Daugeliui čia gyvenančių žmonių – tiek migrantams, tiek vietiniams gyventojams, – didžiausias miesto -valstybės privalumas, be malonių orų visus metus, visada buvo jo itin geras jungiamasis ryšys. Tačiau kelionių apribojimai, kuriais siekiama užkirsti kelią viruso plitimui, faktiškai atkirto Singapūrą nuo likusio pasaulio, – tai nelengvas iššūkis finansų centrui, kurio 5,7 mln. gyventojų buvo įpratę savaitgaliui nuskristi į kurortą Malaizijoje arba nulėkti iki Balio.

Sergejus Tkačiovas pasirinko kelionę jūra. Rusų verslininkas užsisakė jachtą „White Label Charts“ pasiplaukioti po pietines Singapūro salas, – apsnūdusį, žalsvų bangų apjuostą salyną. Šitaip jachta jis jau išplaukia ketvirtą kartą, – labai atsargiai, nerizikuodamas įplaukti į tarptautinius vandenis.

„Mums labai sunku dėl to, kad negalime keliauti, – sakė S. Tkačiovas, jau dvylika metų gyvenantis Singapūre. – Žmonės, turintys pinigų, paprastai keliauja kas mėnesį, bet dabar tai neįmanoma. Liūdna.“

Singapūras yra nedidukas, nusidriekęs vos 50 kilometrų nuo rytų į vakarus ir 27 kilometrus nuo šiaurės į pietus. Kelionė abiem kryptimis tetrunka 30 minučių, ir jūs atsiduriate arba kaimyninėje Malaizijoje, arba Pietų Kinijos jūroje. Praėjusią savaitę paskelbta naujiena apie planuojamą kelionių burbulą, pagal kurį nereikės karantinuotis tarp Singapūro ar Honkongo keliaujantiems asmenims, buvo pasitikta su entuziazmu. Lėktuvų bilietų kainos šoktelėjo per naktį, vietos buvo rezervuojamos, nors pačios informacijos apie tai buvo paskelbta labai nedaug – net apie tai, nuo kada numatomas šis koridorius.

Singapūriečiai labai mėgsta keliauti, per 2018 metus užsienio kelionėms išleidę per 34 mlrd. Singapūro dolerių (25 mlrd. JAV dolerių), palyginti su maždaug 12,5 mlrd. JAV dolerių suma, kurią tais pačiais metais tarptautiniam turizmui išleido beveik tokio pat dydžio Danijos populiacija. Birželio viduryje priimtas sprendimas dalinai sušvelninti karantiną suteikė šiek tiek palengvėjimo, bet nepaisant kelių „žaliųjų“ koridorių verslo kelionėms, atostogos užsienyje faktiškai tebėra misija neįmanoma. Nemaža dalis Singapūro darbo migrantų, labiausiai nukentėjusių nuo pandemijos, pasijuto įstrigę ne tik pačioje saloje, bet ir savo gyvenamajame kvartale.

Singapūras
Foto: AP / Scanpix

Nuo tada, kai, mažėjant viruso atvejų skaičiui, imta švelninti socialinio atsiribojimo suvaržymus, užsakomųjų kelionių jachta paklausa ūgtelėjo daugiau nei 20 proc., teigia Sylvia Ng, vyresnioji „One Degree 15 Luxury Yachting” vadovė; šis jachtų klubas turi daugiau nei 42 laivus savo parke. Daugelis siūlo nuo keturių iki penkių valandų trukmės plaukiojimo paketus, kai kuriais atvejais į paketą įtraukiama ir nakvynė; be to, keliautojai gali naudotis tokiais „vandens žaisliukais“ kaip banglentės ar kajakai. Esant poreikiui, siūlomi ir vandens motociklai, kaip ir papildomos paslaugos, pavyzdžiui, asmeninis virtuvės šefas ir aptarnaujantis personalas.

Kai kurie singapūriečiai, norėdami įveikti „uždarų patalpų sindromą“, griebiasi bet ko, kas jiems primintų keliones. Vietos oro linijų „Singapore Airlines Ltd“ orlaivyje, laikinai pertvarkytame į restoraną, buvo išpirktos per 30 minučių, kai kurie klientai sutiko pakloti per 600 Singapūro dolerių (440 JAV dolerių) už maistą apartamentuose, įrengtuose stovinčiame „Airbus SE A380“. Komercinės reklamos vykdomasis vicepirmininkas Lee Lik Hsinas šeštadienį užsiminė, kad yra ženklų, jog keleivių paklausa grįžta, nes vyriausybės vėl atveria sienas verslo keliautojams.

Kruizinės linijos „Genting“ ir „Royal Caribbean“ lapkritį ir gruodį rengs „kruizus į niekur“ iš Singapūro, vietos į kai kuriuos kruizus jau išpirktos. „Changi“ oro uostas, įprastai vertinamas kaip vienas iš geriausių pasaulyje, lieka atviras verslui; nors skrydžių tėra vienas kitas, – žmonės čia gali apsipirkti ir papietauti prekybos centre „Jewel“ ir užsisakyti internetu prekių iš mažmenininkų.

Nors pats Singapūro dydis siejamas su ypatingu spaudimu švelninti sienų suvaržymus, vyriausybė išlieka atsargi.

Foto: Shutterstock

Transporto ministras Ongas Ye Kungas kiek anksčiau spalį pareiškė tiesiai šviesiai: „Ant kortos pastatyta ne tik šimtai tūkstančiai darbo vietų, bet ir mūsų kaip oro transporto šerdies statusas, Singapūro svarba pasauliui, mūsų ekonominis išlikimas ir kartu – galimybė nuspręsti savo pačių ateitį, – sakė jis. – Turime atsiverti iš lėto, atsargiai ir kiekvienas jaustis atsakingas už visų mūsų kolektyvinį saugumą. Bet atsiverti privalome.“

Kaip ir visose šalyse, jaučiama „įtampa tarp reikalavimų skatinti ekonomiką ir reikalavimų saugoti sveikatą“, sakė docentas Alexas Cookas, Singapūro nacionalinio universiteto Visuomenės sveikatos mokyklos „Saw Swee Hock School of Public Health“ mokslinių tyrimų fakulteto vicedekanas.

„Jeigu keliautojai judės tarp šalių tokiu pat dažniu, viruso perdavimo rizika nesikeis. Todėl dabar svarbu sugraduoti sienų kontrolės priemones pagal keliamą riziką“, – sakė A. Cookas.

Visos vietos rezervuotos

Tai ypač aktualu Singapūrui, kurio atvirą ekonomiką blaško atogrąžų vėjai ir pasaulinės makroekonominės jėgos, kurių miestas-valstybė nėra pajėgus sukontroliuoti. Iki to atvėrimo momento – kurį tokios organizacijos kaip Tarptautinės oro transporto asociacija (IATA) veikiau sieja su koreguojamu, prieinamu ir greitu COVID-19 testavimu nei su vakcina, kurios gali tekti laukti mėnesius ar net metus, – Singapūro gyventojams tenka patyrinėti vidaus rinką.

Viešbučių kambariai rezervuoti keliems mėnesiams, nors užsienio turistų ir trūksta. Per pirmuosius aštuonis šių metų mėnesius Singapūrą aplankė 2,7 mln. žmonių, arba beveik 80 proc. mažiau nei prieš metus, rodo turizmo tarybos duomenys.

Miestas-valstybė pernai surinko apie 20 mlrd. JAV dolerių pajamų iš turizmo, ir, nors vidaus rinka pernelyg maža, kad padengtų trūkumą, vyriausybė vykdo įvairias iniciatyvas, įskaitant ir 45 mln. JAV dolerių vertės vietos kelionių kampaniją, kuria siekiama paskatinti gyventojus rinktis atostogas namie (angl. „staycation“), pietauti mieste ir tyrinėti vietines salos pramogas.

Kaip vienintelis lankytojų nestokojantis paplūdimio kurortinis kompleksas saloje, „Shangri-La’s Rasa Sentosa Resort & Spa“ sukūrė vienos dienos kelionių paketus; svečiams nustatytomis valandomis siūloma prieiga prie paplūdimio, baseinai, vandens sporto pramogos. Visos vietos rezervuotos jau lapkričiui ir sudarytas laukiančiųjų sąrašas, sakė komplekso generalinis direktorius Gavinas Weightmanas.

„Reakcija labai džiugina, – sakė G. Weightmanas. – Galiojant kelionių ribojimams, maloni aplinka Sentosa saloje ir kurortiniame komplekse primena atostogų prie jūros užsienyje atmosferą.“

Užsakomieji skrydžiai

Šių metų kovo-rugpjūčio mėnesiais, palyginti su tuo pačiu 2019 metų laikotarpiu, „Air Charter Service“ atliko tris kartus daugiau specialių užsakomųjų skrydžių į Singapūrą ir iš jo, teigia komercinių užsakomųjų skrydžių tiekėjos generalinis direktorius Brendanas Toomey‘is. Verslas taip suklestėjo, jog bendrovė pasiūlė savo pačios „skrydžius į niekur“ iš miesto-valstybės antraeilio oro uosto „Seletar Airport“ (oro linijos "Singapore Airlines“ taip pat svarstė tokią idėją, bet vėliau jos atsisakė, kai grupė žmonių išreiškė susirūpinimą dėl aplinkai daromos žalos).

Skrydis Singapūre

Visiems tiems, kas gali sau tai leisti, „Air Charter“ taip pat siūlo galimybę užsisakyti privatų lėktuvą dviejų valandų užsakomajam skrydžiui, su trijų patiekalų pietumis bei šampanu devynių kilometrų aukštyje ir be jokio reikalaujamo karantino.

„Air Chapter“ taip pat gali padėti tiems, kurių netrikdo griežtas karantinas, reikalaujamas grįžtant į Singapūrą iš kurios kitos šalies. Neseniai bendrovė skraidino porą, svajojusią ištrūkti iš miesto-valstybės į romantinę kelionę į Maldyvus, kur jiedu išbuvo dešimt dienų. Grįžus jiems teko dvi savaites karantinuotis.

„Smarkai išaugo užklausų ir rezervacijų iš klientų, kurie iki tol su užsakomaisiais skrydžiais nebuvo susidūrę, – sakė B. Toomey‘is pridurdamas, kad paklausą pakurstė „prieinamų komercinių skrydžių trūkumas, kaip ir susirūpinimas dėl to, kad žmonėms dabar reikia nemažai laiko praleisti oro uoste ir sėdėti uždarame komerciniame lėktuve.