Su britiška švietimo sistema pirmą kartą susiduriantys tėvai ne visada žino, kaip elgtis. „Tiesos“ kalbinti pedagogai teigia, kad problemos sprendimo būdų pirmiausia reikia ieškoti mokykloje. Be to, jie pastebi, kad tėvai aklai gina savo vaikus visose situacijose, nors problema gali glūdėti būtent jų pusėje. Pašnekovai sutartinai tvirtino, kad keisti mokyklas – ne išeitis, nes problemos dažniausiai seka paskui vaiką. Be to, Anglijoje pakeisti mokymo įstaigą nėra lengva, nes tenka įveikti didžiulę konkurenciją ir atitikti griežtus kriterijus.

Vaikai tampa agresyvesni

Pasidomėti lietuvių vaikų problemomis angliškose mokyklose paragino skaitytoja mūsų puslapyje socialiniame tinkle „Facebook“. „Ką daryti, jeigu tėvai nepatenkinti mokykla ir jos veikla, kur reiktų kreiptis?“ – klausė ji. Trumpas atsakymas būtų toks: jeigu problemų kyla valstybinėje mokykloje, tuomet tiesiausias kelias yra į vietinę tarybą. Valstybinės mokyklos pavaldžios vietinei valdžiai, todėl pirmiausia savo priekaištus reikėtų adresuoti jiems. Jeigu mokykla turi kitokį statusą, pavyzdžiui, katalikiška arba privati, tada problemas geriausia spręsti su jos steigėjais ir valdančiuoju organu. Jame svarų balsą turi ir tėvai, todėl užtarimo ir supratimo pirmiausia galima tikėtis iš jų. Toks būtų trumpas atsakymas, tačiau skaitytoja palietė labai jautrią stygą.

Net ir suaugusiesiems, persikėlusiems į Angliją iš kitų šalių, pritapti nėra lengva. Jų atžaloms tai padaryti gali būti dar sunkiau, nes vaikų pasaulyje taisyklės kartais būna daug žiauresnės nei suaugusiųjų. Be to, teiginiai, kad vaikai mokyklose tampa agresyvesni – ne iš piršto laužti. Ypač tai pastebima Londone. Sostinėje, lyginant su kitais Anglijos miestais, agresyvus mokinių elgesys yra itin aštri problema. „London Evening Standart“ pavasarį skelbė, kad kiekvieną dieną iš sostinės mokyklų yra pašalinama 250 vaikų. 125 iš jų yra nušalinami nuo pamokų laikinai dėl žodinio arba fizinio užpuolimo, šeši išsiunčiami namo dėl netinkamo seksualinio elgesio arba rasistinių įžeidinėjimų, keturi – dėl narkotikų ar alkoholio vartojimo, o 43 yra išmetami dėl „nuolatinio netinkamo elgesio“. Londonui tenka ketvirtadalis visų incidentų Anglijos mokyklose.

Miesto valdžia pripažino, kad kai kuriose įstaigose vaikų elgesys peržengė kritines ribas, todėl būtina imtis priemonių. Jie išleido naujas taisykles, kuriomis turėtų vadovautis su mokinių išsišokimais susidūrę mokytojai. Viena šios augančios problemos priežasčių – tautų katilas. „Žinoma, čia ne JAV – mokiniai neatsineša ginklų, bet jų blogėjantis elgesys iš tikrųjų yra problema“, – tvirtino edukacinio centro„EC Light House“ direktorė Nijolė Jankauskienė.

Užkliūva imigrantai

Švietimo sektoriuje dirbančios lietuvės teigia, kad Anglijoje vaikų elgesio problemoms skiriama labai daug dėmesio. Anglų požiūrį ir priemones problemoms spręsti jos lygina su situacija Lietuvoje. Tėvynėje apie patyčias vis dar vengiama daug viešai kalbėti, o dalis mokyklų bendruomenių ir tėvų įsitikinę, kad tai padeda užgrūdinti vaiką. „Iš tikrųjų tai vaikui sukelia psichologinių traumų, kurios jį gali net palaužti. Esu dirbusi mokyklose ir Lietuvoje, ir Anglijoje, todėl galiu drąsiais teigti, kad čia patyčios ir smurtas visiškai nėra toleruojamas“, – kalbėjo nenorėjusi prisistatyti mokytoja iš vienos Londono mokyklos, kurioje mokosi ir nemažai lietuvių vaikų.

Tačiau prevencinės priemonės veikia ne visada. Nenorėję prisistatyti tėvai ir mokinių giminaičiai redakcijai teigė, kad tie vaikai, kurie gerai nemoka anglų kalbos ir jaunimo žargono, neturi jokių galimybių apsiginti nuo patyčių. „Lietuviai net ne visada supranta, kad yra užgauliojami, o tai agresoriams suteikia dar daugiau smagumo“, – pasakojo vieno mokinio teta. Lietuvio berniuko, besimokančio vienoje iš Becktono mokyklų, mama sakė, kad jos vaikas mokykloje net negalėdavo pavalgyti. „Jis išmesdavo mano sudėtus priešpiečius, nes ten būdavo lietuviško maisto, pavyzdžiui, grūdėtos varškės arba sūrelis“, – tvirtino mama.

