Praktiškos staigmenos

Bendrovės „Centro kubas“ vadovas Arūnas Strolis mano, kad įvairios smulkios verslo dovanos Lietuvoje jau yra įprastos ir niekas be jų neapsieina.

„Kalėdinės dovanėlės, atvirukai, sveikinimai su gimtadieniu – juk tai daro visi“, - sakė jis.

Rinkdamas verslo dovaną A.Strolis atsižvelgia, kokia tai įmonė ar organizacija, koks jos interjeras: „Nesinori, kad po to daiktą tiesiog išmestų, jis turėtų būti tikrai reikalingas“.

Humoristinės dovanos, verslininko nuomone, tinka tik pažįstamiems, nes kitaip nežinai, kaip žmogus gali reaguoti.

„Lengva yra tada, kai žinai, koks žmogaus užsiėmimas, kokie pomėgiai, tada viskas gerai. Kitaip jau gali būti sudėtinga, bet, šiaip ar taip, manau, kad dovana turėtų būti praktiška“, - kalbėjo pašnekovas.

Žinomas verslininkas Povilas Velička sakė, kad verslo dovanas, kaip ir kitas, jis renkasi spontaniškai: “Neturiu kažkokio standarto, ką pirkti verslo partneriui ar bet kam kitam. Be to, net ir paprasta dovana gali tapti puikia verslo dovana. Viskas priklauso nuo žmogaus, net tušinuką gali išrinkti tiek pigų, tiek brangų, atsižvelgiant pagal situaciją“.

„Moteriai pypkės nedovanosi“

Verslininkas sakė, kad jam sunkiau išrinkti dovanas moterims. Ar skiriasi dovana verslininkui vyrui ir moteriai?

„Žinoma, moteriai juk pypkės nedovanosi“, - šypsodamasis atsakė P.Velička.

Labiausiai verslininkas nemėgsta beprasmiškų dovanų: „Ypač per Kalėdas, kai visos šiukšlinės užsikemša atvirukais, o taip juk tik išmetami pinigai, geriau būtų kitaip lėšas panaudoti“.

Dovanos kaina priklauso nuo daugelio priežasčių.

"Turi pagalvoti, kokios žmogaus užimamos pareigos. Galų gale - koks gimtadienis: paprastas ar jubiliejus, - sakė A.Strolis. - Bet aš nesu susidūręs su verslo dovanomis, brangesnėmis nei šimtas eurų“.

Originalumas nepriklauso nuo kainos

Verslo dovanomis prekiaujančios bendrovės „Amalkeros leidyba“ direktorius Alvydas Ivoškus sakė, kad verslo dovanos nuo įprastų labai nesiskiria: „Tai gali būti ir paprastos dovanos iš bet kurios parduotuvės, pažymėtos firmos ženklu. Tačiau taip pat mums yra tekę kurti ir autorinių, vienetinių verslo dovanų“.

Pasak A.Ivoškaus, paklausiausios yra smulkios verslo dovanos (rašikliai ar skėčiai): „Jas verslininkai dovanoja įvairių parodų, konferencijų metu, kad žmogus vėliau galėtų prisiminti, kad ten buvo.“

„Tačiau ką daryti, kai laukia susitikimas su svarbiu klientu ar verslo partneriu? Rašiklio juk nedovanosi. Nebent jis kainuotų pora šimtų litų“, - tokius klausimus A.Ivoškui dažnai užduoda klientai.

„Net jei ir kainuoja brangiai, tokiu atveju aš nepatarčiau žmogui dovanoti rašiklio. Juk stambūs verslininkai dažniausiai turi savo stilių, savo mėgstamą rašymo priemonę ir kita nesinaudoja. Rizika tokia pati, kaip ir moteriai dovanojant kvepalus“, - kalbėjo „Amalkeros leidybos“ vadovas.

Jo nuomone, ypatingomis progomis reikėtų pasistengti atrasti kad ir nebrangią, bet kuo originalesnę dovaną – tokią, kuri sutaptų su įmonės veikla, ar su švenčiama proga.

„Būna, padovanoji ir tik kitą dieną žmogus supranta, paskambina ir sako, o žinai, vakar buvo geras“, - maloniomis darbo akimirkomis dalinosi A.Ivoškus.

Dovana pagal pomėgius

Paprastų smulkių dovanėlių, tokių kaip rašikliai, puodeliai, raktų pakabukai įsigyti tikrai nėra problema. Tačiau žmogus jausis žymiai labiau pamalonintas, jei padovanosite dovaną, atspindinčią jo pomėgius, jo asmenybę.

