• Magijos monopolija

    Pasak užsienio agentūrų, per pirmas 24 valandas JAV ir Didžiojoje Britanijoje parduota beveik 9 mln. „Hario Poterio ir negrynakraujo princo“ egzempliorių. Greičiausiai pasaulio istorijoje parduodamos knygos šeštoji dalis parūpo ir interneto piratams. Nelegali elektroninė kopija internete aptikta mažiau nei po 12 valandų, kai tik pasirodė parduotuvių vitrinose.

    Milijonai

    „Haris Poteris ir negrynakraujis princas“ Jungtinėse Valstijose sutriuškino ankstesnius knygų pardavimo rekordus – per pirmas 24 prekybos valandas nupirkta 6,9 mln. pasakos kopijų. Leidykla „Scholastic“ šeštąją Hario Poterio istorijos dalį išleido precedento neturinčiu 10,8 mln. kopijų tiražu, bet prekyba buvo tokia aktyvi, kad suskubta ruošti antrąjį leidimą.

    Iki knygos pasirodymo likusį laiką skaičiavo laikrodis milžiniškame ekrane, kuris buvo pastatytas tradicinėje niujorkiečių susibūrimo vietoje – Taimso aikštėje.

    Prieš „Hario Poterio ir negrynakraujo princo“ pasirodymą imtasi nepaprastų priemonių, kad nė viena knyga nepatektų skaitytojams į rankas prieš oficialią jos išleidimo dieną ir valandą. „Scholastic“ reikalavo, kad visų JAV parduotuvių ir bibliotekų, su kuriomis ji bendradarbiauja, vadovai pasirašytų raštišką pasižadėjimą užtikrinti šios knygos slaptumą.

    Lietuvoje „Hario Poterio“ knygas teisę leisti turinti „Alma littera“ pirmos dalies „Haris Poteris ir išminties akmuo“ pardavė apie 50 tūkst. egzempliorių. Nedidelėje mūsų šalies rinkoje – tai daug.

    Pavyzdinė rinkodaros kampanija

    Kavinėje ant popieriaus lapelių pradėjusi kurti istoriją apie Harį Poterį, viso pasaulio vaikų skaitomos knygos autorė J. K. Rowling buvo kukli vieniša motina, gyvenanti su dukrele iš bedarbio pašalpos. Šiandien ji – milijonierė.

    Pagal pirmąją knygą sukurtas filmas „Haris Poteris ir išminties akmuo“ JAV, Kanadoje ir Didžiojoje Britanijoje tapo sėkmingiausia visų laikų filmo premjera. Vien per pirmas tris rodymo dienas jis uždirbo daugiau kaip 116 mln. dolerių. Neabejotina, kad bus ekranizuotos visos pasakojimo dalys.

    Aktyvi, tiksli, į ažiotažą nukreipta „Hario Poterio“ knygų rinkodara paskatino galybę reiškinių, kurie nevalingai irgi daro reklamą Hariui Poteriui. Prikurta galybė įvairiausių žaislų, suvenyrų, marškinėlių, šalių, kepuraičių ir pan. su jaunojo mago bei jo draugų atvaizdais.

    Šluotų pardavimas

    Šių metų kovą JAV žurnalas „Forbes“ pranešė, jog 12 didelių šios šalies kompanijų pavadino Harį Poterį svarbiausiu faktoriumi, paveikusiu jų pardavimą praėjusiais metais. Esama firmų, kurios vien iš Hario Poterio ir gyvena. Vien interneto aukcione „eBay“ pateikiami 10 789 daiktai, susiję su jaunuoju magu.

    Kitoje interneto parduotuvėje „Alivan’s“ galima įsigyti lazdelių ir šluotų, ant kurių skraidžiojo knygos herojus ir kai kurie jo mokslo draugai. „Šluotos skirtos vaikams nuo penkerių – apgailestaujame, kad jos neskraido“, – skelbia reklaminis tekstas.

    Haris Poteris ir jo draugai iš burtininkų mokyklos netgi puošia Kanados monetas. Pasak žiniasklaidos, išskirtines teises gaminti Hario Poterio atminimo monetas įsigijo kalykla „Royal Canadian Mint“. Be jos, monetas su garsiausio pasaulyje vaiko burtininko atvaizdu dar kaldina privati Didžiosios Britanijos įmonė „Pobjoy“. Tiesa, su Kanadoje leidžiamomis monetomis apsipirkti negalima. Jos skirtos atminimui.

