„Maždaug pusę metų buvau tarytum įkritęs į smegduobę“, - įgriuvomis garsėjančio Pasvalio gyventojas, verslininkas ir politikas Ąžuolas Aleksiūnas savitai apibūdino ketinimus nuosavai vairavimo mokyklai surasti instruktorę moterį.

Nusivylęs vienu instruktoriumi, be perspėjimo pasprukusiu į užsienį, kitu - už dažną taurelės kilnojimą, bendrovės „Pas Ąžuolą“ savininkas užsimojo žūtbūt rasti vairavimo mokytoją moterį. Skelbimas vijo skelbimą, o ieškantis darbuotojos Ą.Aleksiūnas neapsiribojo vien tik Panevėžio apskritimi.

Tačiau, kviesdamas atsiliepti vairavimo meną išmanančias moteris iš visos Lietuvos, verslininkas smarkiai nusivylė. Paaiškėjo, jog moterų instruktorių nė su žiburiu nesurasi. Priežastis - dailiajai lyčiai beveik neįveikiami sunkumai licencijai gauti.

Pirmenybę teikia moterims

„Mano kredo: moterys vairuoja, o vyrai remontuoja. Nesu girdėjęs, kad dailiosios atstovės sukeltų itin dideles avarijas. Jos rečiau vairuoja išgėrusios. Todėl jomis labiau pasitikiu“, - PB kalbėjo Pasvalio rajono tarybos narys Ą.Aleksiūnas.

Jis ką tik patenkino vienintelio instruktoriaus prašymą atleisti iš darbo ir liko be vairavimo mokytojo. Darbuotojas nepateisino verslininko vilčių, nevengė kilnoti taurelės. Teko susitarti gražiuoju, nors dabar pačiam Ą.Alesiūnui tenka mokiniams aiškinti teorinius vairavimo dalykus ir mokyti praktikos.

Pasak jo, vyrams bepigu įgyti visas būtinas kategorijas, nes jie fiziškai stipresni. Jiems nėra itin sudėtinga išmokti vairuoti sunkiasvores mašinas, autobusus bei šias transporto priemones dar ir su priekabomis.

„Moterims vairavimo mokytojoms, manau, pakaktų turėti B kategoriją, nes dauguma mokinių jų pageidauja. Ji - tai leidimas vairuoti lengvąjį automobilį. Tačiau inspekcijos pozicija ir reikalavimai griežti“, - guodėsi ne vieną vairuotojų kartą išugdęs pasvalietis.

Paieškos buvo bevaisės

„Į mano kvietimą dirbti atsiliepė apie 20 moterų iš visos Lietuvos. Jos tikrai būtų sutikusios dirbti Pasvalyje, juolab kad aš pažadėjau suteikti gyvenamąjį plotą. Tačiau nė viena jų neturėjo licencijos“, - apgailestavo Ą.Aleksiūnas.

Leidimui įgyti, pasak verslininko, reikia ne vienerių metų visoms vairavimo kategorijoms gauti. Be to, aukštojoje mokykloje išklausyti 200 valandų mokymo kursą, už jį sėkmingai atsiskaityti. Beje, tik vidurinį išsilavinimą turintis žmogus licencijos negaus. Reikia aukštesniojo ar aukštojo.

„Pasakykit man, prašom, ar moters jėgoms vairuoti šitokią mašiną?“ - rodydamas vairavimo mokyklos kieme stovinti sunkvežimį „Mercedes“ retoriškai klausė pašnekovas.

Suskaičiuotų ant pirštų

Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidento pavaduotojas Darius Lesickas PB patvirtino, kad šalyje moterų instruktorių yra, bet iš tiesų labai nedaug.

„Mes nieko negalime pakeisti. Tokie jau yra Valstybinės transporto kelių inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos reikalavimai. Pripažįstu, jie - griežti, bet transporto priemonių vairavimo mokytojas privalo žinoti ir mokėti daug. Moterims galbūt ir būtų įmanomos išimtys, tačiau šios problemos išspręsti mokyklos negali“, - išsakė nuomonę D.Lesickas.

Po pokalbio su D.Lesicku į redakciją paskambinęs asociacijos prezidentas Kęstutis Vaicekiūtis PB pateikė tikslesnę informaciją. Jis teigė, kad Lietuvoje tėra apie 10 moterų instruktorių, tačiau jos teturi vairavimo B kategorijas, nes licencijas gavusias gerokai anksčiau nei buvo patvirtinti griežtesni reikalavimai. Pastarieji, pasak jo, galioja apie 5-6 metus.

„Mano žiniomis, ministerijoje sudaryta darbo grupė jau pradėjo spręsti šią problemą. Viliamės, kad padėtis keisis - pakaks instruktoriams turėti vairavimo kategoriją priklausomai nuo transporto priemonės, kuria jis mokys būsimus vairuotojus“, - tikisi teigiamų pokyčių K.Vaicekiūtis.