Jų darbo užmokestis pagaliau bus pastovus ir kiekvienais mokslo metais nesvyruos dėl kintančio kontaktinių valandų skaičiaus. Dėl etatinio modelio atsiranda galimybė mokytojams adekvačiai apmokėti už visas mokyklos veiklai ir ugdymui reikalingas veiklas. Modelis sudaro sąlygas daugiau laiko skirti pasiruošimui pamokoms, mokinių pasiekimų vertinimui, pažangos stebėjimui, individualioms mokinių konsultacijoms.

Po etatinio įvedimo mokykla, atsižvelgdama į savo aplinkybes, galės nuspręsti, kiek valandų reikalinga skirti veikloms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis. Šių veiklų plėtojimas, tikėtina, prisidės prie geresnių mokinių mokymosi pasiekimų. Manau, kad etatinio modelis sudarys galimybes skirti daugiau individualaus dėmesio kiekvienam mokiniui, kartu tai prisidės prie aukštesnių mokinių pasiekimų. Kalbant apie etatinio privalumus, šis motyvas turi būti akcentuojamas lygiagrečiai su naudos mokytojams motyvu.

Modelis taip pat išplečia galimybes apmokėti mokytojams už kitas svarbias veiklas: projektinę veiklą, edukacinių renginių organizavimą, budėjimą mokykloje, mentorystę, bendravimą ir bendradarbiavimą su mokinių tėvais ir pan. Esant dabartinei tvarkai, galimybės tai padaryti yra ribotos. Taip pat bus „įveiklinama“ mokytojų kvalifikacija ir kompetencijos. Sutarus su mokytojais, jie galės vykdyti jų kompetenciją atitinkančias funkcijas.

Visgi rengdamiesi etatinio apmokėjimo įvedimui, susiduriame ir su keletu iššūkių. Vienas iš jų – labai trumpas laikas pasiruošimui šį modelį taikyti praktikoje. Be to, šio modelio įvedimas tik vienas iš struktūrinių pokyčių, bet jis labai „sujudins“ kitas aktualias problemas, pavyzdžiui, tinklo klausimus, kas bus daroma su klasių komplektais, kuriuose nėra 9 mokinių ir pan. Ar nebus taip, kad dėl kitų nespręstų problemų sistemoje bus apkaltintas etatinio apmokėjimo modelis?

Tačiau galiu pasakyti, kad mūsų mokykla pasirengusi etatinio modeliui – bendruomenė yra informuota ir ruošiasi pokyčiams. Jau susitarėme dėl kontaktinių ir nekontaktinių valandų paskirstymo per metus pagal kvalifikacines kategorijas ir ugdymo programas. Numatyta, kiek procentų valandų bus skiriama nekontaktinėms valandoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis pagal atskirus dalykus (pvz., lietuvių kalbos mokytojams 50 proc., matematikos – 45 proc. ir pan.). Taip pat detalizuotos veiklos, susijusios su kontaktinėmis valandomis, bei funkcijos, susijusios su veikla mokyklos bendruomenei.

Jau spėjome susitarti dėl veiklų sąrašo ir metinio valandų skaičiaus (pvz., vadovavimas klasei – 168 metinės valandos, tėvų informavimas ir švietimas – iki 42 val. ir pan.). Ruošiami einamųjų metų pareigybių aprašymai, kiekvienas mokytojas teikia siūlymus dėl savo funkcijų mokyklos bendruomenei. Pavyzdžiui, mokykloje taip pat sutarėme, kad taikant naująjį modelį tuo atveju, kai kontaktinių valandų skaičius nemažėja, negali mažėti ir darbo užmokestis.

Manau, kad valandas paskirstyti labai padėjo bazinių ugdymo kaštų apskaičiavimo projektas ir skaičiuoklė mokyklų vadovams interneto svetainėje www.etatinis.lt. Šie įrankiai užtikrino, kad nebūtų viršijamos ugdymui skiriamos lėšos, kontaktinių ir nekontaktinių valandų bei etatų skaičius, padėjo efektyviau pasiruošti naujajam apmokėjimo modeliui.

Šiuo metu tiesiog norėtųsi, kad LR Seimas nevilkintų šio įstatymo projekto svarstymo ir priimtų sprendimą. Mokyklų bendruomenės laukia ir šio įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų.