Troleibusai - tai vieta, kur petys į petį, tarsi viena šeima, trumpam susiburia beveik visi miesto bendruomenės atstovai - ir pensininkai, ir studentai, ir valkatos, ir tvarkingi piliečiai. Taip pat girtuokliai, vagys, agresyvumu besimėgaujantys chuliganai ir romantiškai nusiteikusios porelės. Tai primena nedarnią šeimą, pasmerktą nuolatiniams konfliktams.

Išspardė durų stiklą

“Bomžai jūs prakeikti. Greičiau lipkite lauk, nuo jūsų dvokia visame troleibuse”, - nesistengdama valdyti emocijų 7-ojo maršruto troleibusu važiuojančius du keleivius plūdo vairuotoja Nijolė Katkauskienė. Prie pažeminimų įpratę valkatos klusniai pakilo nuo kėdžių ir nukiūtino į galinę troleibuso dalį. Tvaikas buvo stebėtinai sodrus. Netoli valkatų atsidūrę keleiviai kaip susitarę skubėjo į priekį.

Ši troleibusuose gana įprasta istorija vyko vėlyvą praėjusio penktadienio vakarą. Vidurnaktį savo darbą baigusi N.Katkauskienė žurnalistams aiškino: “Kai bomžai sėdėjo šalia mano kabinos, tvaikas darėsi nepakeliamas, o lango atsidaryti negaliu, nes sušalsiu. Teko juos pavaikyti. Tokių situacijų būna dažnai. Kartais tenka plūstis, nes kitaip nebeįmanoma”, - sakė vairuotoja.

Tačiau jau po kelių dienų ji pati patyrė agresiją. Praėjusio pirmadienio vakarą Kęstučio gatvėse įsiutęs vaikinas išspardė N.Katkauskienės vairuojamo troleibuso priekinių durų stiklą. “Konfliktas kilo tuomet, kai vairuotoja neatidarė durų norėdama, kad vyrukas išliptų pro vidurines ar galines. Manau, nesusipratimo buvo galima išvengti. Vairuotoja pasielgė ne taip, kaip reikalavo situacija”, - įvykį komentavo bendrovės “Autrolis” troleibusų ūkio viršininkas Algirdas Širvinskas.

Emocijos pratrūksta dėl smulkmenų

Troleibusų vairuotojams išlikti santūriems kartais pakankamai sudėtinga. Kai kurie keleiviai juos nuolat psichologiškai terorizuoja. Ypač tokių atsitikimų padažnėja savaitgalio vakarais.

Žurnalistai stebėjo akivaizdų pavyzdį, kai vairuotojas užsipuolamas be jokio pagrindo. Apie 22 val. troleibusui važiuojant Šv.Gertrūdos gatve, prie vairuotojo kabinos įsitaisė girtas vyriškis ir garsiai ėmė komentuoti vairuotojo veiksmus: “Spausk pedalą, bl...”, “Nemiegok”, “Tokio locho dar nemačiau” ir t.t.

Panašiai besielgiančių keleivių pasitaiko ne taip jau retai. Vairuotojai stengiasi į juos nekreipti dėmesio. Tačiau ilgai tvardytos emocijos kartais prasiveržia dėl nereikšmingų smulkmenų. “Gavome keleivio skundą, kad, perkant bilietus, vairuotoja jį išplūdo. Nesusipratimas įvyko dėl lengvatinio bilieto. Konflikto priežastis - juokinga. Tačiau vairuotojas neišlaikė. Kad ir kaip būtų, taip elgtis nederėtų”, - sake A.Širvinskas.

Įsitikino saugumu

Troleibusai Kaune važinėja iki 24 valandos. Prieš vidurnaktį keleivių juose nedaug. Tačiau neretai tai gana spalvinga publika. N.Katkauskienės emocijas išprovokavę valkatos išlipo prie Ramybės parko. O po kelių minučių jų paliktoje vietoje, apie kurią dar tvyrojo nemalonaus kvapo debesis, jau sėdėjo romantiškai nusiteikusi porelė. Jai aplinka mažai rūpėjo - jaunuoliai bučiavosi. Tai nesukėlė aplinkinių agresijos.

“Tokiu metu nevažinėja pensininkai. Jiems tokie dalykai tikrai nepatiktų. Prasidėtų komentarai, gėdinimai”, - kalbėjo troleibusu važiuojanti moteris. Paklausta, kur taip vėlai penktadienį išsirengė, ji sakė: “Važiuoju išvalyti parduotuvės ir prie jos veikiančio baro. Papildomas uždarbis. Namo parveš sūnus. Bus jau apie 2 valanda nakties, - sakė Žemuosiuose Šančiuose gyvenanti Regina.

"Naktį troleibusais važinėju gana dažnai. Nepasakyčiau, kad čia nesaugu. Bent jau man nieko nėra atsitikę. Galbūt nemaloniausiai nuteikia į troleibusus įlipantys pasišildyti valkatos. Nuo jų sklinda toks kvapelis...”- dalijosi įspūdžiais moteris.

Valkatomis tapę vairuotojai sugrįžta

“Vadinamieji bomžai mums pridaro tikrai daug rūpesčių. Ypač jų daug žiemą - lenda į troleibusus apšilti. Aplinkiniams tai sukelia daug nepatogumų. Kovoti su valkatomis sunku. Buvo atvejų, kai į troleibusą kvietėme policininkus. Tačiau naudos iš to mažai. Išprašyti iš vieno troleibuso valkatos netrukus įsitaiso kitame”, - sakė A.Širvinskas.

