Z. Mileris gimė Kladne, vakaruose nuo Prahos, kur vėliau jis pradėjo savo kaip animatoriaus karjerą, kai Čekoslovakija buvo okupuota nacių. 1948 metais jis sukūrė savo pirmąjį filmą, pavadintą „Milijonierius, kuris pavogė saulę“. 1954 metais jam buvo skirta užduotis sukurti filmuką vaikams, kuris paaiškintų, kaip yra gaminami linai. Kadangi biudžetas buvo skurdus, sukurti pirmąjį kurmio filmuką užtruko pusantrų metų. Pirmasis kurmio filmukas buvo sukurtas 1956 metais. Kurdamas kurmio personažą Mileris smarkiai rėmėsi „Disney“ filmukų herojų ir personažų charakteristiką. Jis teigė, kad idėja sukurti filmuką, kurio pagrindinis veikėjas būtų kurmis, kilo pasivaikščiojimo metu miške netikėtai užkliuvus už kurmio išrausto urvelio.

Netrukus po pirmojo filmuko „Krtek“ smarkiai išpopuliarėjo. Pirmasis trumpametražis filmas „Jak krtek ke kalhotkám přišel“ [„Kaip kurmis gavo kelnes“] pasirodė 1957 metais Venecijos kino festivalyje ir gavo du „Auksinius liūtus“. Pats kurmio personažas yra kiek antropomorfizuotas. Jis turi labai dideles, kurmiui nebūdingas, akis bei žmogaus rankas. Mileris siekė, kad mažąjį kurmį suprastų viso pasaulio publika, todėl nei kurmis, nei kiti veikėjai nenaudojo jokių žodžių bendraujant – veikėjai kartais pasakydavo tik „Ahoj“, kas čekų kalboje reiškia „labas“. Beje, kurmį įgarsino Milerio dukra, tad šiam kurmiui yra būdinga kiek keistokas vaikiškas juokas. Svarbų vaidmenį filmuke užėmė muzika, kikeknimas ar šauksmai. Čekų kompozitoriaus Vadimo Petrovo sukurta muzika buvo sukurta specialiai tam, kad paremtų animacinių filmų, kuriuose trūko kalbos, pasakojimo elementą.

Turbūt pagrindinis kurmio bruožas buvo jo smalsumas, kuriuo jis siekė kreiptis į pasaulį ir šviesti vaikus. Kai kuriuose epizoduose buvo nagrinėjamos rimtos temos, pavyzdžiui, aplinkos apsauga atsižvelgiant į technologinę pažangą. Epizode „Krtek ve městě“ („kurmis mieste“) pavaizduotas modernaus metropolio statymas, naikinantis vietines ekosistemas iš kurmio ir jo gyvūnų draugų perspektyvos.

Kurmis pasiekė net kosmosą

Po pirmojo filmo sėkmės animacinis filmas sulaukė vis didesnio populiarumo visame pasaulyje. Filmai buvo ypač populiarūs Vokietijoje ir kitose Vidurio ir Rytų Europos šalyse, taip pat tokiose šalyse kaip Japonija ar Kinija. Iš viso buvo sukurta per 50 trumpų animacinių filmų.

2011 m. Amerikiečių astronautas Andrew Feustelas į kosminio maršruto misiją pasiėmė su savimi įduotą „kurmio“ žaislą. Andrew Feustelo žmona buvo kilusi iš Čekijos, kas greičiausia turėjo įtakos pasirenkant skrydžio draugą. Kad atitiktų NASA reikalavimus, žaislas kartu su astronautu atliko įvairius bandymus ir testus.

Sužinojęs apie Feustelio planą išsiųsti Krteką į kosmosą, Mileris atsiuntė Feusteliui pasirašytą knygos egzempliorių, pagrįstą 1965 m. „Krtek a raketa“ epizodu. Deja, personažo autorius Z. Mileris mirė tų pačių metų lapkričio mėnesį, sulaukęs devyniasdešimties metų.

Kurmis

Kurmis Kinijoje

Po komunizmo žlugimo kurmis išliko kaip vertingas prekės ženklas. Po Milerio mirties tarp giminaičių kilo teisinis mūšis dėl teisių į mažąjį kurmį. 2014 metais Milerio anūkė pasirašė susitarimą su Kinijos televizija CCTV leist naujus animacinio filmo epizodus.

Vadimas Petrovas, sukūręs daug muzikos originaliems animacinio filmo epizodams, nedalyvavo kuriant naujas serijas, kuriuos režisavo Zdeněko anūkė Zdeňka Milera Karolína. Pats Z. Mileris aiškiai nenorėjo, kad užbaigtas animacinis filmas būtų tęsiamas, o Vadimas Petrovas palaikė vėlionio norus.

Vis dėlto, po kiek daugiau nei metų aukščiausiasis teismas Prahoje nusprendė, kad Z. Milerio anūkė ji neturi teisių į licenciją, padarydama tašką ilgai trukusiam teisiniam ginčui.

Nors nauji Čekijos ir Kinijos gamybos, vadinamo „Kurmis and Panda“, epizodai sukėlė ginčų šalyje, originalaus urmio gerbėjai negalėjo nepastebėti prastos produkcijos kokybės bei Kinijos komunistinės ideologijos bruožų.

Kurmis pasiekė ir JAV

JAV žaislų rinka turėjo didelių planų dėl ažojo kurmio. 2012 m. Gegužės mėn. „Bloomberg“ buvo paskelbta, kad „Apple Inc.“ padės kurmiui patekti į žaislų rinką, kurios vertė yra 21 mlrd. USD. Planas apima šiuolaikinės žiniasklaidos naudojimą šešių dešimtmečių senumo personažui reklamuoti. Vis dėlto, kurm is kaip personažas neprigijo JAV, nes negalėjo konkuruoti su „Cartoon Network“ produkciją. Be to, kurmio filmukai yra gana lyriški bei lėti, o šiuolaikiniams vaikams labiau patinka greitis ir veiksmas animaciniuose serialuose.

„Krtek“ buvo ne tik žaislas Čekijoje, bet ir 2015 m. Prahoje vykusio Europos lengvosios atletikos uždarų patalpų čempionato talismanas. Jis taip pat buvo naudojamas reklamuojant lengvosios atletikos vaikų programą, kurią vykdė Čekijos lengvosios atletikos federacija.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją