Jėga vienybėje

Privačių statybos ir architektūros teismo ekspertų institucija, atsiradusi prieš kelerius metus, tampa reikšmingu teisinės sistemos ramsčiu sprendžiant painius teisminius statybų planavimo klausimus. SATES tikslas – vienyti statybos ir teritorijų planavimo teismo ekspertus, įrašytus į teismo ekspertų sąrašą. Sąjunga rūpinsis savo narių kvalifikacijos kėlimo ir profesinės veiklos stebėsena, ekspertinės veiklos skaidrumo ir kokybės klausimais, atstovaus narių interesams valstybinėse institucijose ir juos gins.

Įstatymų nustatyta tvarka SATES dalyvaus su ekspertine veikla susijusių ar ją reglamentuojančių teisės aktų kūrimo, tobulinimo ar ekspertinio vertinimo darbe, skleis informaciją ekspertinės veiklos klausimais, dalyvaus su ekspertine veikla susijusiuose mokymuose, projektuose ar darbo grupėse.
Vienas sąjungos iniciatorių ir įkūrėjų, jos pirmininkas Gintautas Tiškus sakė, kad neseniai įsteigta organizacija neplanuoja imtis radikalių pakeitimų ekspertizės srityje, tačiau ekspertų bendradarbiavimas prisidės prie veiklos skaidrumo ir kokybės gerinimo.

Sąjungos steigėjų sąraše yra ir kitų žinomų žmonių. Tai buvusi Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos priežiūros inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininkė Gražina Lygnugarienė bei Vilniaus Gedimino technikos universiteto Teisės katedros vedėjas prof. dr. Sigitas Mitkus.

„Teismo ekspertų tikslas nėra vertinti statinio projekte įgyvendintus esminius statinio reikalavimus ar techninę statinio būklę. Naudojant specialiąsias teisines žinias būtų vertinamos projektavimo, statybos ar teritorijų planavimo metu kilusios konfliktinės teisinio reglamentavimo ar teisės aktų taikymo situacijos ir pateikiamos išvados teismui“, – aiškino G. Tiškus.

Teismo ekspertų veiklą reglamentuoja ne Statybų ar Teritorijų planavimo, bet Teismo ekspertizės įstatymas, kuris nustato eksperto statusą, jo kvalifikacijos teikimo tvarką, specialiųjų žinių naudojimą atliekant ekspertizę, taip pat teismo ekspertizės aktų sąlygas, tvarką bei reikalavimus.

Teisės aktai – tik specialistams

Statinio projektavimas ir teritorijų planavimas yra labai sudėtingi procesai, kuriuose dalyvauja projektuotojai, rangovai, savivaldos ir valstybinės institucijos, planavimu ar statyba suinteresuoti kiti fiziniai bei juridiniai asmenys. Anot G. Tiškaus, dažniausiai teisminio ginčo pusės konfliktines situacijas vertina labai skirtingai. Šitame procese kyla problemų, kurios vienaip ar kitaip gali būti išsprendžiamos tik teisme, dalyvaujant teismo ekspertui.

Pasak SATES pirmininko, teisinė statybas ir teritorijų planavimą reglamentuojanti bazė nuolat kinta. Deja, ne tik į gerąją pusę. Be to, yra gana laisvai interpretuojama. Jei teisės aktų nuostatai būtų skaidrūs, logiški ir visiems suprantami, problemų būtų mažiau. Ne paslaptis, kad nemažai teisės aktų yra sukurti ne bendrai problemai, o konkrečiam konfliktui ar situacijai spręsti. Todėl visos panašios tolesnės situacijos ne būna sprendžiamos iš esmės, bet tampa savotiškais ankstesnių teisės normų įkaitais.

Tam, kad viena ar kita problema, kilusi statybos proceso ar teritorijų planavimo metu, būtų kvalifikuotai išspręsta, reikalingos ne tik specialios teisinės, bet ir specialios profesinės žinios. Anot G. Tiškaus, tenka konstatuoti, kad kvalifikuotai taikyti teisės aktų reikalavimus dažnai neužtenka vien aukštojo universitetinio išsilavinimo – būtinas ir specialus profesinis pasirengimas.

Turi duoti priesaiką

Teismo ekspertizę gali skirti tik teisėjas arba teismas, todėl ekspertas tampa pakankamai svarbiu veikėju teisinėse bylose, juolab kad nuo teismo eksperto išvados dažnai priklauso bylos baigtis. Dėl to teismo ekspertai turi turėti ne tik aukštą kvalifikaciją, bet ir nepriekaištingą reputaciją.

Statybos ir architektūros teismo ekspertų sąjungos etikos kodekse parašyta, kad ekspertas savo darbe yra nepriklausomas ir rengdamas teismo ekspertizės išvadą privalo remtis tik savo žiniomis bei įstatymais, laikytis teisinių bei moralinių įsipareigojimų.

Teismo ekspertizės įstatymas numato, kad teismo ekspertas turi turėti aukštąjį išsilavinimą, tinkantį statybos ar teritorijų planavimo specializacijai, išlaikyti teismo eksperto kvalifikacijos egzaminą. Statybos ir teritorijų planavimo specialistai atestuojami Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka. Be to, būtina išlaikyti teisinių žinių egzaminą pagal teisingumo ministro patvirtintą teisinių žinių programą asmenims, siekiantiems tapti teismo ekspertais. Teismo ekspertas duoda priesaiką teisingumo ministrui, yra įrašomas į Teisingumo ministerijos teismo ekspertų sąrašą.

Procesų administravimo problemos

Viena svarbiausių kliūčių, kodėl statybų projektavimo ar teritorijų planavimo procesai stringa ir kyla konfliktų – dažnai nesilaikoma statybų projektavimą ar teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų.

G. Tiškaus nuomone, valstybės institucijos turėtų daugiau dėmesio skirti ne gana dažnam teisės aktų keitimui, bet užtikrinant esamų teisės aktų nuostatų vykdymą teritorijų planavimo ir statybų procese. Anot jo, gaila, tačiau dabar teisės aktų kūrėjai – dažniausiai ne savo srities profesionalai, o politikai: teikdami naujų įstatymų projektų siekia ne padaryti procesą skaidresnį ar racionalesnį, bet priimti trumpalaikį kam nors naudingą sprendimą.

„Labai lengva pasakyti ir pasiaiškinti, kad koks nors procesas nevyksta todėl, kad netikusi teisinė bazė. Tačiau kiek pastangų dedama tam, kad statybų ir teritorijų planavimo procesai vyktų taip, kaip numato įstatymai, o ne taip, kaip šiuos procesus supranta valdininkai ar politikai savivaldybėse?“ – retoriškai klausė G. Tiškus.

Pasak SATES pirmininko, geriausias pavyzdys – savivaldybėse sukurtos vietos „teisinės sistemos“, kurios su galiojančiais įstatymais dažnai neturi nieko bendra. Pasitaiko, kad savivaldybių lygmenyje yra numatyta procedūrų ir procesų, kurie nėra reglamentuoti nei Statybos, nei Teritorijų planavimo įstatyme, tačiau realiai vyksta. G. Tiškaus pastebėjimu, tai iš politikų sudarytos įvairios savivaldybių teritorijų planavimo komisijos. Jos dalyvauja teritorijų planavimo procese, nustatydamos rengiamų teritorijų planavimo dokumentų reikalavimus ar pastaruoju metu populiariais tampančius projektinius teritorijų planavimo dokumentų siūlymus. Visa tai galima vertinti tik kaip saviveiklą.

Iš savo, buvusio Aplinkos ministerijos Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento direktoriaus bei dabartinio teritorijų planavimo teismo eksperto, patyrimo G. Tiškus mano, kad trūkstant profesinės patirties, o dažnai ir kompetencijos valdininkai ne iki galo supranta įstatymų nuostatų prasmę, nemoka jų skaityti ir netaiko įstatymų nuostatų, kuriuos privalu taikyti vienu ar kitu atveju. Ši teisinio nesupratimo problema aktuali dar ir todėl, kad teritorijų planavimo ir statybos projektavimo procese dalyvauja institucijų, kurių tiesioginės funkcijos nėra susijusios su teritorijų planavimu ar statyba. Todėl dažnai jose nebūna reikiamos kvalifikacijos specialistų.

