Jis tikino, kad nerimauti neprivertė ir pastarosiomis savaitėmis viena po kitos Lietuvoje įvykusios trys nedidelių lėktuvų katastrofos, nusinešusios trijų lakūnų gyvybes. „Nelaimių nebūna, kai skrydžiui būna pasiruošta“, - kalbėjo nušalintasis šalies vadovas.

Tačiau nors R.Paksas prieš skrydį tikino esąs visiškai ramus, jį patį ir eksperimentinį lėktuvą SM-2000 „Phoenix“, kuriuo eksprezidentas su dviem bičiuliais pasišovė apskristi visą Žemės rutulį, palaimino kunigas – tėvas Juozapas. Jo aukojamose mišiose nuolat lankosi Paksų šeima.

Trijų lakūnų - R.Pakso, ruso Vladimiro Makagonovo ir austro Eugeno Salpiuso – skrydis aplink pasaulį bus jau 123-ias nuo 1924 metų, kai įvyko pirmoji tokia kelionė. Sėkmės atveju R.Paksas taptų pirmuoju lietuviu, kuriam pavyko oru įveikti visą Žemės rutulį.

Pasiėmė Lietuvos, Žemaitijos ir Telšių vėliavas

Ankstų šeštadienio rytą išlydėti R.Pakso į Kyviškių aerodromą Vilniaus rajone susirinko ne tik jo vadovaujamos partijos “Tvarka ir teisingumas” nariai, keli parlamentarai, bet ir apie pora šimtų smalsuolių. Minioje matėsi ir Seimo vicepirmininkas “valstietis” Alfredas Pekeliūnas, visuomenės veikėjas Antanas Terleckas.

Eksprezidento žmona Laima ir sūnus Mindaugas pasirodė gerokai vėliau, tik prieš pat skrydį. Tuo tarpu Paksų dukros Ingos ir žento Aivaro Stumbro, kurie neseniai susilaukė pirmagimės Estelos, žmonių būryje nebuvo matyti.

Susirinkusieji smalsiai apžiūrinėjo skrydžiui ruošiamą lėktuvą, prašė R.Pakso kartu nusifotografuoti, sveikino su 50-mečiu – tiek metų jam sukako būtent šeštadienį, pirmąją kelionės dieną. Nuo drąsiausių smalsuolių lėktuvą teko saugoti net policininkams, mat žmonės veržėsi paliesti sparnus ar įsiamžinti šalia SM-2000 „Phoenix“.

Liberaldemokratai jubiliejų švenčiančiam lyderiui gimtadienio ir skrydžio proga užsakė ne tik dvi ąžuolo lapų girliandas, bet ir pučiamųjų orkestro „Trimitas“ pasirodymą. Be to, žurnalistas Edmundas Ganusauskas įteikė „Lituanikos“ ženkliuką, kurį, pasak jo, alpinistas Vladas Vitkauskas turėjo, kai 1993-ųjų kovą įkopė į Everestą.

Didelę dalį lėktuvo kabinos užima lakūnų manta, dokumentai, reikalingi nusileidimams įvairiose šalyse, didelis plaustas. Be to, R.Paksas sakė pasiėmęs tris vėliavas – Žemaitijos, gimtųjų Telšių ir Lietuvos. Trispalvę jis žada iškelti kiekvieną kartą, nusileidęs ant žemės.

Į skrydį aplink pasaulį R.Paksas ketino kilti su senais bičiuliais Robertu Noreika ir Leonu Joniu, tačiau dėl sunkios pastarojo ligos tokių planų teko atsisakyti. Todėl prieš kurį laiką buvo suformuota tarptautinė komanda. Tačiau abu bičiuliai ore kartu su R.Paksu keletą minučių vis tiek išbuvo, mat nusprendė jį palydėti kitu lėktuvu. Prie jų ore su trečiu lėktuvu prisijungė ir dar pora pilotų.

Beje, prieš daugiau nei ketverius metus R.Paksas su R.Noreika ir L.Joniu pasiekė Lietuvos rekordą, kai su sovietinės gamybos akrobatiniais lėktuvais JAK-50 praskrido po Verkšnionių tiltu per Nerį.

Nesileis tik Antarktidoje

Kai R.Paksas, skraidantis nuo 16 metų, pernai prabilo apie skrydį aplink Žemę, mažai kas tikėjo tokio plano realumu. Net žmona Laima esą skeptiškai vertino šiuos užmojus. Anot paties R.Pakso, kelionė aplink pasaulį yra „iššūkis sau“.

R.Paksas skris su dviem senais bičiuliais – rusu V.Makagonovu ir austru E.Salpiusu, kuriuos pažįsta jau maždaug tris dešimtis metų. Tiesa, šeštadienį iš Kyviškių aerodromo pakilo tik du pirmieji, o kartu su jais – lėktuvo gamintojos Rusijos mokslinės-komercinės firmos „Technoavia“ atstovas Kirilas Kalpokovas, rengęs lėktuvą skrydžiui.

