Prieš smogiant pandemijai, B. Salzmannas reguliariai, dukart per mėnesį, pakviesdavo darbuotojus su savo šeimomis į savotišką pramogų parką, įkurtą bendrovės būstinėje, Šeboigane, Viskonsino valstijoje. Čia jie galėjo apsisukti kartą ar du apžvalgos ratu, o vėliau pasivaišinti gėrimais ir maistu vaikams draugiškoje aplinkoje.

Po darbo tokie kaip šis visuomeniniai renginiai tampa skiriamuoju ženklu įmonių, siekiančių pagerinti darbuotojų nuotaiką ir išugdyti bendrystės jausmą. Bet šiomis dienomis, suprantama, viskas kitaip, bent jau kol kas – ir bendrovės, kurioms rūpi išsaugoti darbuotojų pasitenkinimą ir produktyvumą, susiduria su precedento neturinčiu iššūkiu. Net ir tiems darbdaviams, kurie, anot darbuotojų, itin sėkmingai sprendžia pusiausvyros tarp profesinio ir asmeninio gyvenimo klausimą, pastangos prisitaikyti prie darbo iš namų pasaulio tampa nelengvu išbandymu.

„Kai kurios iš įmonių, geriausiai skatinančių darbinio ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą, vykdo išties puikią apmokamo poilsio politiką, siūlo lanksčius darbo grafikus, geras tėvystės atostogų sąlygas, metines atostogas tam tikram tikslui, sporto salės abonementus, – sako Amanda Stansell, darbo vietų paieškos portalo „Glassdoor“ vyresnioji mokslinių tyrimų analitikė. Tačiau darbuotojams ėmus dirbti nuotoliniu būdu, asmeninių švenčių bei įmonės kultūros dvasią tenka atkurti namuose.

Likime namuose

„Acuity“ yra viena iš geriausiai vertinamų JAV bendrovių pagal profesinio ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą, rodo 2019 m. liepos 1 d. duomenys. Į pirmąsias reitingo pozicijas taip pat patenka tokios įmonės kaip IT personalo paieškos agentūra „Digital Prospectors“, apskaitos programinės įrangos kūrėja „Sage Intacct“, internetinių apklausų teikėja „SurveyMonkey“, verslo programinės įrangos įmonė „Slack Technologies“ bei skaitmeninės apsaugos apmokymo platforma „KnowBe4“.

Kai kurios įmonės laikosi labai skirtingų metodikų, kaip išlaikyti draugiškos darbo aplinką, tačiau visos nuolat rūpinasi, kad darbuotojai darytų darbo pertraukas. Ar dėl to, kad jie negali išvykti tikrų atostogų bijodami užsikrėsti, ar tiesiog iš baimės prarasti darbą, kai dešimtys milijonų amerikiečių yra be darbo, dauguma darbuotojų panyra į darbą visa galva, dirbdami be jokios atvangos iki išsekimo.

Šie metai nesulyginami su jokiais kitais nūdienos metais, kiek tai susiję su amerikiečių darbo vietomis. Jungtinėse Valstijose nustatyta 4,3 mln. patvirtintų COVID-19 užsikrėtimų, pandemija nusinešė per 148 000 žmonių gyvybių, – prognozuojama, kad skaičiai artimiausioje ateityje tik augs. Kai kuriems darbuotojams tai reiškia beprecedentį perėjimą prie darbo iš namų.

Anot žmogiškųjų išteklių valdytojų, grafiko lankstumas ir parama dirbantiems tėvams yra populiarūs sprendimai, rodo tyrimas, publikuotas birželio mėnesio „MIT Sloan Management Review“ apžvalgoje. Atostogų pratęsimo politika ir pagalba darbuotojams kontroliuojant darbo krūvį buvo mažiau paplitusios praktikos. Kai kurios įmonės pripažįsta svarstančios apie ilgalaikį atsitraukimą nuo darbo visą dieną biure.