Svarbiausia – tėvų parama

Kokių išeičių turi šeima, kurios vaikas mokykloje tampa agresorių taikiniu? Iš pirmo žvilgsnio, pats paprasčiausias sprendimas – pakeisti mokyklą, tačiau specialistės sako, kad tai ne išeitis. „Patekti į aukštesnį reitingą turinčią mokyklą yra nelengva. Į jas priimami tik talentingi vaikai, konkurencija didelė. Be to, labai daug dėmesio skiriama rajonui, kuriame gyvena šeima. Ne paslaptis, kad daugiausia lietuvių gyvena rytuose, o beveik visos geros mokyklos yra šiaurinėje ir vakarinėje Londono dalyje“, – paaiškino Simona Staputienė, kompanijos „LTLT“ vadovė. Šiai įmonei priklauso mokymo centras „Mano pirmieji mokslai“.

Edukacinio centro„EC Light House“ direktorė N. Jankauskienė taip pat siūlo neskubėti keisti mokyklų. Jos teigimu, tos pačios problemos gali tęstis ir kitoje vietoje. „Tėvai ne visada mato ar nenori matyti visų problemos pusių. Problemas pirmiausia reikia pabandyti išspręsti mokykloje. Galimybių tam tikrai yra: jeigu mokytojai negali padėti, yra psichologai, socialiniai darbuotojai, vaikų teisių specialistai“, – patarė edukacinio centro vadovė.

Konkrečių atvejų, kad lietuvių vaikai būtų įžeidinėjami dėl tautybės, pedagogės sako pačios nežinančios. „Esu tik girdėjusi iš aplinkinių, kad tokių dalykų būna, tačiau pačiai susidurti su tuo neteko“, – sakė S. Staputienė. Nenorėjusios prisistatyti mokytojos teigimu, dažniausiai lietuviai su patyčių problema susiduria vidurinėje mokykloje: „Būna, kad vaikai ateina į mokyklą su prastom anglų kalbos žiniomis, tada jiems būna itin sunku. Labai svarbu, kad tėvai būtų atviri su vaikais. Atžala turi jausti, kad tėvams gali pasakyti viską.“

Naujoji karta kelia daugiau rūpesčių

Vidurinėje mokykloje dirbanti mokytoja įžvelgia, kad ne visų lietuvių mokinių tėvai skiria vaikams pakankamai dėmesio. Pasak jos, suaugusieji dėl laiko stokos paviršutiniškai pažiūri į problemas, dažnai linkę aklai užstoti vaiką, kaltinti mokyklą ir aplinkinius. „Tačiau būna ir problemiškų vaikų, tik tėvams tai sunku pripažinti. Kad ir kaip banaliai skambėtų, tačiau prieš penkerius ar daugiau metų lietuvių vaikai buvo drausmingesni ir darbštesni. Mūsų mokyklos vadovė net proteguodavo eilėje laukiančius lietuvius. Dabar situacija pasikeitė. Vis daugiau mūsų vaikų sugeria šios visuomenės nešvarumus, norėdami kuo greičiau pritapti“, – patirtimi dalijosi mokytoja.

Tačiau ji nelinkusi to laikyti tik Anglijos lietuvių problema. Patyrusios specialistės manymu, vaikams diegiamos pseudovertybės yra visos jaunosios kartos bėda. „Dabar visi lyginasi su žvaigždėmis, nori jomis būti, viskas matuojama pinigais. Vaikai tai gauna iš aplinkos ir greitai perima“, – nuogąstavo pedagogė. Anot jos, dabartiniai paaugliai mažiau gerbia tas vertybes, kurios įskiepytos jų tėvams ir kurios jų tėvams padėjo įsitvirtinti svečioje šalyje: „Jie nesuvokia, kad dalis tėvų dėl jų gerovės paliko Lietuvą ir sunkiai lenkia nugaras čia.“

Visos pedagogės sutartinai tvirtino, kad Anglijoje besimokantiems vaikams tėvai turi skirti itin daug dėmesio ir laiko. Nesulaukęs paramos iš artimiausių žmonių, vaikas lieka vienas su iššūkiais, kurių išspręsti nepajėgus. Psichologinės traumos, patirtos dėl užgauliojimų mokykloje, gali turėti įtakos visam vaiko gyvenimui.

Patarimų, kaip išsirinkti mokymo įstaigą ir padėti vaikui pritapti vidurinėje mokykloje, rasite mūsų portale Tiesa.com.

Newhamo tarybos patarimai

Komentuoja Newhamo tarybos atstovas žiniasklaidai: „Pirmiausia turiu pasakyti, kad lietuvių vaikų patirtis Newhamo mokyklose yra labai teigiama. Kiekviena mūsų mokykla yra įpareigota užtikrinti, kad vaikai gautų tinkamą išsilavinimą. Visose galioja ta pati tvarka, kuri padeda tėvams ir mokiniams išspręsti bet kokias problemas:

Vaikai pirmiausia gali pasikalbėti su mokytoju. Tą patį gali daryti ir tėvai.

Tėvai taip pat gali kreiptis į metų vadovą.

Jeigu jie nėra patenkinti, kaip sprendžiamos jų problemos, tada raštu gali kreiptis į vyriausiąjį mokytoją ir paprašyti susitikimo.

Jeigu ir tai neišsprendžia problemos, tada reikia raštu kreiptis į mokyklą valdantį organą ir pareikalauti susitikimo su įstaigos valdžia.