Apie etatinio mokytojų darbo apmokėjimo reikalingumą kalbama jau daugelį metų. Atlyginimą skaičiuojant tik pagal pamokų skaičių, kaip šiuo metu, mokytojai atlieka daugybę kitų darbų, bet už tai negauna atlygio. Kartais juokaujama, kad mokytojai daug atostogauja, nes šiuo metu tarsi nematyti veiklos, kurią mokytojai atlieka ne pamokų metu.

Šiuo metu yra labai daug neapibrėžtų veiklų, pavyzdžiui, budėjimas pertraukų metu, edukacinių renginių ir projektų organizavimas, papildomos konsultacijos mokiniams, tėvų informavimas, profesinis tobulėjimas ir pan. Nepakankamai apmokamas rengimasis pamokoms, užduočių tikrinimas. Etatinio apmokėjimo įvedimas leistų susitarus nuspręsti, koks už šias ir kitas veiklas galėtų būti skiriamas atlygis.

Etatinio apmokėjimo modelis leis išgryninti mokytojų darbo funkcijas ir numatyti veiklą visiems metams. Tai būtų labai naudinga – visa mokytojo atliekama veikla būtų aiškiai apibrėžta, mokytojas žinotų savo funkcijas, o mokyklos vadovas užtikrintų sąlygas jas įgyvendinti. Kai dėl darbų susitariama iš anksto ir yra aišku, kas už ką atsakingas, sklandžiau vykdomos visos veiklos.

Labai svarbu, kad etatinis modelis kiekvienos mokyklos bendruomenei suteikia visišką laisvę ir galimybę pačiai nuspręsti, kokios veiklos jai yra prioritetinės – tik bendradarbiaujant galima pasiekti dar geresnių rezultatų. Bendradarbiavimo privalumai jau išryškėjo per diskusijas, kuriose dalyvauja tiek vadovai, tiek mokytojai, tiek profesinės sąjungos.

Mokyklų vadovams dabar nelengvas metas – etatinio apmokėjimo sąlygas reikia aptarti su visa bendruomene ir su kiekvienu mokytoju. Tačiau norėčiau akcentuoti, kad bendras susitarimas tiek visą bendruomenę, tiek kiekvieną narį įpareigoja prisiimti asmeninę atsakomybę.

Pasigirsta balsų, kad etatinio apmokėjimo įvedimas mokytojams sąlygas pablogins, o ne pagerins, kad mokytojai tokiu būdu bus suvaržyti ir visas 36 savaitės valandas privalės būti mokykloje. Į tai galėčiau atsakyti, kad tam tikrus darbus tikrai bus galima atlikti nuotoliniu būdu. Aš, kaip mokyklos direktorė, visiškai pasitikiu savo mokytojais ir jų įsipareigojimu atsakingai naudoti darbo laiką.

Etatinis apmokėjimas leis ne tik kelti mokytojų atlyginimus, bet ir daryti tai proporcingai. Jei mokytojo darbas bus apmokamas ne tik už pravestas pamokas, mokytojams nebus poreikio persitempti pasiimant milžinišką pamokų krūvį. Ar tokiu atveju pamokos gali būti kokybiškos, ar tausojame savo kolegos, darbuotojo sveikatą?

Etatinis darbo apmokėjimas sudarys galimybę dalintis geriausia patirtimi – gerų rezultatų pasiekiantys mokytojai bus skatinami dalintis patirtimi ne tik savoje, bet ir su kitomis mokyklomis, nebūti užsisklendę. Šiuo metu turime gerų pavyzdžių, tačiau neišnaudojame galimybės juos paskleisti dėl didelių krūvių ir nuolatinio skubėjimo.

Susitikimuose su kitų mokyklų bendruomenėmis matau, kad dėl etatinio apmokėjimo, kaip ir dėl bet kokios naujovės, kyla įvairių klausimų. Tačiau pradėjus į juos gilintis permainų keliamas baimės pojūtis pranyksta.

Tiems, kurie sako, kad etatinis apmokėjimas švietimo bendruomenę skaldys, aš atsakyčiau: kaip tik atvirkščiai, jis sujungs siekti bendrų tikslų.