Apie tai, kaip neįprasti ir nežinomybės kupini metai praėjo degalinių tinkle „Circle K“ ir kokių atradimų jie atnešė, portalo Delfi interviu cikle „Kava su vadovu“ kalbamės su bendrovės direktoriumi Skirmantu Mačiuku.

– Prasidėjus pandemijai pagal degalų pardavimus galėjote stebėti, kas vyksta su gyventojų mobilumu. Ar paskelbus pirmąjį karantiną nustojome judėti?

– Žmonės nenustojo judėti, bet judėjo mažiau nei prieš pandemiją. Buvo dalis, kurie išvis nustojo važinėti, kiti važinėjo mažiau, bet buvo ir grupių, kurios važinėjo daugiau. Taip pat galima pasakyti, kad pirmo karantino metu tikrai žmonės elgėsi atsargiau ir judėjimo kritimas jautėsi daug labiau.

Visgi, pavyzdžiui, tokių įmonių kaip siuntų pristatymo, mažmeninės prekybos mobilumas kaip tik augo. Faktas, kad bendras kritimas buvo, bet kalbant apie atskirus segmentus, buvo įvairiai.

Be to, pabrėžčiau, kad mes nesame tik degalinių tinklas. Degalai tėra tik viena iš kategorijų, kuria prekiaujame. Turime ir parduotuves, o juose kritimas buvo mažesnis, nes užsidarius restoranams žmonės vis vien norėjo paruošto maisto ar kavos.

– Ar būtent pandemija ir buvo tas metas, kai supratote savo tinkle esančios maisto prekių prekybos svarbą?

– Jei būtume tai supratę tik per karantiną, tai būtume pavėlavę keleriais metais. Parduotuvių svarbą pamatėme jau prieš kokius penkerius metus. Supratome, kad mūsų ateitis aiškiausia su parduotuvių strategija. Taip, galbūt anksčiau mus vadindavo degaline, kuri parduoda kavą ir dešrainius, bet mes norime būti parduotuvė, kuri turi parduoti ir degalų. Parduotuvė mums yra tiek pat svarbi kaip ir degalai.

Skirmantas Mačiukas

Jau aišku, kad ateityje degalai keisis – elektra, vandenilinis kuras, todėl vien jais remti verslo sėkmės negali. Degalai mums suteikia pusę pelno, bet kitą pusę jau atneša parduotuvės. Jei nebūtume pradėję eiti šiuo keliu prieš penkerius metus, tai mums būtų daug labiau skaudėję per šią pandemiją. Tai, kad turėjome savo parduotuves, lėmė, jog per pandemiją nukentėjome mažiau.

– Ar pandemija privertė keisti strategijas ar buvusius planus?

– Kardinalių strategijos pakeitimų nebuvo. Pandemija atnešė naują realybę, bet ji ir baigsis. Labiau sakyčiau, kad ji atnešė naujų galimybių. Žinoma, kai kurias strategines kryptis turėjome pristabdyti, tačiau buvo ir tokių, kurias kaip tik turėjome paskubinti.

Pardavimų sektorius yra tas, kur kiekviena diena yra kaip naujiena. Mus tai užgrūdino ir nesakyčiau, kad prasidėjus pandemijai įmonės viduje buvo pasimetimas. Tiesiog teko greitai persiorientuoti, šiek tiek keisti veiklos modelį.

Supratome, kad dabar reikės labai greitai į viską reaguoti, nes nežinome net to, kas laukia rytoj. Nebegalime remtis turimais duomenimis, nebelieka istorijos, nes viskas nauja, o turimi skaičiai iš anksčiau nebepadeda priimti sprendimus.

Todėl tokiu metu turi turėti drąsos priimti sprendimus, kurie nėra paremti vien duomenimis. Esame įpratę prie krizinių situacijų, todėl net ir prasidėjus pandemijai, mes neturėjome visų atsakymų, bet turėjome komandą, kuri galėjo imtis ieškoti sprendimų.

Pasikeitė ir darbo pobūdis įmonės viduje. Kadangi pradėjus dirbti nuotoliniu būdu nebeliko fizinių susitikimų, tai teko komandas skaidyti į mažesnes grupes, kad žinutės kuo greičiau pasiektų atsakingus asmenis. Taip pat teko labiau deleguoti atsakomybes, mažiau laiko skirti analizei, daugiau stebėti ir greitai priimti taktinius sprendimus. Kartu reikėjo ir pripažinti, kad kai kurie sprendimai bus klaidingi, bet turi juos priimti šiandien ir tik vėliau pamatysi, kokie jie yra.