Psichinė sveikata tampa vis svarbesnė. „SurveyMonkey“, įsikūrusi San Mateo, Kalifornijoje, konfidencialiai teikia darbuotojams psichinės sveikatos paslaugas, taip pat siūlo „pagalbos darbuotojams programas“, pagal kurias teikiama parama šeimoms, teisinė bei finansinė pagalba.
Įmonė atskleidė savo stipriąsias puses, rengdama savo darbuotojų apklausas, kuriose klausiama, kaip jie prisitaiko prie darbo nuotoliniu būdu. Bendrovė skatina darbuotojus daryti pertraukas, kad nepervargtų nuo vaizdo konferencijų, ir skyrė 500 dolerių finansinę išmoką biurui namuose įkurti.

Tokia išmoka gali padengti ir mokesčius už vaiko priežiūros paslaugų platformą, vaiko priežiūros paslaugas ir kitą išlaikytinių priežiūrą, pavyzdžiui, auklių paslaugas, mokymosi namuose išlaidas, teigė bendrovė.

Laikykimės atstumo

„SurveyMonkey“ taip pat taiko neapibrėžtą atostogų politiką, vadinamąsias „atsakingas apmokamas atostogas“, kai darbuotojai patys sprendžia, kiek atostogų dienų jie turėtų panaudoti. Tačiau tokios politikos kartais gali paskatinti darbuotojus apskritai neimti atostogų, nes jie nenori rizikuoti ir per daug jų panaudoti. Bendrovė, norėdama palengvinti šią problemą, suteikė darbuotojams kelias „laisvas dienas“, kuriomis jie, savo nuožiūra, turėjo pasinaudoti iki birželio pabaigos.

Apie 70 proc. darbuotojų pasinaudojo tokia politika, sakė Janelle Lopez, vyresnioji „SurveyMonkey“ žmogiškųjų išteklių direktorė. (Anot bendrovės, ši lengvata po liepos mėnesio nebus pratęsiama.)

Pasak Robbio Kwoko, vyresniojo „„Slack Technologies“ personalo viceprezidento, įtikinti darbuotojus dirbti su pertraukomis yra ypač svarbu pandemijos laikotarpiu. Nuo balandžio visi San Fransiske dirbantys „Slack“ darbuotojai kartą per mėnesį penktadienį gauna laisvą dieną – tokia praktika, anot įmonės, galios iki metų pabaigos (ir ji veikia, nes darbuotojai dirba skirtinguose pasaulio regionuose).

Kai bendrovės generalinis direktorius pasiėmė savaitę atostogų, jis paragino ir savo pavaldinius pasekti jo pavyzdžiu, sakė R. Kwokas. „Jeigu jūsų vadovai nedaro darbo pertraukų, neima atostogų, visiškai nesvarbu, kaip dažnai jiems bus kartojama (darykite pertraukas, ilsėkitės, imkite atostogas) – sakė R. Kwokas. – Jie seks savo vadovų pavyzdžiu.“

Darbinio ir asmeninio gyvenimo pusiausvyros sąvoką R. Kwokas apibrėžia kaip lankstumą, kurio darbuotojams reikia, kad atsirastų vietos ir vienam, ir kitam. Šiomis dienomis tai reiškia galimybę leisti laiką su savo vaikais rytais ir vėliau dirbti iki vakaro ir atitinkamai kompensuoti tą laiką. „Slack“ taip pat įvedė „kritinių laisvų dienų“ praktiką, kad darbuotojai galėtų išspręsti per pandemiją iškilusias problemas, neišnaudodami savo atostogų, sakė jis.

Viena iš tradicinių priemonių įvertinti profesinio ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą, yra patikrinti, kaip darbuotojai sugeba tiksliai laiku atsijungti nuo tinklo – o ši užduotis dirbant iš namų yra išties nelengva. Pavyzdžiui, „Slack“ vadovai kiekvienam naujam darbuotojai paaiškina, kad šie turėtų naudoti komunikacijų platformos „Netrukdyti“ funkciją, kad kiti žinotų, jog šiuo metu jie neprieinami – ir nesigėdyti šios funkcijos naudoti.

