Viena pagrindinių pirkėjo teisių yra teisė į tinkamos kokybės prekę. Pardavėjas turi pareigą perduoti pirkėjui prekę, kurios kokybė, kiekis ir kiti kriterijai atitinktų pirkimo–pardavimo sutarties sąlygas bei daiktų kokybę nustatančių dokumentų reikalavimus, ir kuri yra tinkama naudoti pagal paskirtį.

Prekė taip pat privalo atitikti įprastus tokiems gaminiams keliamus reikalavimus ir pagrįstus vartotojo lūkesčius, t.y. prekė turi atitikti gamintojo nurodytus pateikiamų norminių dokumentų reikalavimus, ji turi būti tinkama tam, kam tokios rūšies daiktai paprastai naudojami, taip pat prekė turi atitikti kokybinius rodiklius, kurių galima tikėtis atsižvelgiant į jos prigimtį bei jos gamintojo, atstovo ar pardavėjo viešai paskelbtus pareiškimus dėl prekės kokybės.

Parduodami produktai taip pat turi būti saugūs (nesaugūs yra tokie produktai, ar paslaugos, kurie kelia grėsmę žmogaus sveikatai, gyvybei ar turtui ir dėl kurių atsiranda žala), prekių tinkamumo vartoti terminas neturi būti pasibaigęs.

Pardavėjas, parduodamas prekę garantuoja prekių kokybę, t.y. kad parduodamas daiktas atitinka sutarties sąlygas, kad nėra paslėptų trūkumų, pvz. dėl kurių pirkėjas nebūtų daikto pirkęs iš viso arba nebūtų mokėjęs tokios kainos. Prekė taip pat gali būti parduodama su nustatytu garantijios terminu, tokiu atveju pardavėjas atsako pirkėjui už visus daikto trūkumus, atsiradusius per garantijos terminą.

Už parduotų daiktų trūkumus atsako pardavėjas, jei tokie trūkumai nebuvo aptarti ir jei jie buvo daikto perdavimo pirkėjui momentu arba atsirado po perdavimo dėl tokių priežasčių, už kurias atsako pardavėjas.

Civilinis kodeksas įtvirtina galimus pirkėjo teisių gynimo būdus, kuriais jis gali pasinaudoti, jei įsigijo netinkamos kokybės prekę.
Pirkėjas turi teisę pakeisti netinkamos kokybės prekę tinkama.

Prekės keičiamos prekės pirkimo vietoje ar kitoje pardavėjo nurodytoje, pirkėjui patogioje vietoje. Pirkėjas pardavėjui pateikia raštišką prašymą, kuriame nurodo prekės trūkumus ir savo reikalavimą pakeisti prekę.

Prie prašymo turi būti pridėtas kasos aparato kvitas ar pirkimo-pardavimo kvitas, arba kitas prekės pirkimą-pardavimą iš šio pardavėjo patvirtinantis dokumentas ir garantinis dokumentas (jeigu parduotai prekei nustatytas kokybės garantijos terminas) (tuo atveju, jei kasos kvitas ar kitas dokumentas nėra pateikiamas, prekės gali būti keičiamos tik pardavėjo sutikimu).

Jeigu pardavėjas įrodo, kad prekės trūkumų atsirado dėl to, kad pirkėjas pažeidė prekės naudojimo ar saugojimo taisykles, tokia prekė nekeičiama. Tuo atveju, jei norima pakeisti prekė yra techniškai sudėtinga ir brangi, pvz. automobilis, ji gali būti pakeista tik tada, jei jos kokybės reikalavimai itin pažeisti, t.y. nustatyti dideli prekės trūkumai.

Kilus nesutarimams tarp pirkėjo ir pardavėjo dėl prekės kokybės, pardavėjas, gavęs raštišką pirkėjo prašymą, privalo ne vėliau kaip per 3 darbo dienas raštu kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją dėl prekės kokybės įvertinimo, o gavęs iš jos raštu pateiktas išvadas nedelsdamas apie tai pranešti pirkėjui (jei kyla nesutarimų dėl tinkamos maisto prekės kokybės, pardavėjas pirkėjo prašymu kreipiasi į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą).

