"Laivai išplaukti negali, nes jie sulaikyti, bet žmonės gali laisvai judėti, gali grįžti į tėvynę. Savininkai rūpinasi nuo pat pirmos dienos ir laivais, ir piliečiais", - BNS sakė URM Informacijos ir kultūros departamento direktorius Petras Zapolskas.

Du Kaune registruotai bendrovei "Žūkmė" priklausantys ir su Lietuvos vėliava plaukiojantys laivai "Sėkmė" ir "Treimani" praėjusiais metais buvo išnuomoti Niujorke registruotai JAV bendrovei "Northern Atlantis Ltd.".

Amerikiečių bendrovės atstovas sudarė darbo sutartis su laivų įgulų nariais, tarp kurių yra 21 Lietuvos pilietis. Įgulose yra ir 19 ukrainiečių. Sudarant sutartis numatyta, kad atlyginimą įguloms moka "Northern Altantis".

Laivai žvejojo krevetes prie Niufaundlando krantų. Pernai gruodžio viduryje pasibaigus žvejybos sezonui, laivų valdytojas neįvykdė savo įsipareigojimų ir neatsiskaitė su laivų įgulomis.

Kurį laiką laukusios, tačiau pamačiusios, kad su jomis nėra atsiskaitoma, abiejų laivų įgulos šių metų sausio 25 dieną Kanadoje kreipėsi į teismą. Teismo posėdyje buvo nuspręsta laivus areštuoti, taip siekiant užtikrinti, kad atlyginimas jūreiviams būtų sumokėtas.

Praėjusį trečiadienį laivų kapitonai informavo Lietuvos ambasadą Kanadoje, kad laivuose mažėja maisto bei medikamentų atsargos, nėra pakankamai lėšų joms papildyti. Lietuvos ambasada Kanadoje paprašė pagalbos vietos gyventojų, jūreiviais taip pat rūpinosi įgulų advokatai, padėję jiems pinigais ir maistu.

Praėjusį penktadienį Lietuvos URM, gavusi informaciją iš Lietuvos ambasados, laivų savininkei bendrovei "Žūkmė" pranešė, kad laivai gali būti parduoti iš varžytinių, jei su įgulomis nebus atsiskaityta.

Bendrovės vadovas pareigūnams teigė nesąs atsakingas už laivų įgulas ir jų beveik nepažįstąs, tačiau pavedė savo agentui nuvykti į laivus, susipažinti su situacija ir, jeigu trūksta maisto ar kitų būtinų atsargų, jų nupirkti. Bendrovės atstovas taip jis pažadėjo išsiaiškinti su laivų valdytoju, kodėl iškilo visos problemos.

Pirmadienį bendrovė "Žūkmė" nupirko bilietus įgulų nariams grįžti į Lietuvą. 20 jūrininkų sutiko vykti, kiti 20 ketina likti laivuose laukti atlyginimų.

Antradienį bendrovė "Žūkmė" gavo pranešimą iš "Northern Atlantis Ltd." apie savo nemokumą. Darbo užmokesčio įsiskolinimai laivų įgulų nariams siekia apie 195 tūkst. JAV dolerių (apie 780 tūkst. litų). "Žūkmė" šių pinigų mokėti nesirengia.

Pasak P.Zapolsko, laivų įgulų judėjimo laisvė nėra apribota, nes laivai areštuoti pačių įgulų prašymu kaip joms priklausančio darbo užmokesčio išmokėjimo užtikrinimo priemonė.

"Jeigu laivo valdytojas "Northern Atlantis Ltd.", laivo savininkas "Žūkmė" ar bet kuris kitas asmuo į teismo sąskaitą įneš teismo nustatytą pinigų dydžio sumą, laivai iš uosto galės išplaukti nedelsiant, kadangi Kanados pareigūnai jiems jokių pretenzijų neturi", - sakė P.Zapolskas.

Pareigūno teigimu, ginčai tarp laivų įgulų bei laivo valdytojo yra komercinio pobūdžio ir turi būti sprendžiami vadovaujantis darbo teise.