavimo startą buvo paruoštas, ištestuotas, o dabar galime jas pradėti gaminti“, – patikino Darija.

Pasak jaunų kūrėjų, tai nėra plastikinės kojinės, kaip kam gali atrodyti: „Čia panaudota tik maža dalis perdirbto plastiko. Jose yra ir organinės, ir perdirbtos medvilnės ir kitų verpalų, kitaip tariant jų sudedamosios dalys pasiskirsto taip: 42 proc. kojinių sudaro perdirbto plastiko verpalai ir perdirbta medvilnė, 35 proc. – organinė medvilnė, 20 proc. – poliemidas ir 3 proc. – elastanas”, – sakė Darija.




Austėja papasakojo apie patį procesą, kaip gimsta plastiko siūlas: „Plastikas yra surenkamas iš vandenyno, jis rūšiuojamas, išdžiovinamas, tada susmulkinamas į mažus gabalėlius, jie metami į specialių aparatą, kuris gamina plastiko granules. Iš jų išspaudžiamos plastiko gijos, kurios ir vadinamos verpalais, arba siūlais. Ir tai vėliau tampa kojinių dalimi. Kitaip tariant, vienoje poroje yra vienas plastiko buteliukas“.

Lietuviško prekės ženklo "Ūkai" autorės Austėja Kazlauskaitė ir Darija Ilevičiūtė-Zaveckienė
Foto: DELFI / Laimonas Jankauskas

Pasak jos, nuo vienos poros kojinių uždirbti 10 proc. bus skiriami paremti „Plastic Bank“ organizaciją, kad ji finansuotų dar 50-ies plastiko buteliukų surinkimą ir perdirbimą. Taigi, dėl vienos kojinių poros bus perdirbtas 51 plastiko buteliukas ir taip žingsnis po žingsnio bus mažinamas vandenynų užterštumas.

Darijos žiniomis, tokie siūlai jau naudojami baldų tekstilėje, baldų audiniams, kilimams: „Norime pasidžiaugti, kad Lietuvoje „Ūkai“ pirmieji, kurie panaudojo šį perdirbtą plastiko verpalą, bet ir pasaulyje galima tiesiog ant vienos rankos pirštų suskaičiuoti, kas pagal tokią technologiją gamina kojines. Taigi, mes esame viena pirmųjų kregždžių. Mes dar tik žengiame pirmuosius žingsnius į tą tvarumą, nes manau, kad tai yra toks kelias, kuriuo eidami vis dar mokysimės ir tobulėsime“.

Kojinės ištestuotos

Pasak Darijos, jos sukurtas kojines testavo ir šeima, ir giminės, ir draugai: „Dėvėjome, skalbėme ir, įvertinę visas pastabas, nusprendėme, kad kojinių padą derėtų gaminti iš organinių medžiagų, nes taip mažiau koja prakaituos. O šiek tiek sintetikos bijoti nereikia. Tarkime, sportinės kojinės yra 100 proc. sintetinės ir jos yra prakaitui pralaidžios. Dar yra vienas puikus pasaulinis pavyzdys, – kompanija „Adidas“, kuri gamina sportbačius iš perdirbto plastiko butelių. Tai tik liudija, kad galima dėvėti gaminius iš plastiko ir kojos puikiai jaučiasi“.

Kojinių dizainą sukūrė kūrybininke save vadinanti, iš gamtos daug idėjų besisemianti Darija. Ji teigia nesidairiusi į šalis, tiesiog atsižvelgė į „Ūkų“ ženklą atspindinčią spalvų gamą, jų paletę, taip ir gimė nuosaikesnių spalvų, kitaip – ūkanotos kojinės.

Ekologiški, iš inovatyviausių medžiagų pagaminti gaminiai paprastai yra brangesni. Ne išimtis ir šios kojinės.

Lietuviško prekės ženklo "Ūkai" autorės Austėja Kazlauskaitė ir Darija Ilevičiūtė-Zaveckienė
Foto: DELFI / Laimonas Jankauskas

Pasak kūrėjos, susumavus paramą, gamybą, visus kaštus, kojinių pora yra įvertinta 12 eurų suma.

Čia verta įsiklausyti į pašnekovių argumentus: „Juk 10 proc. nuo parduotos kojinių poros keliaus į „Plastic Bank“ sąskaitą. O ši organizacija ne tik valo vandenynus, bet padeda žmonėms, norintiems turėti geresnę sveikatos sistemą, prisideda prie išsilavinimo, civilizuotų darbo vietų sukūrimo. Pasaulinėje rinkoje tai nėra brangu“.

Atsakingai rinksis gamintojus

Kojinių gamybą merginos pradės netrukus, jau gruodžio mėnesį. Vasarį-kovą kojinės pasieks pirmuosius užsakovus.

Visi šios idėjos autoriai teigia besivadovaujantys bendromis vertybėmis, tvarios gyvensenos filosofija. Jie siekia, kad kojinės taptų žiedinio tvarumo grandinės dalimi: „Iš panaudotų kojinių galima pagaminti ir kitą produktą. Tokių idėjų turime, dirbame su Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininkais. Aišku, reikėtų išdirbti surinkimo sistemą, bet pasaulyje jau yra tokių pavyzdžių, iš kurių būtų galima pasimokyti. Norime sukurti baigtinį ciklą“.

Lietuviško prekės ženklo "Ūkai" autorės Austėja Kazlauskaitė ir Darija Ilevičiūtė-Zaveckienė
Foto: DELFI / Laimonas Jankauskas


Kūrėjos garantavo, kad ilgainiui, jeigu viskas gerai klostysis, kojinėmis jų sumanymai neužsibaigs. Jos sako, kad jų planuose – internetinė prekyba, prekės ženklo garsinimas. Jos žada neaplenkti įvairių parodų, megzti kontaktų, ieškoti partnerių, eksporto galimybių.

Pašnekovės nežada nieko bendro turėti su tais gamintojais, kurie skelbiasi esantys tvarūs, kad gamina iš perdirbtų medžiagų, bet tai daro tokioje gamykloje, kur yra kenksmingos sąlygos ar išnaudojami darbininkai.

„Mūsų tikslas – nuo pirmojo žingsnio viską optimizuoti, kad viskas būtų kuo tvariau. Tarkime, siuntų gabenimui mes rinksimės „Lietuvos paštą“, nes jis naudoja šiek tiek tvaresnį sausumos transportą. Skraidinsime siuntas tik išimtiniais atvejais“, – patikino Darija. Kūrėjų teigimu, gal ir atkris ilgiau laukti nenorinčių klientų, bet išliks būtent tie, kurie supras idėją ir ją įvertins.