„Vergai jie, ne genijai“, – net nebandydamas slėpti savo vardo ir pavardės rašė ukmergiškis Kęstutis Pauliukonis.

Nuotrauką ir komentarą, kuriais buvo tyčiojamasi ir niekinama žmonių grupė dėl tautybės, K. Pauliukonis patalpino diskusijoje, kurioje buvo aptarinėjamas kvietimas švęsti Užgavėnių šventę Naisiuose – „valstiečių“ lyderio Ramūno Karbauskio tėvonijoje.

Kvietimą išvydę internautai ėmė diskutuoti, kad jame esą propaguojamas antisemitizmas ir tyčiojamasi iš žydų tautos, mat Naisių bendruomenės puslapyje feisbuke buvo patalpinta ne tik Užgavėnių šventės programa, bet ir paskelbti Ugdymo plėtotės centro ir Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto išleistame tautosakos aplanke „Užgavėnių dieną“ paskelbti įrašai apie žydus: „Ui vei, žydeliai sako, kad jei dantį skauda, reik: kramtyt pelių apgraužtą maistą; Pagramdyt nuo tos vietos, kur kiaulė pasitrina ir parūkyt dantį“; „Žydeliai sakydavo norint geltą išgydyti: 1.Paimti iš ubago terbos trupinių ir jais saulei tekant ir leidžiantis parūkyti; 2. Surinktų utėlių arbatą gerti“ bei kt.

Šie ir kiti įrašai apie žydus bei patalpintos nuotraukos sukėlė karštas diskusijas, prie kurių prisijungė ir ukmergiškis K. Pauliukonis. Tačiau vyras stojo į šventės Naisiuose organizatorių pusę – ne tik įžeidė žydus, bet ir tyčiodamasis iš jų patalpino kraupų vaizdą iš didžiausios nacistinės Vokietijos koncentracijos ir naikinimo stovyklos Aušvice.

Ši diskusija sudomino ir visuomeninkus, kurie dėl pasisakymų kreipėsi į Generalinę prokuratūrą, prašydami baudžiamojon atsakomybėn patraukti komentarą ir nuotrauką patalpinusį asmenį. Netrukus pareigūnai surado įtariamąjį ir jam pareiškė įtarimus.

Per apklausą policijoje K. Pauliukonis pripažino savo kaltę – kadangi jau buvo praėję nemažai laiko po komentaro ir nuotraukos feisbuke patalpinimo, ukmergiškis nelabai ką ir galėjo papasakoti, kodėl taip pasielgė.

„Prisimenu, kad kažkas iš diskusijoje dalyvavusių asmenų parašė, kad žydai yra genijai, – sakė K. Pauliukonis. – Tuomet aš ir parašiau, kad „vergai jie, ne genijai“. Tai rašydamas omeny turėjau tai, kad žydai buvo vergai, nes tai matyti iš istorijos. Mano senelis, nors ir nebuvo žydas, bet buvo vokiečių nužudytas ir sudegintas, todėl prie komentaro įkėliau nuotrauką su krematoriumo vaizdu.“

Baudžiamojon atsakomybėn patrauktas vyras tikino, kad „neturėjo konkretaus tikslo išsilieti ant žydų tautos“, o komentarą apie žydus parašė „tiesiog iš pykčio“ diskutuodamas su kitais komentatoriais.

Policijoje dėl to, kad nekontroliavo savo veiksmų, K. Pauliukonis gailėjosi.

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba pareigūnams nurodė, kad komentaro autorius menkino žydų tautą.

„Iš teksto ir iliustracijos bendro turinio aišku, kad pats teksto ir iliustracijos derinio autorius niekina, menkina žydus kaip tautą (vergai jie, ne genijai), o siedamas juos su masinio naikinimo stovyklose mirusiais žmonėmis, kartu tyčiojasi iš pastarųjų, – nurodoma tarnybos išvadoje. – Turint galvoje, kad tie žmonės autoriaus įvardyti kaip žydai, ir prisimenant jų likimą II pasaulinio karo metais, galima daryti išvadą, kad teksto autorius tyčiojasi iš žydų tautos apskritai ir iš holokausto aukų, menkina ir niekina jas.“

K. Pauliukoniui iškeltą baudžiamąją bylą išnagrinėjusi teisėja Eglė Venckienė konstatavo, kad ukmergiškis parašyto komentaro ir patalpintos nuotraukos deriniu niekino ir menkino žydus kaip tautą, o siejant juos su masinio naikinimo stovyklose mirusiais žmonėmis, kartu tyčiojosi iš žydų tautos.

Už tai teismas K. Pauliukoniui skyrė šešių mėnesių laisvės apribojimo bausmę – jos metu nurodyta būti namuose nuo 22 iki 6 val., jeigu tai nesusiję su darbu, bei uždrausta keisti gyvenamąją vietą be bausmės vykdymą prižiūrinčios institucijos žinios.

DELFI informuoja, kad už viešojoje erdvėje parašytus komentarus atsako jų autoriai – DELFI ragina skaitytojus komentuoti prisiregistravus, o ne pasislėpus po anonimiškumo skraiste.

Baudžiamojo kodekso 170 straipsnis numato, kad tas, kas viešais pareiškimais žodžiu, raštu ar panaudodamas visuomenės informavimo priemonę tyčiojosi, niekino, skatino neapykantą ar kurstė diskriminuoti žmonių grupę ar jai priklausantį asmenį dėl lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų.

Tas, kas viešai kurstė smurtauti, fiziškai susidoroti su žmonių grupe ar jai priklausančiu asmeniu dėl lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų arba finansavo ar kitaip materialiai rėmė tokią veiklą, gali būti baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki trejų metų.

Apie netinkamus komentarus DELFI skaitytojai raginami informuoti redakciją.