– Kaip manote, ar pasibaigus pandemijai žmonės sugrįš į buvusį mobilumą? Galbūt įprasime mažiau judėti, būsime sėslesni?

– Labai sunku prognozuoti. Po pirmos bangos, vasarą, viskas labai greitai atsigavo ir grįžo į 2019 m. lygį. Žinoma, ši banga bus ilgesnė, tai koks bus tikrasis poveikis, dabar sunku pasakyti.

Ar dėl to turėtume uždaryti kurią degalinę? Ne. Visuomet stengiamės apie viską galvoti, o tai leidžia nukreipti investicijas ten, kur tikėtina geriausia. Juk kur dingsta viena galimybė, atsiranda kita. Pandemija mums ir tai parodė, kai pradėjome prekiauti naujomis prekėmis, kuriomis prekiauti anksčiau negalvojome.

Ši pandemija padėjo mums sugeneruoti dvi naujas ir rimtas idėjas, kur kreipti savo verslą ateityje.

– Ir į kur naujos idėjos ves?

– Kol kas negaliu atskleisti. Pirma reikia patiems viską gerai įsivertinti prieš komunikuojant.

– Minėjote, kad šiais metais teko imtis labai greitų sprendimų, iš kurių ne visi pasiteisino. Galbūt galite pasidalinti patirtimi?

– Pavyzdžiui, net ir smulkūs dalykai. Skaitmeninė kainodara – išbandėme, bet pamatėme, kad mums neveikia. Savitarnos sprendimas – veikia puikiai. Beje jį planavome ir anksčiau, bet pandemija procesą paskubino. Atsiskaitymai už degalus bekontakčiu būdu – taip pat pasiteisinęs sprendimas.

Toliau žiūrime ir į kitus dalykus, kurių dar nenorėtume atskleisti, nes dar per anksti.

– Kaip į karantiną reagavo jūsų komanda?

– Didelio pasimetimo organizacijoje nebuvo. Jei komanda yra stipri, tai ji labai greitai mobilizuojasi, priima sprendimus ir vykdo.

Skirmantas Mačiukas

Svarbiausia buvo komunikacija. Supratome, kad visi nerimauja ir mes nuo pat pradžių pasakėme, kad saugumas darbuotojams ir klientams – mums pats svarbiausias šį laikotarpį. Taip pat komunikacija turėjo tapti dažnesnė, o informacija skleidžiama aiškiai ir skaidriai.

Žinoma, teko tam tikrus projektus pristabdyti, tačiau į kitus kaip tik daugiau investuoti. Per pirmas savaites susidėliojome visą struktūrą, o toliau tiesiog dirbome.

– Tik prasidėjus pandemijai visi galvas suko dėl saugumo užtikrinimo, bet finansinis klausimas tikriausiai irgi negalėjo būti pamirštas?

– Pagal matytą vadovų apklausą, jie planuoja, kad verslas į pernai lygį grįš per metus. Matome, kad gautinos ar mokėtinos sumos jau vėluoja. Per pirmą bangą taip pat vienas iš pirmųjų dalykų ryte buvo pasižiūrėti, kokia situacija su mokėtinomis sumomis.

Per praėjusią krizę mes jau pasimokėme, kai bijodami, kad klientai nesusimokės, ėmėmės tikrai griežtų priemonių, tačiau įmonės išgyveno, o mūsų elgesį priminė. Šiuo atveju mes pasakėme, kad galime leisti tam tikrą lankstumą, jei matome, kad su įmonėmis vyksta atviras pokalbis. Lankstumas suteikia pasitikėjimą ir tvirtina ateities santykius.

– Kaip manote, kas svarbiausia įmonėms išgyventi kriziniais laikotarpiais?

– Manau, kad toms įmonėms, kurios turi stiprų komandos pasitikėjimo jausmą, delegavimo ir leidimo suklysti kultūrą, bus lengviau. Kai nematai komandos kasdien, negali sužiūrėti visko ir daug kas vyksta grindžiant pasitikėjimu.

Taip pat jaučiu, kad vis auga empatijos svarba, supratimas, kaip jaučiasi kolega.

Manau, kad per šią pandemiją iškils nauja vadovų karta. Tie, kurie gali įžvelgti naujoves, jas greit vykdyti, sutelkti komandas ir gauti jų pasitikėjimą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (159)