Šios atsargumo priemonės skelbia pašėlusį užmojį: netrukus čia įsikurs naujausia „Tesla Inc.“ surinkimo gamykla – drąsiausias Elono Musko išpuolis prieš Vokietijos autopramonę. Darbuotojai su metalo detektoriais jau pradėjo šukuoti maždaug 200 futbolo aikščių dydžio teritoriją, ieškodami užsilikusios karinės amunicijos, besislepiančios po smėlėtu mažosios Griunheidės paviršiumi.

Tai pirmasis etapas, skirtas paruošti teritoriją, kurioje būtų galima pagaminti net 500 000 automobilių per metus, įdarbinti 12 000 žmonių ir mesti rimtą iššūkį „Volkswagen AG“, „Daimler AG“ ir „BMW AG“. Kai Antrojo pasaulinio karo sprogmenų nebebus likę, prasidės pirmasis statybų etapas: suvažiuos kombainai ir sunkvežimiai, kurie iškirs tūkstančius medžių. Paklustant agresyviam „Teslos“ tvarkaraščiui, darbą reikės atlikti iki vasario pabaigos.

Šis projektas suteikia antrą galimybę ramiam miesteliui, jaukiai įsikūrusiam tarp dviejų ežerų gamtinio rezervato pakraštyje į pietryčius nuo Berlyno.

Griunheidė prarado šansą pasistatyti panašią gamyklą prieš du dešimtmečius, kai „BMW“ pasirinko Leipcigą. Pražiopsota galimybė paragino miestelio valdininkus mikliai reaguoti, kai „Tesla“ pareiškė susidomėjimą savo pirmosios europietiškos gamyklos statyba Vokietijoje: sklypas buvo paskirtas specialiai pramoninėms reikmėms, šalia – ranka pasiekiamas greitkelis ir geležinkelis.

„Ši investicija – tai unikali galimybė, – aiškina meras Arne Christianis, sėdėdamas savo kabinete, kur ant sienos kabo „Tesla“ projekto žemėlapis. – Tai suteikia jauniems žmonėms, turintiems gerą išsilavinimą arba universiteto diplomą, galimybę pasilikti savame regione – tokios galimybės anksčiau nebuvo.“

Jei kompanijai pavyks pašalinti Vokietijos biurokratines kliūtis, gamykla pradės gaminti akumuliatorius, pavaras ir transporto priemones, įskaitant „Model Y“ krosoverį, „Model 3“ sedaną ir visus kitus būsimus automobilius. Pagrindinėje salėje įsikurs štampavimo presas, dažykla ir sėdynių gamybos cechas. Pats pastatas bus 744 metrų ilgio – beveik trigubai ilgesnis už „Titaniką“. Tokių salių bus keturios.

E. Muskas perkelia kovos lauką dėl transporto ateities ne kur kitur, o į pačią vidaus degimo variklio gimtinę: Vokietijos ilgamečiai žaidėjai nuo seno juokėsi iš „Teslos“ kaip iš startuolio, pastatyto ant siūbuojančio finansinio pagrindo ir negalinčio konkuruoti su jų pačių turtingu inžineriniu paveldu. Lapkričio mėnesį Berlyne vykusioje apdovanojimų ceremonijoje E. Muskas paskelbė šią naujieną lyg tarp kitko, palikdamas Vokietijos automobilių pramonės atstovus išsižiojusius.

Elonas Muskas žengia ten, kur įsikūrę jo stipriausi konkurentai – į pačią pasaulinės automobilių pramonės širdį, – teigia Juergenas Pieperis, „Bankhaus Metzler“ analitikas iš Frankfurto. – Ištisus dešimtmečius joks kitas užsienio automobilių gamintojas to daryti neišdrįso, atsižvelgiant į aukštus Vokietijos atlyginimus, galingas profesines sąjungas ir didelius mokesčius.“

Pasistatyti gamyklą didžiausioje Europos automobilių rinkoje – rimtas išbandymas E. Musko pasauliniams užmojams. Paklausa regione nedidelė, o pirkėjai yra ištikimi vietiniams prekių ženklams. Tuo tarpu darbo jėgos kaštai Vokietijos automobilių sektoriuje yra 50 proc. aukštesni nei JAV ir penkis kartus – nei Lenkijoje, esančioje vos už valandos kelio automobiliu nuo Griunheidės.