    Po pirmos knygos pasirodymo buvo kilęs net gamtosauginis triukšmelis. Žalieji baiminosi, kad po filmo „Haris Poteris ir išminties akmuo“ tėveliai vaikučiams Kalėdų proga pirks baltąsias pelėdas – tokias, kokias turėjo Haris Poteris. Tokios kainuoja apie 400 svarų. Susirūpinę gamtininkai tada įspėjo, kad paukščiai nėra tinkama dovana paaugliams, nes jie reikalauja priežiūros. „Gaila, kad jiems įsigyti pakanka pinigų, – sakė ekspertai. – Baisu, jei po filmo paukščiais bus nebesirūpinama“.

    Reklama tampa net kritika

    Dabartinis Romos popiežius Benediktas XVI, tuomet Vatikano Tikėjimo reikalų kongregacijos prefektas, 2003-iaisiais viename laiške rašė, jog knygos apie Harį Poterį – tai gundymas, kuris veikia nepastebimai ir naikina tikėjimą širdyje, kol jis dar nesusiformavęs. Benediktas XVI Harį Poterį yra pavadinęs Blogio dievu.

    Tačiau ir ši kritika galų gale virto savotiška knygų reklama. Mat apklausos įvairiose šalyse sukėlė dar vieną reklaminį šurmulį. Didžioji dalis vartotojų sakė nesutinką su popiežiumi. Pavyzdžiui, italai pareiškė, jog popiežius pakeistų nuomonę, jei knygą perskaitytų. Haris Poteris yra buvęs žurnalo „Time“ viršelio tema – taigi šiomis knygomis domisi ir rimti spaudos leidiniai.

    Savotiška reklama virto net grėsmingi JAV Naujosios Meksikos bažnyčios planai deginti knygas apie Harį Poterį. Anot vieno pastoriaus, jos kelia Dievui pasibjaurėjimą. Tokios užmačios informaciniais kanalais akimirksniu buvo išplatintos visame pasaulyje – J. K. Rowling atsakymas į grasinimą ir planų pavadinimas absurdu dar sykį prikaustė publikos dėmesį.

    Magijos monopolija

    Julija Idlis straipsnyje „Haris Poteris ir jo milijardai“ teigia, jog įdomiausia yra tai, kad J. K. Rowling tapo natūralia magijos šiuolaikinėje literatūroje paaugliams monopoliste. Nuo šiol bet kuri istorija, kurioje veiks magijos mokykla, šmėkštelės aguročių sultys ar skrydis ant šluotos, rizikuoja būti apskųsta teismui dėl autorinių pačios Hario Poterio kūrėjos ar jos leidėjų.

    Literatūrologai pripažįsta, kad knygos apie Harį Poterį – pakankamai vertinga literatūra. Neginčijama jų stiprybė yra kalba – turtinga ir įvairi. Magiška aplinka leidžia eksperimentuoti, išgalvoti naujų žodžių ir suteikti jiems reikšmių. Viename interviu J. K. Rowling sakė, jog labai domisi kalba (ji yra dirbusi prancūzų kalbos mokytoja). Pasak Švedijoje gyvenančios literatūrologės Marijos Nikolajevos, akivaizdu, kad J. W. Rowling nori rašyti gerą literatūrą, ne vien greit gaminamą ir gerai perkamą šlamštą.

    Galima išvardyti daugybę faktų ir aplinkybių, apibūdinančių Hario Poterio pergalingą žygį per pasaulį. Vis dėlto paklaikusi minia prie tuoj atsidarysiančio knygyno atrodo iškalbingiausiai. Tuoj vidurnaktis, atsivers knygyno durys ir lipdami vienas per kitą žmonės pasileis pirkti tos knygos.

    Nevalingai ateina mintis, kad kažkas keista vyksta šiuolaikinio žmogaus galvoje. Technologiškai naują leidimą galima išleisti per keletą dienų, knygą po kokios savaitės vis tiek bus galima perskaityti. Negi ta prie knygynų po naujos Hario Poterio serijos kaskart prasidedanti beprotybė kyla vien iš skaitymo aistros ir pomėgio knygai? O gal šiuolaikinį pasaulį valdanti rinkodara veda iš proto ir literatūros mėgėjus?

  • Šaltinis
    Savaitraštis "Laikas"
    Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją