Sulėtintą filmą primenančiame okeano dugne, nuskendusioje Atlantidoje, tarp antikos skulptūrų, pražingsniavo „Versace“ mados namų modeliai, visą pasaulį apstulbinę ne tik brangakmenių spindesiu, bet ir neįtikėtinu susitaikymu. PACE...

XXX

Kitų Italijos kūrėjų dailioji lytis taip pat vilkėjo tarsi specialiai sušlapintas peršviečiamas organzos tunikas. Moterys atrodė tarsi karalienės, išnirusios iš jūros bangų. Arba deivės, dėvinčios smėlio atspalvio juostuotus kombinezonus, spindinčius ant erotiškų kūnų. Dar kitų modeliai tapo ateivėmis – avatarais, publiką pozityviai nuteikusiais ramiais taikiais veidais, lyg nusileidusios iš kitos planetos.

Ką visa tai reiškia?

Vienai daugiametei Milano mados savaičių apžvalgininkei net gimė išganinga mintis: juk ir kūdikiai, gimstantys vandenyje, kur kas ramesni, nepatyrę atominės bombos sprogimui prilyginamo gimdymo skausmo streso. Vadinasi…Štai kokia galėtų būti išeitis. Mes stebime mados podiumą, bet mūsų mintys sukasi apie vos prieš kelis mėnesius išgyventą planetos katastrofą. Galbūt išeitį, padėsiančią visiems laikams užmiršti tragediją, galima būtų rasti kitoje dimensijoje? Kad ir po vandeniu. Juk ten neišgyvena jokie virusai, elementai, kenksmingi atmosferai, žmogui.

Kažin ar tokios minties valdomi, o gal garsiojo Italijos istoriko Alberto Angelos TV laidų apie mirtinų epidemijų kilmę įaistrinti mados savaitės kūrėjai ir žiūrovai atrodė pernelyg susikaupę. Mada – jau nebe žaidimas, iššūkis, ironija. Mada – tai kažkas labai rimto. Tai – ideologija, metraštis, atspindintis laiką, kuriuo gyvename. O laikas nebuvo iš linksmųjų.

Milano mados dizaineriai šįmet jau kitaip mato pasaulį. Ant podiumo – kur kas mažiau beprasmiškų provokacijų siekiant šokiruoti, tik norima atkreipti dėmesį mažiausiomis sąnaudomis. Podiumas atrodo tauresnis, švaresnis, be panikos, veikiantis psichiką kaip raminamoji priemonė.

Vos prieš kelis mėnesius kiekvienas savęs klausėme, gal apskritai galima apsieiti be mados. Juk beveik pusmetį neatvėrėme drabužių spintos. Puikiausiai išgyvenome be prabangių drabužių. Todėl šiandien Milane labiau nei bet kada aišku, kad išliks tik itin motyvuota, filosofiškai į pasaulio kataklizmus žvelgianti mada.

Anksčiau Milane kiekvieni mados namai stengėsi susitvarkyti tik su vienu uždaviniu – neišduoti savo stiliaus. Mados kūrėjams buvo iškeliama sezono tema, jai paklūstančios medžiagos, tekstilė. Tiesa, grėsmės nuojautą išgyvenome kur kas anksčiau. Jau senokai tarsi nesveika širdis pulsavo planetos išsaugojimo klausimas. Jau kelerius metus, kelis sezonus dizaineriai aktyviai kovoja su gamtos tarša, kurdami kolekcijas iš perdirbamų atliekų, naujos kartos medžiagų. Bet šis procesas vyko lėtai, be panikos.

Visai kitokios Milane buvo žiemos podiumų nuotaikos – juk epidemija stovėjo ant slenksčio.

Pasak „Hugo Boss“ mados namų meno direktoriaus Ingo Wiltso, Milane pandemijos sukelta panika privertė kitaip pažvelgti į vartotoją.

Jurga Jurkevičienė

Kitaip? Tai kaip?

