Kodėl kai kurie, atrodo, visai paprasti daiktai vienose parduotuvėse kainuoja kelis ar keliolika kartų brangiau nei panašūs kitose? Ar tiek kainuoja tik garsios kompanijos vardas? Ar yra kokios savikainos ir kokybės ypatybės?

Įmonės „Du broliai“ vadybininkas Andrius Jankauskas drabužių rinką pagal kainų ir kokybės lygmenis skirsto taip: turgaus gaminiai – tai madingų daiktų imitacija, pigūs, nekokybiški, neaiškios kilmės; gaminiai, savo kainomis prilygstantys turgaus prekėms, vidutinės kokybės, brangesni – gana kokybiški, bet nežinomų gamintojų; gerokai brangesni gaminiai, labai geros kokybės, bet žinomi tik nacionalinėje rinkoje, savo kokybe ir dizainu gali konkuruoti, o kartais ir pralenkti mados namų antrąsias linijas, kurias dažniausiai kuria skirtingų mados namų dizaineriai; pirmoji linija – elitinė mada, kurią visi kopijuoja, kuri diktuoja pasaulinės mados tendencijas.

Kas lemia kainą?

Akcinės prekybos bendrovės „Apranga“ marketingo skyriaus vadovė Irma Marcinkienė pabrėžia, kad drabužio kainą lemia ir audinio kokybė, dizainas, gamybos technologija (rankų darbas ar mašininis, siuvimo operacijų kiekis).

Tačiau yra ir dar vienas faktorius, verčiantis už prestižiniu logotipu paženklintą prekę mokėti nemenką sumą – nuo neatmenamų laikų turtingiausi ir įtakingiausi visuomenės nariai išvaizda išsiskirdavo iš minios: kelnių ilgis, drabužių spalvos, net suknelių ar marškinių kiekis buvo griežtai reglamentuotas, todėl net ir praturtėjusį buržua buvo galima atskirti nuo aristokrato, o karališko kraujo asmenį nuo kitų kilmingųjų. Didžioji Prancūzų revoliucija sugriovė šią tvarką, todėl vienintelė galimybė pademonstruoti savo statusą liko puoštis prabangiais ir brangiais mados namų gaminiais.

Mada: masiškumas ar išskirtinumas?

A. Jankauskas teigia, kad šiuolaikiniame pasaulyje mada gali mėgautis tik tam tikras sluoksnis žmonių. Visi kiti dėl finansinių galimybių yra už jos ribų – perfrazuojant chrestomatinį teiginį, kad drabužiai yra instrumentas, kuriuo visuomenė verčia individą būti jam skirtoje vietoje.

Tačiau madinga yra ne atskiri daiktai, nors ir kokie prabangūs jie būtų, bet tam tikras gyvenimo būdas, kurį ir išreiškia mada. Ji leidžia susitapatinti su savo amžiaus grupe, parodyti savo skonį, paslėpti ar atskleisti erotiškumą, o drabužio kaina rodo ar slepia socialinį statusą ir prestižo siekį.

Mados istorikas Aleksandras Vasiljevas teigia, kad tūkstantmečių sandūroje ir didėjančio nedarbo fone mada tapo nemadinga – atsirado didesnis atotrūkis tarp podiumo mados ir gatvės. Pašėlęs gyvenimo tempas ir visuomeninis transportas verčia žmones rengtis praktiškiau, nekristi į akis.

Vardo diktatas

Lietuvoje pastaraisiais metais perkantieji garsių gamintojų daiktus jau tikisi geresnės kokybės. „Vardas jiems yra tam tikras kokybės garantas, todėl į rinką patekti tokios pat kokybės, tik mažiau žinomam vardui gana sunku“, – sako Danguolė Kulbinskaitė, įmonės, prekiaujančios mados namų ir prestižinių gamintojų produkcija, vadybininkė.

