Abiturientei Emilijai Jarošaitei šiandien 18 metų, tačiau kartais tenka mokytis iš gerokai senesnių vadovėlių nei ji pati, pavyzdžiui, leistų 1991 m. 28 metus skaičiuoja matematikos uždavinynai, tačiau, pasak Emilijos, jie – papildoma mokymosi priemonė. Dažniau tenka mokytis iš esą pasenusių 2006 m. leistų fizikos vadovėlių ar panašių metų geografijos knygų.

„Aš manau, kad tai priklauso nuo švietimo programos, nes ne visi vadovėliai atitinka ją, ir, tarkim, geografijos vadovėliai, ten informacija nuo 2005 metų, jeigu jis išleistas 2005 metais, tai ji yra pasikeitus, tiek statistiniai duomenys, kiek pavyzdžiui, Vilniuje gyvena žmonių, tai tikrai keičiasi, ir aš manau, kad kas tam tikrą laiką juos reikia keisti“, – sakė Vilniaus Radvilų gimnazijos abiturientė Emilija Jarošaitė.

Mokyklų vadovai ir mokytojai sako, esą dėl riboto biudžeto neįmanoma atnaujinti visų vadovėlių vienu metu. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, vienam mokiniui šiemet vadovėliams įsigyti numatyta nuo 21 iki 25 eurų.

„Mes dirbame visi ne pagal vadovėlį, o pagal programą, todėl vadovėlis čia neturi nieko bendro, kaip sakyt, yra bendroji ugdymo programa, kuria mes vadovaujamės, o vadovėliai – tik pagalbinės priemonės“, – teigė Šiaulių sandoros progimnazijos mokytoja Margarita Užuotienė.

Ekspertai pastebi, kad teorija kartais gali neatitikti praktikos.

„Reikia koncentruotis į bendrojo ugdymo programas, nes tai yra esmė. O vadovėlis yra kaip mokymo priemonė, kuria vadovaujasi. Vadovėlius galima pasirinkti įvairius mokyklos ir mokytojo nuožiūra. Ne vadovėly čia yra problema, matyt yra problema, ar mokytojai iš tikrųjų yra susipažinę gerai su bendrojo ugdymo programomis ir orientyras tai yra pagrindinis“, – kalbėjo švietimo ekspertė prof. Vilija Targamadzė.

Pasak mokyklų reitingus stebinčios žurnalistės Jonės Kučinskaitės, toks neatitikimas gali sukelti ir kitų problemų. Vadovėliai paprastai sudaromi 2 metams, pavyzdžiui, penktai ir šeštai klasei. Tai reiškia, kad vaikas, perėjęs į kitą mokyklą arba tiesiog pabaigęs pradines klases ir pradėjęs mokytis progimnazijoje arba gimnazijoje, gali turėti spragų, nes mokėsi iš skirtingų vadovėlių.

Ugdymo plėtotės centras, atsakingas už vadovėlių rengimą, tikina, kad šie – kiekvienos mokyklos vadovo ir mokytojo pasirinkimas. Jie ir turėtų tartis, kad dėl mokymo skirtumų nenukentėtų vaikai.

Iš viso naujiems vadovėliams šiemet numatyta daugiau nei 9 mln. eurų.