Šiandien pamažėl pradės nykti didieji vaizdingi rinkimų plakatai ir miestas vėl panirs pilkon kasdienybėn. Iki šiol dar nesuskaičiuota, kiek kainavo partijoms ir politinėms organizacijoms jų užsakyta reklama: tėra apytiksliai skaičiai. Tačiau kur kas įdomiau pamąstyti, ar pasiteisino didelės išlaidos vaizdinei agitacijai? Aš šiųmetė rinkimų reklama turėjo įtakos rinkimų rezultatams? Visą rugsėjį LŽ rinko ir kaupė įvairiausius lankstinukus, atvirukus, laiškelius, skirtus rinkėjams, fotografavo plakatus.

Atmintis

Pirmieji skelbimų stulpų lentas, parduotuvių vitrinas ir tvoras išpuošė liberalai. Kaip ir dera, kone kiekviename plakate puikavosi liberalų lyderis Rolandas Paksas. Štai Algirdo Griciaus plakato kamputyje atsirado vietos ir partijos lyderiui. Sumanyta ir laki frazė: "Sakyk tiesą, reikės mažiau atsiminti" tarsi skirta skleroze sergantiems pagyvenusiems žmonėms.

Tiesą sakant, ne jauniklis ir kandidatas, o šiandien jau seimūnas A.Gricius. Deja, jaunesni dangstėsi gerokai banalesnėmis tiesomis. Liberalai paišė savo plakatuose ir žvaigždutes, ir lėktuvėlius, nesidrovėjo į rinkimų batalijas įtraukti net didįjį M.K.Čiurlionį. Viskas leista, ko nedraudžia įstatymas. Visą vaizdų, garsų, renginių svorį liberalai skyrė Vilniaus miestui.

Ko gero, pasirinkta teisingai - tik čia, sostinėje, jie sulaukė didesnės sėkmės. Todėl ir negailėjo pinigų vaizdinės agitacijos išlaidoms - daugiau nei 1,5 mln. skyrė. Žinoma, neaišku, ar atsiskaitys su reklamos gamintojais. Juolab pikti liežuviai plaka, kad R.Paksas neatsiskaitęs dar už savivaldybių vaizdinę reklamą. Dar piktesni tvirtina, kad vos sėdęs į mero kėdę atsiskaitė. Žinoma, valdiškais pinigais.

Skustagalviai

Pasimokę iš prezidento rinkimų klaidų, šiemet TS (LK) neišsišoko, buvo santūrūs. Ant Muzikos akademijos nebekabino savo geltonveidžio vado portreto, kuriame šis buvo panašus į vienos rasės atstovą.

Tokių pokštų konservatoriai šiuose rinkimuose nebekrėtė. Jie užsisakė fotoplakatus, bet ir čia pasistengė atrodyti kitokie. Visiems be išimties nuskustas viršugalvis. Kaip mums paaiškino TS (LK) pirmininko pavaduotoja Rasa Juknevičienė, buvo kaip tik toks sumanymas.

"Mes to siekėme, - sakė ji. - Tai modernus stilius. Tiesą sakant, kai kurie kolegos abejojo, bet dauguma norėjo, kad būtų nestandartinės nuotraukos. Iš kelių variantų pasirinkau būtent tokį. Tai išryškino akis, žvilgsnį. O juk žinome, kad žmogaus siela atsispindi akyse". Visai agitacijai konservatoriai išleido apie 800 tūkst. litų.

Grybai

Rinkime geriausius grybus. Po skandalingo A.Brazausko socialdemokratinės koalicijos išplatinto lankstinuko šiems teko susiimti ir išspausdinti naujų reklaminių lankstinukų, kuriuose nebebuvo į žvaigždžių lūpas įdėtos atviros agitacijos balsuoti už koaliciją. Tiesą sakant, keturios partijos, susibūrusios po vienu skėčiu, veikė kartu: papuošė sostinės gražiausius kampelius didžiuliais plakatais su lyderių nuotraukomis visu ūgiu arba iki pusės. Estetiškai gražūs ir lankstinukai, skirti kiekvienam sąrašo kandidatui.

Tačiau šmaikščiausias Algirdo Kunčino kalendoriukas grybautojams. Šiandien jau Seimo nario A.Kunčino šaržas nuteikia šypsenai: užkeldintas ant grybo, jis ragina rinkti geriausius... grybus. Tad kitoje pusėje - grybautojo kalendorius. Pasak A.Brazausko socialdemokratinės koalicijos rinkimų štabo vadovo Juozo Bernatonio, jie reklamai išleidę tiek, kiek leista įstatymo, t.y. 1 mln. 100 tūkst. litų.

