Įdomu, kad tos pačios agentūros tiria keturis iš aštuoniolikos teismo teisėjų. Pasirodžius sprendimui tiriamosios žurnalistikos laikraštis „Skhemy“ pranešė, kad vyriausiasis teisėjas neatskleidė, jog turi nekilnojamojo turto Rusijos okupuotame Kryme, įsigyto laikantis Rusijos įstatymų, taip duodant suprasti, jog pripažįsta Rusijos suverenitetą regione. Gindamasis teisėjas teigė, kad nežinojo, kaip užpildyti elektroninę deklaracijos formą Kryme turimam sklypui.

Nuo tada, kai Ukrainos prezidentą per televiziją vaidinęs Volodymyras Zelenskis iš tiesų tapo Ukrainos prezidentu, praėjo 18 mėnesių. Dabar atėjo metas pažiūrėti, ar jis sugebės ištesėti pažadus išvalyti šalį. Aukščiausiasis šalies teismas pamažu ardo antikorupcinę infrastruktūrą. Rugsėjo mėnesį jis atėmė dalį galių iš Ukrainos nacionalinio antikorupcijos biuro (NABU) ir paskelbė, kad jo vadovas priimtas neteisėtai. Naujasis teismo sprendimas taip pat atima didelę dalį Nacionalinės korupcijos prevencijos agentūros (NACP) galių.

Kovoti su korupcija svarbu ne tik pačiai šaliai. Ukrainos ekonominį stabilumą palaiko 5 mlrd. dolerių paskola, birželį gauta iš TVF. Šalis taip pat turėtų sulaukti dar 1,2 mlrd. eurų ekonominės ir covid19 paramos iš ES, be to, turėtų būti pratęstas leidimas keliauti po ES be vizos. Tačiau abi organizacijos paramą teikia tik su sąlyga, kad bus kovojama su korupcija. Lapkričio 3 d. ES įspėjo, kad kilo grėsmė netekti tiek paramos, tiek galimybės keliauti be vizų. ES teigia ketinanti pirma palaukti ir pažiūrėti, ar su korupcija kovojančioms agentūroms bus grąžinta galia.

Reformuotojai nesutaria, kaip tai padaryti. Po prastų rezultatų savivaldybių rinkimuose visuomenės paramą atgauti bandantis V. Zelenskis pareikalavo, kad parlamentas tuojau pat priimtų įstatymą, atleidžiantį visus teismo teisėjus. Tačiau neaišku, ar pavyks gauti užtektinai balsų. Net jei pavyktų, teisės ekspertai teigia, kad toks veiksmas prieštarautų Konstitucijai. Taip pat siūloma įvesti naują įstatymą, sukuriantį tvirtesnį pagrindą antikorupcijos agentūroms.

Aktyvistai, kurie įtaria, kad teismas korumpuotas ir suterštas prorusiškų interesų, baiminasi, kad jis ras būdų panaikinti ir naujus įstatymus. Kol kas teismo veikla sulėtinta, nes keturi liberalūs teisėjai atsisakė dalyvauti posėdžiuose, taip neleisdami susidaryti kvorumui. Kai kas siūlo pakeisti kvorumo reikalavimą, kad nedidelė reformuotojų grupelė galėtų lengviau užkirsti kelią kitų veiksmams.

Bandymais atsikratyti korupcijos nepatenkinti pareigūnai vėliau gali imtis įstatymų, leidžiančių nacionalizuoti įtartinus (oligarchams priklausančius) bankus bei atveriančių sklypų rinką. Svarbiausia šalies kontrolės organizacija Antikorupcijos veiklos centras (AntAC) teigia, kad tokios teisinės kovos – tai užsispyrę bandymai atkurti kleptokratinę tvarką, klestėjusią valdant nuverstam buvusiam prezidentui Viktorui Janukovičiui, ir pakenkti Ukrainos siekiui suartėti su Vakarais. Konstitucinis Teismas – „tai labiausiai saugoma šalies institucija“, – teigia AntAC vyriausioji teisės ekspertė Olena Shcherban. Tačiau jei V. Zelenskis nori išgelbėti savo postą, privalo šiai institucijai pasipriešinti.