Pavyzdžiui, golfo mėgėjams puikiai tiks suvenyrai, simboliškai primenantys šią sporto šaką, gėrimų gurmaną pamalonins gero tauraus gėrimo butelis, keliautojus galėtų pradžiuginti kompasas.

Šiuo metu populiarėja tokios dovanos kaip „sprendimų priėmėjas“ (tai mažas kamuoliukas, kurį pasukus jis sustoja prie vieno iš aplink jį esančių atsakymų), antistresiniai kamuoliukai. Panašu, kad verslininkai vis dažniau svajoja atsipalaiduoti.

Verslininkams galima dovanoti tuos pačius laikrodžius, žiebtuvėlius, kompasus ar kitas smulkmenas, tačiau jos, žinoma, turi būti atitinkamos kokybės.

Bendrovė „Rodiklis“ aukščiausio lygio vadovams siūlo garsių firmų „Ungaro“, „Cerruti“ liniją verslo dovanoms, įvairių senovinių daiktų modelių, pagamintų pagal autentiškus prototipus, kolekciją. Tai gali būti įvairūs gaubliai, 1795 m. šachmatai, senovinių rašymo priemonių rinkiniai, įvairi jūrinė atributika. Taip pat nemažai prestižinių verslo dovanų siūlo bendrovė „Solvida“.

Saldūs suvenyrai

Reklamos agentūros „Apunta“ atstovas Andrejus Lukaševičius sakė, kad verslo dovanų-saldumynų idėja kilo kaip alternatyva visiems nusibodusiems tušinukams, laikrodukams, puodeliams.

„Užsienyje tokia praktika įprasta, tik populiaresni kitokie saldainiai, jų skoniai“, - pridūrė jis.

Norintys pavaišinti žmones išskirtiniais saldumynais, gali rinktis įvairius ledinukus, karameles, šokoladus su savo firmos logotipais, einant į svečius galima nusinešti išskirtinę saldainių dėžutę. Progoms yra kuriami originalaus dizaino, išskirtiniai saldūs suvenyrai.

Saldžios verslo dovanos kaina priklauso nuo jos turinio, išpildymo medžiagų, pakuotės sudėtingumo ir dažnai nuo kiekio.

„Tai gali būti keli centai už saldainiuką įpakavime su logotipu arba reklama iki keliasdešimties litų už specialiai kuriamą, prabangių medžiagų ir originalaus turinio dovaną“,- kalbėjo A.Lukaševičius.

Saldumynai nebūtinai turi būti tik smulki dovanėlė: „Yra sukurta daug nepriekaištingos kokybės, nestandartinių ir įsimintinų suvenyrų, kurie nepadarė gėdos juos dovanojant ne tik verslininkams, bet ir aukščiausio lygio politikams, visuomenės ir kultūros veikėjams“.

Dovana – tai ne kyšis

Bendrovės „Rodiklis“ Verslo dovanų padalinio vadovė Gileta Gudelytė pabrėžė, kad verslo dovana neturėtų būti labai brangi, kad neatrodytų lyg kyšis.

„Tiesa, aukštesnes pareigas užimantiems žmonėms dovanos turėtų būti brangesnės. Tačiau reikia turėti mintyje, kad verslo dovanas reiktų teikti viešai, o ne asmeniškai, kad ji nebūtų sumaišyta su kyšiu“, - sakė ji.

Verslo dovanomis, įvairiomis progomis dažniausiai pamaloninami verslo partneriai, užsakovai ar firmų darbuotojai.

„Dažniausiai darbdaviai teikia dovanas darbuotojams įvairių švenčių proga, o darbuotojas dovanoti kažko savo viršininkui neprivalo, ypač, jei neseniai dirba firmoje, nes atrodys, kad nori įsiteikti. Aišku, niekas nedraudžia pasveikinti mylimą vadovą su gimtadieniu“, - kalbėjo G.Gudelytė.

Bendrovės „Rodiklis“ atstovės nuomone, verslo dovanos dažniausiai būna bendro pobūdžio, bet į asmenybę irgi reiktų atsižvelgti: „Reikia būti atsargiam, kad nepadovanotum nerūkančiam žmogui žiebtuvėlio ar negeriančiam kamščiatraukio ar vyno butelio“.

G.Gudelytė taip pat perspėjo, kad nereikia persistengti su verslo dovanų personalizavimu: „Įprasta, kad ant verslo dovanų uždedamas firmos logotipas, tačiau jis neturėtų būti labai didelis, kad neatrodytų kaip rėksminga reklama“.