Anot jo, valkatomis tampa ir kai kurie už pravaikštas iš troleibusų parko atleisti vairuotojai. Būtent taip atsitiko buvusiems vairuotojams Nenortai, Višinskui. “Jie troleibusuose kartais praleidžia visą dieną - tikisi iš buvusių bendradarbių užuojautos”, - pasakojo buvęs jų kolega.

Savaitgalio vakarais troleibusuose kartais supjaustomi sėdynių apmušalai. Tačiau, anot parko darbuotojų, mašinos dažniau kenčia ne tiek nuo nedrausmingų keleivių, kiek nuo gatvės chuliganų. “Važiuojantiems troleibusams išdaužomi langai. Dažnai tokių incidentų pasitaiko Savanorių prospekto įkalnėje ir neseniai nutiestoje linijoje Ašigalio gatvėje”,- sakė A.Širvinskas.

Troleibuse - tik moterys

“Kauno dienos” žurnalistai vėlyvą penktadienio vakarą ir ankstyvą pirmadienio rytą troleibusuose praleido beveik 6 valandas, miesto gatvėmis nuvažiavo daugiau nė 100 kilometrų, tačiau nesutiko nei vieno kontrolieriaus.

“Daugiau pažeidėjų važinėja vakarais. Tuo metu pažeidėjai dažniausiai būna agresyvūs. Tikrinant tenka galvoti apie saugumą, todėl kontrolierių grupė turi būti didesnė. Sutelkti tiek žmonių, kad būtų tikrinama dauguma troleibusų, neįmanoma”, - sakė specialistas. Jo teigimu, labai skiriasi vėlai vakare ir anksti rytą važinėjantys žmonės. Tuo įsitikino ir žurnalistai.

Iš Islandijos plente esančio depo į miestą dalis troleibusų išvažiuoja jau 5 valandą ryto. 5.30 val. gatvėse jau kursuoja daugiau kaip pusšimtis troleibusų. Jų keleiviai - į pirmąsias pamainas įmonėse skubantys miestiečiai. Dauguma jų - moterys. Galinėje stotelėje “Žemieji Kaniūkai” pirmadienį 5.15 val. troleibuso laukė 9 moterys, vyro - nė vieno.

“Chebra renkasi”, - pasisveikindamos viena su kita juokavo moterys. Visos jos važiavo į Raudondvario plente esančią siuvyklą. Pirmas vyras į troleibusą įlipo tik pravažiavus kelias stoteles. Paklaustas, į kokią darbovietę skuba, jis prisipažino, kad yra bedarbis. “Važiuoju į Savanorių prospektą. Ten lauksiu mikroautobuso į Jonavą, kur žadėjo laikiną darbą”, - sakė Jonu prisistatęs kaunietis.

Neatrodė neišsimiegojusios

Rytą troleibusu važiuojančių moterų aprangą buvo galima pavadinti dailia. Beje, jos nė iš tolo neatrodė pavargusios, neišsimiegojusios, nervingos. “Anksti keltis įpratau. Man tai visai normalu. Negalime pasirinkti darbo valandos pradžios. Svarbiausia, kad laiku išmokami atlyginimai”, - sakė siuvykloje dirbanti Jolanta.

Rytais troleibusuose važiuojantys žmonės skubėjo į 6 ar 7 valandą pradedančias dirbti miesto gamyklas bei įmones - “Kauno ketaus liejyklą”, “Dobilą”, “Fredą”, “Kauno Baltiją”, “Kauno žemkasį”, “Liepsną”, “Naująjį kaspiną”, “Omnitex”, “Garlitą” ir kitur.

Tarp skubančių buvo ir valytojų. “Turiu išblizginti Laisvės alėjoje esančios naujos parduotuvės grindis. Nors parduotuvė atidaroma 10 valandą, grindys turi blizgėti jau iki 7 valandos ryto”, - sakė Vilijampolėje gyvenanti Loreta.

Sudėtingiausias - piko metas

Po 7 valandos visuomeniniame transporte prasideda tikros grūstys. Stotelėse “Mituva”, “Utenos”, “Žemaičių”, “Aukštaičių” į kai kurių maršrutų troleibusus įlipti ne taip paprasta - tenka spraustis. Tuomet pasidaro akivaizdu, kai jei ne vienas po. kito lekiantys maršrutiniai taksi, visi keleiviai į troleibusus ir autobusus tiesiog netilptų.

Piko metu visuomeninį transportą užplūsta ne tik darbininkai, bet ir moksleiviai, mokyklų, universitetų, poliklinikų, ligoninių, parduotuvių, privačių firmų darbuotojai, savivaldybės įstaigų tarnautojai. Tarp 7.30 ir 8 valandos miesto gatvėse važinėja 131 troleibusas ir daugumoje jų būna gerokai ankšta.

Apie pusvalandį trunkantis intensyvus pikas pasibaigia staiga. Jau po 8 valandos ryto visuomeninio transporto mašinos ištuštėja, dalis troleibusų grįžta į depą. Dar mažiau jų reikia savaitgaliais - šeštadieniais į maršrutus išleidžiami 92, sekmadieniais - 82 troleibusai.