Trečiasis įgulos narys E.Salpiusas, kuris yra ne tik patyręs lakūnas mėgėjas, bet ir žinomas advokatas, negalėjo atvykti į Vilnių, nes penktadienį Berlyne dalyvavo iškilmėse jo išrinkimo Tarptautinės komercinio arbitražo asociacijos prezidentu proga. Prie įgulos E.Salpiusas žada prisijungti vėliau.

Šis austras buvo vienas pirmųjų Vakarų pilotų, atskridusių į Sovietų Sąjungą. Prieš keletą metų teisininkas daug padėjo R.Paksui, kai jam buvo iškilę rimtų sveikatos problemų. Būtent E.Salpiusas rūpinosi, kad Lietuvos politikui būtų atlikta operacija Austrijoje.

Maskvietis V.Makagonovas prieš trisdešimt metų rungtyniaudavo S.Dariaus ir S.Girėno taurės bei kitose Lietuvoje rengtose akrobatinio skraidymo varžybose. Kartu su R.Paksu jis buvo Sovietų Sąjungos rinktinės narys, vėliau apgynė disertaciją, baigė lakūnų bandytojų mokyklą.

Kadangi SM-2000 „Phoenix“ yra įrengtos tik dvi vietos pilotams, lakūnai žada valdyti lėktuvą pasikeisdami.

Pirmą kartą lakūnai nusileido Vengrijos mieste Gyore, kur šeštadienį rengiama didelė aviacijos šventė. Kadangi vėjas visą kelią pūtė iš nugaros, šią vietą jie pasiekė per vos daugiau nei pustrečios valandos. Be to, kaip DELFI sakė E.Ganusauskas, lėktuvui buvo leista visą laiką skristi tiesia linija.

Iš Vengrijos, papildę degalų bakus, pilotai išskris į Didžiąją Britaniją. Pirmoji jų nakvynė suplanuota Anglijos mieste Biggin Hille.

Sekmadienį trijulė ketina skirta perskristi Didžiąją Britaniją iki vakarinės pakrantės, nuo kurios trečiąją kelionės dieną prasidės skridimas virš Atlanto. Toliau jų skrydžio maršrute numatytos Islandija, Grenlandija, Kanada, JAV, Meksika.

Skridimas aplink pasaulį turėtų trukti apie 40 dienų, per tą laiką numatyti 52 nusileidimai visuose žemynuose, išskyrus Antarktidą. Kai kuriose šalyse SM-2000 „Phoenix“ turėtų leistis ne vieną kartą. Trijų dienų stabtelėjimas numatytas tik Australijoje, kur po 100 skridimo valandų turės būti atlikti lėktuvo techninės priežiūros darbai.

Iš viso lakūnai ketina įveikti maždaug 70 tūkst. kilometrų – atstumą, beveik du kartus ilgesnį už Žemės pusiaują. Didelės dalis maršruto drieksis virš vandenų, taip pat virš džiunglių, kitų negyvenamų teritorijų.

Išlaidos sieks 80 tūkst. eurų

Vienintelį pasaulyje eksperimentinį vienmotorį lėktuvą SM–2000 „Phoenix“ sukūrė Rusijos firma “Technoavia”. Jo konstruktorius Viačeslavas Kondratjevas yra sukūręs tokius lėktuvus kaip “Jak-55” bei “Su-26”.

Naujasis lėktuvas, primenantis „Jak-18T”, vietoj stūmoklinio variklio turi turbosraigtinį 750 AG pajėgumo čekų gamybos motorą “M-601”. Šiuo lėktuvu galima pakilti į 7 km aukštį ir be nusileidimu skristi 6 valandas iki 350 km per valandą kreiseriniu greičiu. Degalų atsargos - 800 litrų, o didžiausias kilimo svoris - 2100 kilogramų.

Be to, šiame lėktuve yra sumontuota šiuolaikiška navigacinė įranga bei deguonies sistema. SM-2000 „Phoenix” pritaikytas skraidyti dieną ir naktį, taip pat sudėtingomis oro sąlygomis, įskaitant apledėjimą.

R.Paksas, ruošdamasis rekordinei kelionei Lietuvoje jau ne kartą skraidęs šiuo lėktuvu, DELFI teigė esąs juo labai patenkintas.

Eksperimentinis orlaivis yra sertifikuotas Vengrijoje, todėl skrenda su šios šalies vėliava. Be to, vengrų aviatoriai atliks visas skrydžio operatoriaus funkcijas. Aviaciniu kuru ekspedicijos dalyvius aprūpins Austrijos verslininkai. Iš viso, preliminariais paskaičiavimais, ši kelionė atsieis iki 80 tūkst. eurų.