Šalis, garsėjanti logistikos, farmacijos kompanijomis, galiausiai „Carlsberg“ alumi ir gąsdinanti užsieniečius sunkiai ištariamais miestų, miestelių bei gatvių pavadinimais, reiškia pretenzijas ir į mados virtuvę.

Blondinių ir dviračių karalystėje

Nesnauskite pirmą kartą atsidūrę ant Kopenhagos asfalto. Nepastebėję dviračių taką žyminčių ženklų galite būti nublokšti žemėn populiariausios transporto priemonės – dviračio. Ir jau tuomet mažai jums berūpės, kad tas nelabasis, nutupdęs jūsų minkštąją vietą ant žemės, dėvės nepriekaištingą „Giorgio Armani“ kostiumą ar vos prieš keletą savaičių ant podiumo nužiūrėtą „Hugo Boss“ paltą.

Vis dėlto Kopenhagai, kaip ir daugumai didmiesčių, būdinga vienos krypties mada. Galėtum pamanyti, kad merginoms ir moterims blauzdinės nemokamai duodamos parduotuvėje su kvitu ir grąža.

Nesvarbu, koks kūno sudėjimas, koks amžius – blauzdinės yra svarbiausia aprangos detalė. Taigi įsigijusios bent porą blauzdinių ir prisiderinusios plačią aprangos viršutinę dalį, platų diržą ant juosmens bei dviratį galite drąsiai važiuoti į parduotuves neiškrisdamos iš Kopenhagos stileivų konteksto.

Vaikinai mėgsta itin aptemptus džinsus ar kelnes, dryžuotus viršutinius aprėdus ir krepšius per petį. (Kažkur girdėta, ar ne?) Galbūt jau girdėjote gandus apie danų vaikinų grožį. Taigi šiuos gandus galima tik patvirtinti. Kaip, Jūsų nuomone, turėtų atrodyti vaikinai ir vyrai, iš protėvių paveldėję nepriekaištingus kūnus ir vyriškus veidus bei žinantys kelią į stilingiausias drabužių ir aksesuarų parduotuves?

Stichijų formuojami aksesuarai ir šukuosenos

Dar viena ypač danams būdinga aprangos detalė – skarelės, šalikėliai, šalikai, skraistės – randa prieglobstį tiek merginų, tiek vaikinų drabužių spintose. Gudrus sprendimas – apsauga nuo čia karaliaujančio vėjo bei stilinga aprangos detalė. Vėjas lemia ne tik kaklo apdangalų būtinybę, bet ir daro įtaką šukuosenų stiliui.

Kas antra blondinė (greičiausiai natūrali) plaukus nešioja suveltus ir sukeltus į viršų. Kurių galų stengtis, jeigu vis tiek susivels... Galbūt ir dėl to, kad paprasčiausias kirpimas Danijos sostinėje kainuoja maždaug 600 kronų (apie 300 litų). Dažno vaikino plaukų stilių taip pat, galima manyti, suformavo vėjas: ilgoki plaukai pašiaušti ir sukelti į viršų.

Tiesa, madingiausi Kopenhagos vyrukai pajuto artėjantį klasikinių vyriškų šukuosenų renesansą ir įprastinėmis plaukų formavimo priemonėmis kovoja prieš vėją tvarkingai šukuodami juos ant šono.

Kadangi lietus Kopenhagoje dažnas svečias, o šio miesto gyventojos nenori sušlapti kojų, čia populiariausi ilgaauliai batai. Suraukti, suglamžyti iki pusės blauzdų ar šiek tiek aukščiau jų. Mėgstančios braidyti po balas ar tiesiog šiaip gerą humoro jausmą ir stilių mokančios suderinti moterys ir merginos avi guminiais batais. Santūriosios – juodus ar rudus nežymiais apvadėliais, linksmosios – spalvotus, taškuotus, dryžuotus ar net su drugeliais.

„Carlsberg“ įtaka

Be jokios abejonės meluočiau, jei sakyčiau, kad Kopenhaga – stileivų rojus. Toli gražu. Gatvėse, skveruose ir parkuose šmižinėja įvairaus plauko atstovų. Užsukus į kadaise suverenitetą turėjusią Kristianiją pasidaro nebeaiškios nei geografinės koordinatės, nei dešimtmetis, ką jau kalbėti apie sezono naujoves. Vyrauja į virvutes susuktų plaukų, nenusakomos spalvos bei siluetų stilius, kurį galbūt būtų galima pavadinti „atsipalaidavimo“ stiliumi.

Danijos sostinėje nemažai jaunų ir ne visai jaunų vyrukų propaguoja stilių, kuris juokais galėtų būti vadinamas „pilvas, ne nuo alaus, bet alui“. Toks vyriškosios lyties atstovas dažniausiai puikuosis raudona barzda. Barzdos ilgis tiesiog proporcingas liemens apimčiai. Visiška priešingybė ką tik išgirtiesiems genų loterijos nugalėtojams.

Visa laimė, kad jų Kopenhagoje – mažuma, taigi mes kalbėdami apie stilių ir madą galime ir toliau šią mažumą ignoruoti.

Kas bendra tarp „McDonald's“ ir džinsų?

