Vartotojo koziris


Nekokybiškų prekių gražinimas parduotuvėje jau neprimena spektaklio, kai pirkėjas vaikosi pardavėją ir nori atgauti sumokėtus pinigus.

Šiandien tokia situacija sprendžiama civilizuotai. Tuo įsitikino turbūt daugelis iš mūsų, kai norėjo pasikeisti ar grąžinti nekokybišką prekę. Tokius įvykius parduotuvėje visai malonu stebėti iš šalies.

Tereikia lyg burtų lazdele pamojuoti jo didenybe čekiu ir paaiškinti, dėl ko prekę ar gaminį norite grąžinti. O jei su pardavėju nepavyksta susitarti gražiuoju, imatės kito - vartotojų teisės kozirio.

Pažeidimų karuselė

Nekokybiškos paslaugos ar prekės, prekių pristatymas ne laiku, reklamos neatitinkantys produktai - vieni iš pagrindinių vartotojų teisių pažeidimų.

Ginčus, kilusius tarp pirkėjo ir pardavėjo, išspręsite taikiai ir savo interesus apginsite, jei tik žinosite būdą, kaip už savo, pirkėjo, teises kovoti.

Misija – įmanoma

Kova už vartotojo teises nėra panaši į kovą su vėjo malūnais. Šalyje veikia valstybinės ir nevyriausybinės organizacijos, atstovaujančios pirkėjų interesams. Institucijų specialistai teikia kvalifikuotą pagalbą ir yra atsakingi už vartotojų švietimą. Tai vienas iš būdų, suteikti kuo daugiau žinių bei papildomos informacijos, kad vartotojas liktų nenuskriaustas ar neapviltas pardavėjo, kai pažadai prasilenkia su tikrove.

Aktyvūs gynėjai

"Nusiskundimų dėl vartotojų teisių pažeidimo kiekvienais metais vis daugėja. Žmonės savo teises žino ir jas gina", - pagrindinį žmonių aktyvumo motyvą įvardijo Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Viešųjų ryšių skyriaus vedėjas Vitas Jonas Ūsas.

Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos pirmą šių metų pusmetį gavo žymiai daugiau vartotojų skundų nei per visus pereitus metus.

"Vartotojai yra daugiau informuoti apie savo teisėtų interesų gynimo būdus, be to, jie daugiau pasitiki jų teises ginančia institucija", - teigė Danutė Vaišvilienė, Paslaugų kontrolės skyriaus vedėja.

Jei nepavyko susitarti

Į specialias institucijas kreipiamasi tuomet, kai vartotojas neranda bendros kalbos su paslaugos ar prekės teikėju. Belieka vienintelė išeitis apginti savo orumą - kreiptis į vartotojo teises ginančias institucijas.

Jose pirkėjai dažniausiai skundžiasi dėl nekokybiškų ne maisto gaminių - statybos produktų, kompiuterinės technikos, buitinės paskirties elektros prekių, drabužių, batų ir pan. Tokie skundai ir sudaro didžiąją dalį.

Mažas spektaklis

"Man teko ne kartą kovoti už savo, kaip vartotojos, teises. Savo name keičiau medinius langus į plastikinius. Kai pamačiau, kaip senus langus verčia, aš puoliau į neviltį, kad tuoj man visą namą sugriaus. Teko rūpintis ne tik vidine, bet ir lauko apdaila, vidaus ir lauko palangėmis. Patyriau nemenkų nuostolių, o kai dar už tokį langų keitimą turėjau mokėti pinigus, ėmiausi ryžtingos kovos", - savo liūdna patirtimi dalijosi vilnietė Marija.

Pašnekovė užsiminė, kad kova už vartotojo teises nėra lengva. Tačiau tai reikia suvokti tarsi mažą spektaklį, kur tu atlieki pagrindinį vaidmenį, kur reikalingas tavo atkaklumas ir drąsa. Daug svarbiau į viską žiūrėti su humoru, kad nereikėtų valerijono lašų, nes paslaugos teikėjas toli gražu nėra linkęs savo kaltės pripažinti greitai.

Ilgai trukusi kova

Pašnekovė pasakojo, kad ši kova truko beveik du mėnesius ir baigėsi sėkmingai.

"Gamintojas sutartyje buvo įsipareigojęs savo paslaugą atlikti kokybiškai, tačiau kokybės aš nemačiau ir nusprendžiau pinigų už "namo griovimą" nemokėti. Buvau teisi, nes pasikonsultavau su specialistais iš Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos", - pasakojo nukentėjusioji vartotoja.

Marija kalbėjo, kad labai svarbu įsiskaityti ir pasirašytą sutartį. Tokių akibrokštų galima išvengti į sutartį įtraukus punktą apie kompensaciją ir žalos atlyginimą, jei darbai bus atlikti nekokybiškai.

Gaminiai vėluoja

Turbūt ne vienam teko susidurti su ilgai trunkančiu užsakytos prekės pristatymu, kai kartais tenka laukti ištisas savaites. Pradžioje - nekantriai laukiate, kada nauji gaminiai pasirodys ir papuoš jūsų namus. Atėjus žadėtam gaminio pristatymo laikui, vis laukiate, nes skambinti būtų nemandagu, suveikia tolerancijos faktorius.

Praėjus dukart ilgesniam laikui nei buvo žadėta, jūs pratrūkstate, raustate iš pykčio, nes gamintojai ne tik delsia pristatyti gaminius, bet vis atidėlioja pristatymo datą.

Tokių nemalonių pokštų išvengsite pasirašę sutartį, kurioje bus numatyta kompensacija už prekių pristatymo delsimą. Gamintojas apie tai tikrai neužsimins, dėl suprantamo įsipareigojimo, bet jūs galite būti gudresni už jį. Pabrėžiame, susitarimas turi būti ne žodinis, o raštiškas.

Ar žinote, kad:

- Netinkamos kokybės prekes galite grąžinti per galiojantį dvejų metų garantijos terminą.

- Nekokybiškos ne maisto produktų prekės trūkumus pardavėjui turite pranešti ne vėliau kaip per du mėnesius, kai pastebėjote trūkumą.

- Per 14 dienų galite grąžinti ar pakeisti ir kokybiškas, tačiau jums nepatikusias prekes. Su sąlyga, kad jos nedėvėtos ir nepraradusios prekinės išvaizdos.

- Kolekcionuokite pirkimo čekius net dvejus metus! Grąžinant ar keičiant prekes svarbus pirkimo dokumentas. Šiam reikalui patartina nusipirkti skrynelę!

- Parduotuvėje netyčia sudaužėte prekę, nes ji buvo netinkamai padėta lentynoje, patirtų nuostolių pardavėjui atlyginti neturite. Jei dėl savo neatsargumo (išmetus iš rankų) - ginčas sprendžiamas abipusiu susitarimu.

Jūsų teises gina

- Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos, nemokamas telefonas skambinant laidiniu telefonu 8 800 55551.

- Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba , nemokamas telefonas Vilniaus regione 8 800 00008 skambinant iš visų tinklų.