"Kol kas tikslesnių duomenų dar neturime, - sakė jis. - suskaičiuosime po rinkimų. Tačiau reklama galingas ginklas ir jis padėjo mums laimėti. Juolab mums reikėjo žmones supažindinti su koalicijos partneriais bei jos vadovu, mūsų kandidatu į ministrus pirmininkus A.Brazausku. Apskritai keturios partijos rinkimų vaizdinei agitacijai išleido tiek, kiek skirta vienos partijos sąrašui".

J.Bernatonis, kurį šnekinome vakar, išsakė ir prognozę, kas laimės rinkimus. Pasak jo, Seime pirmaus A.Brazausko socialdemokratinėkoalicija (42-47 mandatai), antri - Naujoji sąjunga (40-43 mandatai), Liberalų sąjunga (20-25), konservatoriai (12-15), Centro sąjunga (1012) ir Valstiečių partija (5-8 mandatai).

Naujieji

Vakar pašnekintas Centro sąjungos lyderis Romualdas Ozolas tvirtu balsu pareiškė: "Rinkimus laimės naujosios politikos blokas". Paprašytas pakomentuoti reklamos įtaką rinkimų rezultatams, R.Ozolas sakė: "Reklamos vaizdinys šiuose rinkimuose bus suvaidinęs didesnį vaidmenį negu dalykinis vaizdinys, susikurtas pagal programas".

Centro sąjunga savo vaizdiniui kurti išleido apie 600 tūkst. litų. "Mes nė iš tolo negalime lygintis su reklamos lyderiais - liberalais bei Naująja sąjunga", - paaiškino R.Ozolas.

Valstiečiai

Itin kukliai ir santūriai save reklamavo Valstiečių partija. Ji agitacijai skyrė apie 200 tūkst. Lt. Kiekvienam kandidatui buvo parengti lankstinukai bei išleistos knygelės. Būtent tokiu bagažu nešini valstiečiai važinėjo po kaimus ir miestelius. Valstiečių partijos lyderis Ramūnas Karbauskis sakė: "Mes nesistengėme papirkinėti žmonių, negirdėme jų alumi, nevaišinome pietumis, nedovanojome pieno koštuvų. Rinkimų rezultatai parodys, ar mes elgėmės teisingai neidami populizmo takeliu".

Valstiečių partija lėšas, gautas iš Vyriausiosios rinkimų komisijos, skyrė knygoms nupirkti. Tam jie išleido 21 tūkst. Lt. 580 kaimo bibliotekų gavo puikų enciklopedinį leidinį "Pasaulio geografija". R.Karbauskis vakar buvo įsitikinęs, kad Valstiečių partija įveiks 5 proc. barjerą, tačiau konkretesnių išankstinių prognozių nedarė.

Turtuoliukai

Rinkimų komisijai jau pristatyti pirminiai atskirų kandidatų pajamų ir išlaidų duomenys. Juose ryškus atspindys, kas, kaip ir už kiek ketino "pirkti" rinkėją. Vienmandačių apygardų kandidatai tam lėšų negailėjo.

Didžiausią krūvą pinigų rinkimams skyrė Centro sąjungos atstovas Klaipėdos Baltijos apygardoje Benediktas Petrauskas - 55 tūkst. Lt. Rugsėjo 29 d. duomenimis, jis buvo išleidęs pusę šios sumos. Antrojoje vietoje irgi Centro sąjungos sąrašuose 10 numeriu įrašytas Pramonininkų konfederacijos informacijos tarnybos vadovas Valdas Sutkus. Rinkimams jis skyrė 53 tūkst. litų.

Naujosios sąjungos sąrašuose įrašytas 18 numeriu energetikas Virmantas Jurgaitis agitacijai skyrė 50 tūkst. Lt. Panevėžio Vakarinės apygardos kandidatas Kęstutis Skrebys - Nuosaikiųjų konservatorių atstovas - į rinkimų rinką išmetė 40 tūkst. litų.

Garsusis Kėdainių verslininkas Viktoras Uspaskichas rinkimams skyrė 30 tūkst. Lt.

Darbininkų sąjungos lyderė Aldona Balsienė skyrė 25 tūkst. Lt.