„Tačiau žymių gamintojų prekes, ypač su gerai matomais logotipais, žmonės renkasi ne tik siedami gaminį su tų mados namų kokybe, bet ir norėdami pademonstruoti savo statusą, kad tam tikroje visuomenės grupėje jaustųsi saugūs ir savi“, – sako I. Marcinkienė.

Falsifikatai

„Magiška logotipų galia leidžia klestėti falsifikatų gamintojams, o žmonių noras turėti bent prestižinio originalo imitaciją atima iš garsiausių mados namų ne tik pajamas, bet ir tam tikrą prestižo dalį. Taip atsitiko su garsiosiomis Luois Vuittono rankinėmis, nuo to kenčia ir Prada mados namai“, – sako A. Jankauskas. Vis daugiau atsiranda pakankamai geros kokybės padirbinių, verčiančių dar labiau nerimauti mados namų atstovus.

Bene vienintelė Coco Chanel nebijojo ją kopijuojančiųjų ir net tuo džiaugėsi – gal todėl, kad jos gaminį nuo falsifikato lengvai atskirti galėjai net ir nebūdamas mados žinovu.

Naujos tendencijos

Lietuviai dažnai nenori, kad ženklai rėksmingai išduotų finansines pirkėjo galimybes, jiems vis svarbiau tampa stilius ir kokybė – tokią pastarojo meto tendenciją pastebi I. Marcinkienė ir D. Kulbinskaitė.

Pasaulyje plintanti mada derinti ypač brangius, vardinius daiktus su visai paprastais ir pigiais pasiekė ir Lietuvą.

Sena taisyklė, kad svarbiausia – kokybiški batai ir rankinė, o drabužis gali būti ir pigesnis – tikrai dažniausiai tinka. Tokia ir pasaulinės mados tendencija, kuriai pritaria ir visi pašnekovai. Taigi tikrai įmanoma susikurti eleganciją derinant garsių gamintojų ir visai paprastus drabužius.

Kai kokybė abejotina

Pasitaiko, kad garsiu logotipu besipuikuojantis ir daug pinigų kainavęs daiktas jau po vieno sezono tampa nebetinkamas. Tokią padėtį mados namų vadybininkė D. Kulbinskaitė aiškina gana paprastai: mados namų gaminiai skirti tik konkrečiam sezonui, ir gerokai didesnis dėmesys čia skiriamas dizainui. Be to, mados namai neturi atskirų gamyklų avalynei, rankinėms, papuošalams, kosmetikai. Juos dažniausiai gamina kitos įmonės, gavusios mados namų užsakymus.

O senas gamybos tradicijas turintys žinomi gamintojai specializuojasi gana siaurose srityse, įvaldę įvairias technologijas ir specifines technines galimybes, todėl jų produkcija irgi brangi, bet čia kainą lemia ne tiek dizainas, kiek technologijos ir gamybos proceso savikaina.

Dizaino istorikas A. Vasiljevas pastebi, kad daugelis mados namų dėl didėjančios konkurencijos prarado savo stilių ir individualumą, be to, tradicinės prancūziškos mados beveik nebelieka. A. Jankauskas sutinka, kad daugeliui senas tradicijas turinčių mados namų ima vadovauti vokiečiai, britai, kurių kitoks mados suvokimas, tradicijos, ir pamini tik keletą mados namų, net šiandien išsiskiriančių savo unikaliu stiliumi. Vienas iš tokių dizainerių Giorgio Armani, kuriantis tą pačią madą – keičiasi audiniai, bet dominuoja smėlio, pilka, juoda spalvos ir jau klasika tapę siluetai.

Prabangūs gaminiai egzistavo nuo seniausių laikų, kartais įkūnydami ne tik išskirtinumo bei grožio siekį, bet ir vainikuodami žmogiškąją tuštybę. Prabangūs daiktai – tai tie, kurių yra nedaug ir kuriuos gali įsigyti tik labai nedaugelis, tuo lyg rodydami savo turtinę galią ar subtilų skonį.