Ministerijai užkliuvo per projektą diegiama mažamečių ugdymo metodika, aiškinanti apie netradicinę seksualinę orientaciją.

Kaip pranešė Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM), į ją kreipėsi Nacionalinė šeimų ir tėvų asociacija (NŠTA), kurią sukrėtė ikimokyklinėse įstaigose per „Gender Loops“ projektą diegiama mažamečių ugdymo metodika.

Asociacijai užkliuvo mintys iš pedagogams skirto priemonių rinkinio aprašo, kuriame rašoma: „Patikrinti ir patvirtinti naujas knygas vaikams, o taip pat išnaikinti literatūrą, kuri neatitinka lyčių lygybės standarto“. Teigiama, kad „Gender Loops“ Lietuvos darželinukams siūlo nagrinėti pasaką, kurioje du princai įsimyli vienas kitą, susituokia ir tampa Karaliumi ir Karaliumi, taip pat „padidinti supratimą apie seksualinės įvairovės svarbą žmonėms ir visuomenei“.

NŠTA aiškina nesutinkanti, kad „su mūsų vaikais būtų vykdomi tokio pobūdžio socialiniai eksperimentai ir reikalauja nedelsiant sustabdyti „Gender Loops“ įgyvendinimą bet kokiu lygmeniu, kol nebus išsiaiškinta galima žala šeimai ir vaikams.

Projekto ataskaitose minima, kad pagal šią metodiką vien Vilniuje yra apmokyta 320 vaikų darželių auklėtojų. Kai kurios ikimokyklinio ugdymo įstaigos esą metodikas jau taiko savo darbe.

Į tai reagavusi SADM pažadėjo kreiptis į švietimo ir mokslo ministrą, kad abi žinybos sudarytų bendrą darbo grupę, kuri pirmiausia siektų išsiaiškinti, kas Lietuvoje įgyvendino „Gender Loops“ projektą bei pateiktų savo išvadas.

Reaguodama į tai, penktadienį Vilniaus miesto savivaldybė, suskubo pareikšti, kad šis projektas Vilniuje nėra ir nebus vykdomas. Tuo tarpu SADM tam tikslui surengs tiesioginę transliaciją internetu, per kurią atsakys į tėvelių klausimus.

SADM taip pat prašo tėvelių, socialinių darbuotojų, dirbančių savivaldybėse, globos namuose, vaikų teisių apsaugos tarnybose, suteikti daugiau informacijos apie konkrečias šalies ikimokyklinio ugdymo ir kitas įstaigas, kuriose buvo taikytos arba mėginta taikyti „Gender Loops“ metodiką ar šios metodikos atskiras priemones. Neabejojama, kad viešumas yra geriausia priemonė, padėsianti apsaugoti mažamečius nuo esą netinkamos informacijos.

R.Povilaitis: nuo kalbų homoseksualu netapsi

„Ministerijos pranešime princų pavyzdys parodytas kaip keliantis susirūpinimą dalykas. Šiuo pavyzdžiu kalbama apie homoseksualumą – žmonės į kalbėjimą apie homoseksualumą reaguoja jautriai. Duomenų, kad kalbėjimas apie homoseksualumą kenktų vaikams, nesu girdėjęs. Apskritai, kad vaikai pakeistų savo seksualinę orientaciją, ji pasikeistų dėl tam tikros įtakos, nelabai žinomi dalykai“, - DELFI sakė psichologas, Lietuvos psichologų sąjungos prezidentas dr. Robertas Povilaitis.

Jis aiškina, kad homoseksualumo paplitimas skirtingose visuomenėse beveik toks pat. „Neįmanoma šio reiškinio nei padidinti, nei sumažinti“, - teigė R. Povilaitis. Pašnekovas mano, kad aštri reakcija kilo dėl Lietuvos visuomenės jautrumo šiam klausimui - Lietuvoje seksualinėms mažumoms jaučiamas didelis priešiškumas. Dėl to ir metodikos, kur šie klausimai liečiami, gali sukelti pasipiktinimą.

Iš pateiktų pavyzdžių R. Povilaitis abejoja, ar iš tiesų metodika daro kažką bloga. „Toje cituojamoje ištraukoje iš pasakos, kur princas įsimyli princą, nieko baisaus nematau – vaikai savo gyvenime girdi pasakas ir istorijas, kur nukertamos galvos arba kažkas sukapojama gabalais. Į tokias istorijas, manau, turėtume labiau dramatizuoti ir kreipti dėmesį“, - teigė Lietuvos psichologų sąjungos prezidentas, pridūręs, kad pateikiamas pavyzdys ne toks dramatiškas, kokia yra realybė.

Pasak jo, tiesiog reikia giliau paanalizuoti, kokia tai programa ir ką ji duoda.

G.Steponavičiui irgi kliūna

„Man išties kyla klausimų, kiek į detales ir tokiu būdu mokyklinėse įstaigose turėtų būti einama kalbant apie vaikų lytiškumo sampratos gilinimą“, - situaciją komentavo švietimo ir mokslo ministras Gintaras Steponavičius.

Ministras atsakingiems specialistams pavedė išsiaiškinti, kur tokios metodikos diegiamos, kiek ikimokyklinių įstaigų pedagogų pagal jas apmokyta dirbti. „Svarbiausias principas man yra aiškus – be tėvų sutikimo, valios nė vienoje įstaigoje jokia metodika negali būti diegiama. Raginčiau tiek tėvus būti aktyvius, tiek ikimokyklinių įstaigų vadovus buriant bendruomenes informuoti, kokias metodikas ketinama diegti ir derinti su jais“, - teigė G. Steponavičius.

Jis pabrėžė, kad valstybės mastu prie programų atsiradimo prisidėta nebuvo, ji nebuvo aprobuota nė vienos valstybės institucijos.

Pasak G. Steponavičiaus, sprendžiant apie lytinį ugdymą turi lemti visuomenė, tėvų indėlis. „Mūsų vaikų ugdymas prasideda ne nuo darželio ar mokyklos, o nuo šeimos. Štai kur ląstelė, kur turi gimti vertybės, o švietimo sistema turi tam ateiti į talką“, - sakė švietimo ir mokslo ministras.

Kontrolierė skundų negavo

Lygių galimybių kontrolierės patarėjas ryšiams su visuomene Valdas Dambrava DELFI sakė, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba kol kas susipažinusi tik su Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos išplatintu pranešimu. Paties projekto medžiagos įstaigos specialistai dar neskaitė.

Skundo dėl vykdomo projekto tarnyba kol kas nėra gavusi, tačiau svarstys galimybę imtis tyrimo savo iniciatyva. „Mes nesame psichologai, kurie galėtų nustatyti, kas daro teigiamą ar neigiamą įtaką vaikams, turėtume matyti visą projektą, kol kas matėme tik vieną nuomonė apie projektą“, - kalbėjo V. Dambrava.

Anot jo, tarnyba pradės tyrimą, jei įžvelgs diskriminaciją seksualinės orientacijos atžvilgiu ir jei paaiškės, kad minėta sritis patenka į įstatymus – priklauso švietimo ir mokslo sričiai.

DELFI žiniomis, Lietuvoje projektą „Gender Loops“ vykdo Socialinių inovacijų fondas. Kol jo vadovė išvykusi, situacijos niekas nesiima komentuoti.