Ne, Italijos dizaineriai niekada neatsisakys galimybės „skraidyti kosmose“, nusileisti ant žemės. Net racionaliausi „Hugo Boss“ mados namai Milane pakluso itališkai filosofijai. Šįmet modelius aprengė neformaliais laisvais, tiesa, vyriškai sukirptais, kelnių kostiumais. Solidžių kostiumėlių gal apskritai greitai nebeprireiks. Todėl mada krypsta į besaikį patogumą – minkštos sportinės basutės puikiai tinka griežtam siluetui sušvelninti, nedramatizuoti. Net liuminescencinės jūros bangų atspalvio moteriškos kelnių eilutės tokios švelnios, tarsi iš specialiai sudrėkinto šilko, skirto stresui sumažinti.

Vanduo gerai veikia psichiką

Bet vis dėlto Milane įvyko vienas pristatymas, kuris įeis į istoriją. Italės Donatellos Versace sfilata (liet. kolekcijos pristatymas) tapo tikrų tikriausiu psichoterapijos SPA. Šiek tiek jautriau, bet be pykčio spauda sureagavo į Donatellos sprendimą tarp pirmosios eilės žiūrovų pasodinti ne tradicinius svečius – stampą (liet. spaudos žmones), italus ir užsieniečius, kurie kasmet atidžiai akredituojami, o „Versace“ kolekciją kūrusius darbuotojus. Drabužių siuvėjus, konstruktorius, scenografus, pandemijos metu ne tik įgyvendinusius autorės kolekcijos eskizus, bet ir montavusius sudėtingą scenografiją – povandeninio antikos miesto Atlantidos įrangą, apšvietimą, veidrodžius, nuogų dievų skulptūras.

Nuskendusios Atlantidos fonas šįmet buvo tai, ko labiausiai reikėjo pandemijos išvargintos psichikos žmonėms. Labiausiai jos reikėjo italams. Ne vien mados vartotojams, bet ir gausybei metų metus prabangos sektoriuje dirbančių žmonių. Juk prabangai galbūt netrukus lemta žlugti. Pasilikti tik nuskendusio miesto dugne, kaip „Versace“ MEDŪZOS galvai iš akyto travertino akmens. Bet būkime optimistai...

Gianni Versace su modeliais

Donatella Versace šypsosi – ji matė ir blogesnių laikų. Bet vis dar priklauso tai kategorijai mados namų, kurie išsaugojo savo akcijas.

Žvelgiant į jūros dugno smėliu žingsniuojančias moteris su koralų rifais dekoruotomis brangakmenių sukniomis, mintimis nesunku sugrįžti dvidešimt metų atgal. Ant mados takelio išvysti muzikos pasaulio žvaigždę ir aktorę Jennifer Lopez, vilkinčią tarsi miražą egzotišką šifono suknią, margintą džiunglių flora ant išriestų sėdmenų. Beveik nereali grožio deivė.

Arba pasinerti į dar ankstesnius laikus. Štai Romoje ką tik nugriaudėjo Aukštosios mados savaitė. Bet pasaulis dar nepamiršo prieš tris dešimtmečius Romos Auksiniame kvadrate įvykusio renginio „Donna sotto le stelle“ – (liet. „Moteris po žvaigždėmis“), kai mada triumfavo ant Ispanijos aikštės laiptų. Tuomet gražiausios planetos moterys žengė travertino laiptais Romos bažnyčios „Trinita dei Monti“ papėdėje. Ispanijos aikštėje mados spindesio apgaubti šalia fontanėlio „Barcaccia“ (liet. Laivelis“) būriavosi garbingi svečiai iš viso pasaulio. Ant garsiųjų laiptų tik vieną naktį pasirodė niekam kitam neprilygstančios mažutės Gianni Versace suknelės, kurias vilkėjo nė vienam mados žurnalistui tada dar negirdėtu TOP modelio terminu vadinamos manekenės Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Naomi Campbell, Karen Mulder, Helena Christensen, Cindy Crawford.

