Savivaldybės užkulisiuose sklando kalbos, kad rajoną valdantys valstiečiai liaudininkai ir socialdemokratai ketina panaikinti vos ne visą švietimo tinklą ir palikti penkias gimnazijas. Tačiau valdantiesiems galima pasiūlyti dar vieną puikų būdą sutaupyti.

Juk miesto mokyklas lanko 1780 moksleivių, taigi rajone besimokančiųjų lieka vos 5 tūkstančiai. Jiems išlaikyti skiriama daugiau nei pusė biudžeto lėšų. Uždarius visas mokyklas būtų sutaupyta dešimtys milijonų, atkristų mokyklų šildymo, remonto, eksploatacijos rūpesčiai, moksleivių vežimo problemas spręstų jau miesto mokyklos.

Kiek kainuoja transportas

Tarybos posėdyje konservatorė Violeta Grigienė sakė, kad, nepaisant daugkartinių opozicijos prašymų, nepateikiami skaičiavimai, kiek susidarys transporto išlaidų. Ji siūlė iki rugsėjo 1 dienos atlikti išsamius skaičiavimus ir numatyti priemones toms išlaidoms mažinti.

V.Grigienės teigimu, rajono Savivaldybė pradeda taupyti ten, kur žmonėms skaudžiausia ir aktualiausia. Tačiau kiek Savivaldybei atsieina jos turimo transporto išlaikymas? Gydytoja ir politikė klausia, kodėl pirmiausia nepradedama taupyti nuo savęs ir neatsisakoma tarnybinių automobilių. Be to, PB neoficialiomis žiniomis, seniūnijų seniūnams skiriami pinigai kurui yra visiškai neįtraukiami į apskaitą.

Veža ne tik moksleivius

Liberalų sąjūdžio atstovas Jonas Katinas priminė, kad iš pradžių mokyklos uždaromos ir tik tada svarstoma, kaip, kur, už kiek bus vežami moksleiviai. Jis irgi prasitarė girdėjęs kalbų, kad siūloma uždaryti visas mokyklas, taip visos problemos atkristų, tačiau tai būtų labai trumparegiškas sprendimas. J.Katinas siūlė atidėti klausimo svarstymą, nes siūloma teritorijų mokykloms priskyrimo tvarka visiškai panaikins konkurenciją tarp mokyklų, iš vaikų ir tėvų atims pasirinkimo bei judėjimo laisvę. Jis taip pat ragino gerai apskaičiuoti transporto išlaidas, nes jau dabar transporto dotacijoms išleidžiama 2 milijonai litų.

„Reikia konkrečioms mokykloms numatyti konkrečias išlaidas transportui, kad jos jų negalėtų viršyti, – sakė J.Katinas. – Antraip ir toliau autobusai bus mėtomi į kairę ir į dešinę, nes vienas tikrinimas parodė, kad mokyklos autobusas ne moksleivių reikmėms nuvažiavo 5 ar 6 tūkstančius kilometrų.“

Į vieną autobusą netelpa

J.Katinas ragino niekur neskubėti, nes kartais viskas priklauso ne tik nuo atstumų, mokymo bazės, bet ir turimų autobusų. Anot jo, Kaubariškio kolektyviniai sodai tampa gyvenamąja zona: ten jau gyvena 16 ar 17 moksleivių.

Tačiau Karsakiškio ir Paliūniškio pagrindinės mokyklos turi tik devynviečius autobusus, todėl pusė vaikų vežami į vieną, kita pusė – į kitą pusę. Liberalsąjūdietis Gintaras Noreika irgi tvirtino, kad niekas negali iš vaikų ir jų tėvų atimti teisę rinktis, stabdyti konkurenciją tarp mokyklų. Konservatorius Audrius Daukša atkreipė dėmesį, kad daug rajono vaikų važinėja į miestą ir niekieno neprašo atlyginti už važiavimą. Jis sakė širdyje esantis ir liberalas, ir socialdemokratas, tačiau tikino nesuprantantis, kodėl, pavyzdžiui, Nevėžio gyvenvietės vaikams nurodoma lankyti iš pradžių vieną, o paskui – kitą mokyklą.

Paaiškino

Švietimo, kultūros, sporto ir jaunimo reikalų komiteto pirmininkas valstietis liaudininkas Jonas Kaušakys paaiškino, kad Taryba turi numatyti kryptis, kuriomis vaikai bus vežami nemokamai, tačiau niekas nedraudžia rinktis bet kurios mokyklos.

Meras Povilas Žagunis pritarė, kad vaikams sudaroma galimybė važinėti nemokamai, tačiau jokiu būdu nesuvaržoma pasirinkimo teisė. Su tuo nesutikdama V.Grigienė replikavo, kad būtent parengtu sprendimu ir uždedami finansiniai suvaržymai, nes į vieną mokyklą vaikas galės važiuoti nemokamai, o pasirinkęs kitą – mokės už kelionę.

Dotuoja privatininką

Kad Savivaldybė nesuskaičiuoja transportui skiriamų pinigų ir visais įmanomais būdais dotuoja privačius vežėjus, redakcija įsitikino gavusi vienos sutarties, sudarytos tarp vienos mokyklos ir B.Zaronskio firmos „Zimbravos transportas“, kopiją. Sutartyje mokyklos vadovas įsipareigoja vežti moksleivius tik tais maršrutais, kuriais privatus vežėjas nevažiuoja. Išeitų, kad privatus vežėjas važiuoja tik pelningais maršrutais ir iš mokyklos pasiima užtikrintus pinigus, o mokyklos autobusiukai varinėjami ten, kur privatininkui neapsimoka važiuoti.