Griunheidės projekto tvarkaraštis

• Vasario pabaiga: užbaigti medžių kirtimą, kol migruojantys paukščiai nesusisuko lizdų

• Kovo 5 d.: apylinkės gyventojų komentarų pateikimo galutinis terminas

• Kovo 18 d.: viešas susirinkimas projekto svarstymui

• 2020 m. vidurys: statybų pradžia

• 2021 m. liepa: numatoma gamybos pradžia

Gerai yra tai, kad elektromobiliams gaminti reikia mažiau darbo jėgos, o Vokietija turi didelį automobilių ekspertų rezervą. Lokacija taip pat suteikia švelniosios galios pranašumo, nes yra netoli didžiųjų šalies miestų.

Pajutusi spaudimą dėl vangaus perėjimo prie elektrinių automobilių, kanclerės Angelos Merkel vyriausybė E. Muską pasitiko ištiestomis rankomis. Ūkio ministras Peteris Altmaieris pasisiūlė pamėginti palengvinti reguliavimo kliūtis, kurios galėtų apsunkinti statybas. „Teslos“ projekte numatyta „daug rizikingų sprendimų“, pažymėjo jis netrukus po naujienos paskelbimo.

E. Muskas į Vokietijos rinką veržiasi strategiškai tinkamu metu. Po Kinijoje gaminamų „Model 3“ sedanų sėkmingo pristatymo starto – po gamyklos atidarymo praėjus vos metams – „Teslos“ akcijos per pastaruosius tris mėnesius išaugo dvigubai.

Tuo tarpu jos konkurentai Vokietijoje susiduria su brangiai kainuojančio vidaus degimo variklių atsisakymo iššūkiu. „Volkswagen“ ir „Mercedes-Benz“ motininė kompanija „Daimler“ praėjusiais metais, kai automobilių gamyba Vokietijoje nukrito iki žemiausio lygio per beveik ketvirtį amžiaus, paskelbė panaikinanti tūkstančius darbo vietų.

O štai Griunheidėje planuojamos investicijos 8700 gyventojų teturintį miestelį staiga pavertė geidžiamiausia Vokietijos lokacija. Miestelio valdininkai kasdien sulaukia plėtros pasiūlymų: pradedant 22 aukštų daugiabučiais ir baigiant amerikietiško stiliaus prekybos centrais, teigia A. Christianis, kuris tikisi, kad gamykla padės pritraukti finansavimą viešajam transportui, mokykloms ir medicinos įstaigoms.

Miesto rotušėje vietinių gyventojų laukia penki stori segtuvai, leidžiantys išsamiau susipažinti su projekto informacija: pavyzdžiui, tuo, kad kiekvieną dieną į gamyklos teritoriją įvažiuos 463 sunkvežimiai; bus nutiesti bėgiai traukiniams privažiuoti; teritorijoje budės gaisrininkų komanda.

„Teslai“ dar teks peršokti per galybę ugnies lankų. Gyventojai turi galimybę pareikšti prieštaravimus, o kompanija privalo įgyvendinti laukinės gamtos apsaugos iniciatyvas – įskaitant vilkų išbaidymą iš teritorijos, žiemojančių šikšnosparnių perkėlimą ir driežų bei gyvačių pašalinimą, kol nebus baigtos statybos. JAV automobilių gamintojas taip pat privalės atsodinti nukirstus medžius.

Miestelio meras tikisi, kad šios kliūtys bus pašalintos, ir pirmieji Griunheidės „Teslos“ automobiliai pirkėjus pasieks jau 2021 m. liepą.

„Šis miškas klasifikuojamas kaip žemesnės kategorijos pušynas, tinkamas pasėliams, – pažymi A. Christianis. – Jo tikrai nesulyginsi su atogrąžų mišku.“