Pažymėtina, kad pirkėjas, pardavėjui neįvykdžius jo reikalavimų, turi teisę ir pats kreiptis minėtas institucijas.

Jeigu prekės kokybė yra tinkama, tačiau pirkėjui nepatinka nusipirktos prekės forma, dydis, spalva, modelis ar komplektiškumas, jis turi teisę per keturiolika dienų nuo prekių pardavimo dienos, jeigu pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio termino, pakeisti ją analogiška preke.

Jeigu pardavėjas neturi pakeitimui tinkamos prekės, tai pirkėjas turi teisę grąžinti prekę pardavėjui ir atgauti už ją sumokėtus pinigus. Teise pakeisti nepatikusią prekę pirkėjas gali pasinaudoti tik tuo atveju, jei prekė nebuvo naudojama, ji nesugadinta ir nepraradusi prekinės išvaizdos, tačiau pažymėtina, kad prekės ar jos pakuotės išvaizdos pakeitimų, kurie buvo būtini norint apžiūrėti prekę, negalima laikyti esminiais prekės išvaizdos pakeitimais.

Pažymėtina ir tai, kad esant tam tikroms prekių rūšims, pirkėjas neturi teisės pakeisti prekės dėl nepatikusios spalvos formos, dydžio ir kt., pvz. parfumerijos, kosmetikos, fotografijos prekių, knygų, laikrodžių, ginklų, baldų ir kt. Pirkėjas minėtu pagrindu neturi teisės pakeisti ir maisto prekių.

Dar vienas pirkėjo teisių gynimo būdas yra reikalauti atitinkamai sumažinti prekės kainą. Tvarka yra analogiška kaip ir keičiant netinkamos kokybės prekę tinkamos kokybės preke: su reikalavimu sumažinti prekės kainą pirkėjas turi kreiptis į pardavėją pateikdamas rašytinį prašymą, kuriame privalo nurodyti prekės trūkumus. Su prašymu pasirinktas teisių gynimo būdas yra proporcingas pardavėjo padaryto turi būti pateiktas dokumentas, patvirtinantis prekės įsigijimą.

Pirkėjas taip pat turi teisę reikalauti iš pardavėjo per protingą terminą neatlygintinai pašalinti prekės trūkumus arba reikalauti atlyginti prekės trūkumų pašalinimo išlaidas, jeigu pardavėjui per protingą terminą jų nepašalinus, trūkumus pašalino pirkėjas pats ar trečiųjų asmenų padedamas.

Pabrėžtina, kad vartotojas vietoj visų išvardintų savo teisių gynimo būdų, turi teisę vienašališkai nutraukti pirkimo-pardavimo sutartį ir pareikalauti grąžinti sumokėtą kainą.

Šiuo atveju pirkėjas neturi įrodinėti, kad buvo padarytas esminis sutarties pažeidimas, pakanka fakto, kad nukrypimas nuo kokybės reikalavimų ir daikto netinkama kokybė pakankamai dideli, kad sukeltų pagrindą nutraukti sutartį.

Siekdamas pasinaudoti kiekvienu gynimo būdu, pirkėjas privalo įrodyti pirkimo faktą (kaip jau minėta, tai gali būti pirkimo kvitas, kitas dokumentas, patvirtinantis pirkimą arba bet kokios kitos įrodinėjimo priemonės pvz. liudytojų parodymai).

Vartotojas turi teisę pasirinkti bet kurį iš išvardintų teisių gynimo būdų. Iškilus ginčui teisme, teismas spręs, ar konkretus pirkėjo pažeidimo mastui.

Tuo atveju, jei pirkėjui pasirinkus vieną iš teisių gynimo būdų, jo teisė į tinkamos kokybės prekę lieka neįgyvendinta, pvz. pirkėjas prašo pardavėjo pašalinti prekės trūkumus, pardavėjas pataiso prekę, tačiau ją naudoti pagal paskirtį išlieka sudėtinga, tokiu atveju, pirkėjas turi teisę pasinaudoti kitu savo tesių gynimo būdu, pvz. nutraukti sutartį ir paprašyti grąžinti sumokėtą kainą.

Šaltinis
Advokato Irmanto Balsio kontora
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją