Labai gaila, tačiau tokią Prezidento nuostatą galima vertinti kaip vieną iš populistinių idėjų. Ją galbūt ir galima įgyvendinti, tačiau vargu ar būtų įgyvendintas šalies vadovo įsivaizduojamas nešališkumas, reformuojant mokesčių sistemą. Pirmiausia kyla klausimas, ką turi galvoje Prezidentas sakydamas nepriklausomi ekspertai. Ar tai yra tie žmonės, kuriuos kiekvieną dieną girdime ar skaitome jų mintis spaudoje?

Norėčiau atkreipti dėmesį, kad vadinamieji ekspertai neveikia vakuuminėje erdvėje, kad juos būtų galima vadinti nepriklausomais. Ar tai būtų Laisvosios rinkos institutas, komerciniai bankai, turintys analizės padalinius, ar pramonininkai, ar mokslininkai - jie nenukrito iš dangaus, ir dažniausiai prie jų pavardės būna parašyta jų darbovietė. Taigi tai nėra nepriklausomi ekspertai. Ir negalima būtų sakyti, kad jie neturi savo tikslų ar interesų.

Antra, jeigu Prezidentas nori išvengti politinių interesų įtakos ar interesų susidūrimo kuriant naują mokesčių sistemą, tai patikėti šį darbą nepriklausomiems ekspertams taip pat nėra geriausia išeitis.

Beveik neabejotina, kad partijų ir politikų veikimo laukas persimestų į privačių ekspertų darbo vietą. Partijos, politikai, interesų grupės, ir visi kiti, kuriems mokesčių įstatymai yra vienas iš svarbiausių veiklos klausimų, būtų suinteresuoti daryti įtaką mokesčių reformos srityje dirbantiems ekspertams.

Juk Lietuvoje lobizmas turi daug ilgesnes tradicijas, nei jį reglamentuojantis įstatymas. O gal čia ir yra svarbiausia spraga, dėl kurios valstybės nepasiekia tie pinigai, kurie turėtų arba valstybės pinigai patenka ne tiems, kuriems yra skirti?

Trečia, Prezidentas pamiršo verslo įtaką, daromą tiek per politikus, tiek ir per atskiras verslo institucijas. Dauguma vadinamųjų ekspertų turi neblogus ryšius su verslo įmonėmis, kai kurie jose dirba. Tikėtina, kad jų paveikta mokesčių sistemos reforma darbdavių interesus atspindėtų labiau, nei darbuotojų.

Ketvirta, įdomu, ar daug yra ekspertų, kurie būtų taip nuosekliai išnagrinėję mokesčių sistemą, jos įtaką surenkant biudžetą, kiek šios srities ministerijų valdininkai? Juk mokesčių reforma turi tiesioginę įtaką biudžetui. Biudžetas, žinia, yra vienas iš svarbiausių Vyriausybės įtakos įrankių. O gal taip Prezidentas mėgina atimti iš Vyriausybės jos svarbiausią veiklos ir įtakos priemonę?

Be to, kas sakė, kad ekspertai, rengdami mokesčių koncepciją, lengviau susitartų, nei ministerijos valdininkai su politikais, kuriuos reikėtų įtikinti mokesčių sistemos kokybe. Kiekvienas ekspertas turi asmeninį, jam priimtiniausiais argumentais paremtą požiūrį į ekonomikos procesą.

Galbūt Prezidentas norėjo pasakyti, kad valdininkai turėtų labiau bendradarbiauti su vadinamaisiais nepriklausomais ekspertais? Bendradarbiaujama yra ir dabar - ekspertai dalyvauja įvairių komisijų darbe, kuriant įstatymus, tvarkant verslo reguliavimą, rengiant tyrimus. Valstybė jau senokai suprato, kad jai neužtenka vien tiktai valstybės išlaikomų profesionalų, juo labiau, kad dažniausiai vadinamųjų nepriklausomų ekspertų paslaugos yra geresnės, nei valdininkų.

Kita vertus, tam, kad bendradarbiavimas intensyvėtų, nebūtina visai valstybei per TV ekranus paskelbti, jog reformą galėtų kurti privatūs ekspertai, nes šio proceso rezultatai būtų ne visiškai tokie, kokių Prezidentas tikisi.

Galbūt prezidentas kalbėjo apie užsienio ekspertus? Vien užsienio ekspertų, kuriuos tikriausiai būtų galima pavadinti nepriklausomais (nors jie irgi gali turėti tam tikrų interesų), darbas, kuriant ir diegiant Lietuvos mokesčių reformą, greičiausiai sukeltų skandalą, nes parodytų, kad Lietuvoje nesugebama susitarti ir priimti sprendimus, svarbiausius ekonominiame bei socialiniame šalies gyvenime.

Be to, užsienio ekspertai nesuvokia Lietuvos ekonominės padėties. Lietuvos ekspertai ir politikai kaip tik dažnai pabrėžia, kad nereikia kopijuoti Vakarų pasaulio, o būtina ieškoti savo plėtros modelio. Ir galų gale reformos ar jos koncepcijos rengimas yra valstybės institucijų darbas. Lietuvos mokesčių mokėtojai moka mokesčius, o iš jų tikrai nemaža dalis skiriama biurokratijai išlaikyti. Taip pat ir jos veiklai efektyvinti. O gal Prezidentas siūlo Lietuvos valdininkus pakeisti užsieniečiais?

Mokesčių reforma yra labai subtilus ir sudėtingas dalykas ir suprantama, kodėl Prezidentas yra ja susirūpinęs. Tačiau sudėtingi valstybės gyvenimo klausimai turėtų būti vertinami ir komentuojami taip pat daug atsakingiau, nei tai šią savaitę padarė šalies vadovas, pasiūlęs gana prastą šio problemos sprendimo būdą.