Kažin ar atsirastų Europoje savo stiliumi bent kiek besirūpinantis žmogelis, nežinantis dviejų raidžių ir jungtuko kombinacijos „H&M“? Antruoju po „McDonald‘s“ tampančiu prekiniu ženklu mielai naudojasi ir kopenhagiečiai. Nepaprastai daug kopenhagiečių. Vien pačiame miesto centre galima rasti bent tris minėtąja raidžių kombinacija pavadintas parduotuves.

Nevengia žmonės čia ir „Vero Moda“, „Only“, „Pieces“, „Zara“, „Top Shop“, „Mango“ – visas šias pažįstamas parduotuves galite rasti pagrindinėse Kopenhagos apsipirkimo gatvėse. Vikingų palikuonys mėgsta šlaunis aptempti „Diesel“ ar „Cheap Monday“ džinsais. Nespjauna ir į „Armani Jeans“, „Hugo Boss“ „Burberry“ ir kitų įžymių firmų etiketėmis išsiuvinėtus rūbus.

Juos dažniausiai perka pačiame Kopenhagos centre įkurdintuose „Illum“ prekybos namuose arba važiuoja pirkti į Švediją. Sako, ten pigiau. Garsių firmų etiketes ypač garbina Kopenhagos paaugliai. Dažna trylikametė pražingsniuoja gatve avėdama „Prada“ batais ar ant peties jaukiai įsitaisiusia „Gucci“ rankine. Akivaizdu, kad formuojasi nauja, dar labiau mada susidomėjusi Kopenhagos karta.

Kas žino, gal po kurio laiko Kopenhaga taps naujuoju Milanu?

Dar neatrastos žemės

Vien užmetus akį į paminėtus vardus darosi nuobodoka. Kas gi naujo? Vos vos nutolus nuo pagrindinių šurmuliuojančių parduotuvių kupinos gatvės Antonigade gatvelėje rasite „By Malene Birger“ (http://www.bymalenebirger.dk) mados namų parduotuvę. Netoliese, Grønnegade gatvėje, aplankykite „Munthe plus Simonsen“ (http://www.muntheplussimonsen.com) parduotuvę, kurios dizainas skirtas tiek kliento akių, tiek sielos atgaivai, o drabužiai kurti ypatingos kokybės reikalaujančiam klientui.

Niekur toli nenuklyskite ir užsukite į „Rützou“ (http://www.rutzou.com) parduotuvę Store Renegrade gatvelėje. Artėdamos prie vieno iš pagrindinių prekybos centrų „Illium“ dar galite pasižvalgyti į dizainerių, kuriančių pozityviai ir savimi pasitikinčiai moteriai, turinčiai jėgos, o prireikus ir šlakelį nuodų.

Būtent taip savo klientę įsivaizduoja „Designers Remix Collection“ (www.designersremix.com) dizaineriai. Į šias mažas, jaukias parduotuvėles mėgsta užsukti madą, grožį, estetiką ir originalumą vertinantys klientai, pavargę nuo žymių vardų ir etikečių, o galbūt tiesiog ieškantys kitokios mados išraiškos.

Penktasis deimantas mados karūnoje?

Kopenhaga krikštijama penktąja mados sostine anaiptol ne dėl stilingų ar ne visai stilingų gatvėse šmirinėjančių vikingų palikuonių, bet dėl du kartus per metus rengiamos mados savaitės. Norą dalyvauti šiame prestižiniame renginyje kasmet pareiškia daugiau nei tūkstantis dalyvių pristatydami apie du tūkstančius tarptautinių prekinių ženklų ir kolekcijų.

Galimybė pasidairyti į didžiulę patirtį kuriant madą turinčių Danijos, Italijos, Olandijos, Didžiosios Britanijos, Vokietijos, Norvegijos, Prancūzijos, Jungtinių Amerikos Valstijų, Australijos Suomijos ir netgi Estijos bei kitų šalių autorių darbus bei naujokų debiutus ant podiumo suteikiama rugpjūčio ir vasario mėnesį.

Danų dizaineriai stengiasi pabrėžti unikalumą, natūralumą ir ekologiškumą. Jie vejasi naujoves ar retsykiais net užbėga joms už akių viską pateikdami nepaprastai estetiškai. Kopenhagos mados savaitėje dalyvaujantys danų dizaineriai patenkina naujų siluetų, skrupulingai parinktų detalių ir kokybės poreikį, kylantį iš modernaus požiūrio į moteriškumą ir funkcionalumą.

Kopenhagos mados savaitę aplanko daugybė žiūrovų iš viso pasaulio, o daugiausiai pirkėjų atvažiuoja iš Švedijos, Vokietijos, Norvegijos, Olandijos, Suomijos, Didžiosios Britanijos, Italijos, Šveicarijos, Belgijos ir Islandijos.

Šis renginys, tampantis vienu iš svarbiausių mados įvykių pasaulyje, kelia Kopenhagą į mados olimpą ir verčia pasitempti šio miesto gatvėmis vaikštančius žmones bei privilioja smalsuolius turistus.

Kitame žurnalo „Express Mada“ numeryje skaitykite:

Tai, kas neįperkama

Pelenės istorija

Pasaka, tapusi tikrove

Minkštasis „Auksas“

Agnė Stankūnaitė: mados pasaulio labirintuose

Per Kalėdas sužibėk išskirtiniu makiažu!

Pasaulio madų sostinių diktatas

Kaip atrodyti stilingiems kartu?