„Versace“ podiumas kasmet atidžiai stebimas. Nors nebeliko Gianni Versace, o TOP modelių tipažas pasikeitė. Net mados pristatymai žiūrimi kitaip, virtualiuoju būdu, per feisbuką, instagramą. Tačiau garsių mados namų stilius išliko, o pandemijos grėsmė jį privertė dar garsiau suskambėti. Sunku būtų „Versace“ mados takelį šį rudenį vertinti palankiau nei kitus Italijos mados veteranus – Giorgio Armani, „Dolce & Gabbana“ mados namus, „Gucci“, „Fendi“, „Bottega Veneta“. Arba „Marni“, kurie, panašiai kaip Donatella, savo modelius panardino į svaiginamą alternatyvų pasaulį 3 D erdvėje.

Reginiai Milane visada įkaitina kraują

Bet kai širdis ima plakti lyg pasiutusi, kai garso takelis tampa fonu, kuris nustelbia visus aplinkos garsus, kai gyvenimas vyksta čia, šiuo metu ir tik dabar, kai pagalvoji, kad nieko žavesnio dar nesi matęs, kaip brangakmenių tinkleliu dekoruotas moterų krūtis, nugaros linkį, taliją, tada belieka ištarti itališkai: „Donatella, hai fatto centro“ (liet. „Donatela, pataikei tiesiog į centrą“). O tai nebuvo atsitikę nuo brolio Gianni mirties.

"Versace" sidabrinė suknia, kurią vilki Elodie Di Patrizi su reperiu Marracash

Niekas nenuneigtų, kad būtent ši iš Kalabrijos kilusi italų kūrėja puikiai išmano moters ir vyro kūno estetiką. Moka kitaip nei visi išaukštinti tiek moterų, tiek vyrų kūno graciją. Juk būtent jos gimtajame mieste Kalabrijoje Redže, Nacionaliniame archeologijos muziejuje, saugomos tobuliausių pasaulio vyrų bronzos skulptūros. 195 cm ūgio tobuli vyrų kūnai žavi pasaulį gracinga, jokio kito meno kūrinio nepralenkta laikysena, kuri būdinga būtent Donatellos Versace vyriškų kolekcijų modeliams. Ir šįmet jie pasirodė Milane sukurtoje Atlantidos scenografijoje po vandeniu tarp spindinčių moterų – deivių. Neįmanoma nepaminėti, kad tarp tobulų Donatellos modelių ne kartą atsidūrė ir du vaikinai iš Lietuvos. Mantas Armalis, ledo ritulininkas, ir Lukas Katinas „Versace“ podiumo istorijoje ne kartą įprasmino vyriškumo triumfą. Tiesa, abu vaikinai šiuo metu jau gyvena ne Lietuvoje.

Svarbiausia yra tai, kad taikos ir susitarimo su savimi idėją Milane išreiškusi Donatella Versace suteikė moterims naują viltį. Išgyvenusios pandemijos neviltį jos iš naujo pažvelgė į veidrodį.

Ką tik nugriaudėjusiame Venecijos kino festivalyje ant raudonojo kilimo suspindėjo nauja žvaigždė. Ne visi atsimena jos pavardę, bet visi žino, kad ji vilkėjo „Versace“ suknią.

Elodie Di Patrizi

Liurekso sidabriniais undinės žvynais tviskėjo solistė, išgarsėjusi San Remo dainų festivalyje, – Elodie Di Patrizi. Pati iš Romos kilusi dainininkė nė nesitikėjo, jog Venecijoje išnirs ir apakins žiūrovus lyg antikos deivė. Bet „Versace“ yra „Versace“.

„Versace“ žino, kaip sužadinti kitų dailiosios lyties atstovių pavydą. O tai reiškia – naują norą pasitempti, konkuruoti, gyventi, eiti pirmyn, kovoti.

Argi ne tokia mados misija?..

J. J.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (10)