„Kultūriniu požiūriu, mes tokią praktiką pavertėme priimtina, – sakė R. Kwokas. – Visi, nuo generalinio direktoriaus iki naujoko, žino apie šią taisyklę.“

R. Kwoko nuomone, kai pandemija galiausiai nuslūgs, darbuotojai greičiausiai norės išlaikyti savo tokį lankstumą, toliau integruojant nuotolinio darbo opcijas į kasdienio, popandeminio užimtumo aplinką.

„Virtuali bendruomenė vis tiek gyvuos ir bus inkorporuojama į tiesioginio bendradarbiavimo bendruomenę“

Nors kai kurie darbuotojai savo važinėjimo į darbą laiką panaudoja darbui, darbas iš namų dažnai sukelia didesnių stresų. Vienas iš jų, kai daugiau laiko praleidžiama visą dieną šokinėjant nuo vieno virtualaus susitikimo prie kito.

Pasak Matto Martino, kalendorių programinės įrangos įmonės „Clockwise“ generalinio direktoriaus, ketvirtis milijono įmonės vartotojų – daugiausia sutelktų technologijų bendrovėse – nuo pandemijos pradžios per savaitę praleidžia vidutiniškai 12 proc. daugiau laiko virtualiuose susitikimuose.

Programinės įrangos įmonė „Sage Intacct“ teigė atradusi paprastą būdą, kaip kovoti su šia virtualių susitikimų manija: ji liepia darbuotojams darbotvarkę planuoti taip, kad kiekvienas susitikimas truktų nuo penkių iki dešimties minučių, nesvarbu, kaip buvo numatyta anksčiau. Anot Carmen Cooper, San Chosė mieste (Kalifornija) įsikūrusios įmonės vyresniosios žmogiškųjų išteklių operacijų direktorės, tokios politikos jie planuoja laikytis ir vėliau, kai darbuotojai grįš dirbti į biurus.

„Acuity“ bendrovėje apžvalgos ratas atspindi esminį įmonės ikipandeminių pastangų pasiekti darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą komponentą – veiklas. Draudikė, pasitelkusi įvairias priemones, nuo laipiojimo uolą imituojančiomis sienomis iki fitneso centro ir net interesų klubų, siekia pagerinti darbuotojų nuotaiką ir suteikti jiems galimybę „perkrauti baterijas“. Tačiau COVID-19 pasaulyje tokios priemonės ne itin gelbsti.

Dabar sukimąsi apžvalgos ratu pakeitė dovanų kortelės į restoranus ir vietos (taip pat ir internetines) parduotuves apsipirkti. Fitneso centro paslaugos keliasi į virtualią aplinką ir tampa virtualiomis pamokomis, pažymi įmonė.

Likime namuose

Produktyvumas ir mentorystė faktiškai net pagerėjo nuo tada, kai buvo pereita prie nuotolinio darbo, tvirtina „Acuity“ – tokiu mastu, jog B. Salzmannas neseniai pranešė darbuotojams, jog jie galėtų nuolat taip dirbti, jei tik panorėtų.

Kibernetinio saugumo įmonėje „KnowBe4“ pandemija darbo vietų kultūrą taip pat perkėlė į internetinę erdvę. Pasak Erikos Lance, žmogiškųjų išteklių operacijų vyresniosios viceprezidentės, įmonė pradėjo siūlyti kasdien rengiamas virtualias pamokas, pavyzdžiui, kikbokso ir jogos, per įmonės intraneto sistemą. Vadovai net prašo darbuotojų dalytis savo naujų „bendradarbių“ nuotraukomis, nesvarbu, ar tai būtų vaikai ar augintiniai.

„Mano nuomone, virtuali bendruomenė ir toliau gyvuos ir bus inkorporuota į tiesioginio bendradarbiavimo bendruomenę“, – sakė E. Lance.

Nors Klirvoteryje, Floridoje, įsikūrusi bendrovė, neskuba grįžti dirbti į biurą, E. Lance žodžiais, kai jie tą padarys, jiems teks prisitaikyti prie darbuotojų, kuriems reikia lankstesnės darbo aplinkos. Bet nepanašu, kad tai nutiks artimiausiu metu. Įmonė planuoja renginį neišlipant iš automobilio Helovyno proga, kurio tema bus „Alisa stebuklų šalyje“.