Balinrobo miestelis Airijos vakaruose šiam renginiui pasirinktas neatsitiktinai – 1935 metais rugsėjo 22 dieną lietuvių lakūnas Feliksas Vaitkus, lėktuvu „Lituanica II“, kartodamas S. Dariaus ir S. Girėno skrydį per Atlantą nusileido laukuose netoli šio miestelio.

Sąskrydis prasidės penktadienį, rugsėjo 24 d., koncertais, kuriuos surengs įvairūs airių

atlikėjai. Šeštadieni renginį pratęs šventinė lietuviška mugė, kur bus galima įsigyti, paragauti ar

pamatyti įvairių gėrybių, o miestelio gatvėse vyks įvairūs meniniai pasirodymai.

Dieną pabaigs šeštadienio vakare numatoma surengti lietuviška vakaronė, kur susirinkusiems koncertuos ir juos linksmins vietiniai lietuvių muzikantai bei svečiai iš Lietuvos. Sekmadienį sąskrydį vainikuos specialiai 75-ajam „Lituanica II“ skrydžio jubiliejui dedikuotos Šv. Mišios Balinrobo bažnycioje ir iškilmingas minėjimas toje vietoje, kurioje numatoma pastatyti paminklą F. Vaitkaus skrydžio atminimui.

F.Vaitkaus skrydis – šeštas sėkmingas per Atlantą

F. Vaitkus – žymus lietuvių kilmės lakūnas, gimęs 1907 metais Čikagoje lietuvių

išeivių šeimoje. Mokėsi Čikagos universitete, Kalifornijos aviacijos mokykloje, po mokslų tarnavo JAV Karinėse oro pajėgose, 1931 metais išleistas į atsargą.

1935 metais priėmė Amerikos lietuvių Transatlantinio Skridimo Sąjungos (ALTASS) pasiūlymą pakartoti S. Dariaus ir S. Girėno skrydį per Atlantą. 1935 rugsėjo 21 dienos ryte F. Vaitkus lėktuvu „Lituanica II“ pakilo iš Niujorko Floyd Bennet Field aerodromo, tačiau skrydžio metu dėl labai nepalankių oro sąlygų išnaudojęs per daug kuro ir pastebėjęs smulkų variklio gedimą, priėmė sprendimą leistis Airijoje.

Nusileidimas laukuose prie Balinrobo buvo nesėkmingas – staigus šoninis vėjo gūsis metė lėktuvą į žemę, dėl ko lūžo dešinysis lėktuvo sparnas, važiuoklė, buvo apgadintas propeleris.

Nusileidusį lėktuvą pastebėję vietiniai gyventojai dideliu būriu subėgo apžiūrėti tuomet Airijos provincijoje niekada nematyto technikos stebuklo. Dauguma vietinių iki šiol prisimena, kaip apie šį išskirtinį įvykį pasakojo jų tėvai ir seneliai, savo akimis matę „Lituanica II“ ir F. Vaitkų.

Pats lakūnas nusileidimo metu nenukentėjo, bet apžiūrėjęs lėktuvą turėjo konstatuoti, kad nebepajėgs jo pats suremontuoti ir pratęsti skrydžio į Kauną. Laikinąją Lietuvos sostinę lakūnas pasiekė kitomis transporto priemonėmis, kur jam atvykus buvo suorganizuotas iškilmingas sutikimas, o pats F. Vaitkus apdovanotas Vytauto Didžiojo III laipsnio ordinu.

Po skrydžio F. Vaitkus grižo į JAV, kur, prasidėjus II pasauliniam karui, buvo pašauktas į aktyvią tarnybą JAV Karinėse oro pajėgose ir tarnavo „Boeing“ gamykloje vyriausiuoju lakūnu -bandytoju bandydamas bombonešius B-17 „Flying Fortress“ ir B-29 „Superfortress“. Šie bombonešiai buvo intensyviai naudojami kare su Vokietija ir Japonija.

F. Vaitkus mirė nuo širdies smūgio 1956 metais, tarnaudamas JAV aviacijos karinėje bazėje Visbadene (Vokietija), ir yra palaidotas Kohlerio miestelio kapinėse, Viskonsino valstijoje, JAV.

Nepaisant to, kad nepasiekė savo planuoto tikslo - Kauno, Felikso Vaitkaus pilotuojamas

„Lituanicos II“ skrydis per Atlanta įėjo į istoriją kaip šeštas sėkmingas skrydis per Atlantą vienviečiu lėktuvu ir vienintelis sėkmingas 1935 metais.