Ekspertas arba konsultantas

Jei užsakovas yra kvalifikuotas arba turi tokių konsultantų, jam pavyksta įrodyti valdininkui savo teisybę, tačiau dažnai belieka kreiptis į teismą.

SATES pirmininkas sakė, kad teismo ekspertas šiame procese gali dalyvauti dvejopai: teisėjo ar teismo gali būti skirtas teismo ekspertu arba gali būti samdomas vienos iš šalių, dalyvaujančių procese, kad pateiktų ekspertinį vertinimą. Šiuo atveju jo vertinimas teisme neturės teismo ekspertizės statuso, tačiau į jį bus atsižvelgta. Daugeliu atvejų gavus tokį teismo eksperto išaiškinimą netgi nebereikėtų kreiptis į teismą, nes rūpimi klausimai būtų išsprendžiami toje pačioje valstybinėje ar savivaldos institucijoje, kurioje ir kilo.

Tad teismo ekspertas gali būti pagalbininkas ne tik užsakovui, bet ir sprendimą priimančiam valdininkui, nes ekspertinio nagrinėjimo išvada yra formuluojama tik nuodugniai išnagrinėjus ne vien teisės aktus, bet ir aplinkybių visumą, kuriai esant konfliktinė situacija susidarė. Valdininkai dėl didelio darbo krūvio dažniausiai tam negali skirti pakankamai laiko. Suprantama, jeigu asmuo yra vienos iš šalių konsultantas, jis nebegali procese dalyvauti kaip teismo ekspertas.

Nors statybos ir teritorijų planavimo teismo ekspertų sąrašas šiandien nėra didelis, manoma, kad ši veikla yra perspektyvi ir sąjungos narių gretos pagausės.

_______________________________________________________________________________________
Dosje:
Gintautas Tiškus
Statybos ir architektūros teismo ekspertų sąjungos pirmininkas
Gimė 1958 11 21
Techniko architekto kvalifikacija: Vilniaus statybos technikumas, Architektūros fakultetas
Statybos inžinieriaus kvalifikacija: Vilniaus technikos universitetas, Statybos fakultetas
Architektūros magistro laipsnis:
Vilniaus Gedimino technikos universitetas, Architektūros fakultetas
Teritorijų planavimo (bendrasis, detalusis ir specialusis teritorijų planavimas) teismo ekspertas (Žin., 2009, Nr. 17-685)
Teritorijų bendrojo planavimo, teritorijų detaliojo planavimo,
teritorijų specialiojo planavimo specialistas
(Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerijos kvalifikacijos atestatas Nr. 23300)
Lietuvos architektų rūmų narys
Darbo patirtis
2009 m. – teismo ekspertas, konsultantas
2008 m. – Mykolo Romerio universiteto Politikos ir vadybos fakulteto
Aplinkos politikos katedros lektorius
2009–2010 m. – Lietuvos architektų rūmų patarėjas
1998–2007 m. – Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros
departamento direktorius, Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerija
1997–1998 m. – Teritorijų planavimo departamento direktorius,
Lietuvos Respublikos Statybos ir urbanistikos ministerija
1995–1997 m. – Rajoninio planavimo ir urbanistikos skyriaus vyriausiasis architektas, Lietuvos Respublikos Statybos ir urbanistikos ministerija
1991–1995 m. – Urbanistikos ir architektūros skyriaus gamybinio personalo vadovas –
skyriaus vedėjo pavaduotojas, Vilniaus miesto savivaldybė
1978–1991 m. – architektas, Vilniaus miesto vykdomojo komiteto
Vyriausioji architektūros ir planavimo valdyba

Šaltinis
SA.lt (Statyba ir architektūra)
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją