Apie spektaklį „Karas dar neprasidėjo“ R. Karbauskį informavo Dalios Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalio Varėnoje komisijos narės. Minėtame festivalyje šis spektaklis neseniai ir rodytas. Panevėžyje spektaklio premjera įvyko balandį.

Spektaklio lankstinuke nurodyta, kad Tomaszo Leszczynskio spektaklis „Karas dar neprasidėjo“ pastatytas pagal Michailo Durnenkovo pjesę. Kaip projekto meno vadovas nurodomas L. Zaikauskas. Šalia teatro logotipo rašoma, kad tai teatrinis projektas „Russia Today“. Būtent taip vadinasi ir propagandinis Kremliaus finansuojamas tarptautinis televizijos kanalas. Informuojama, kad spektaklis skirtas Rusijos revoliucijos 100-mečiui.

„Lankstinuką man įteikė komisijos narės, jos pareiškė, kad tai skandalinga. Jų vertinimu, spektaklis labai silpnas, bet žinant jo skandalingąją dalį, kad jis skirtas Rusijos revoliucijų šimtmečiui paminėti, tai gal ir gerai. Iš principo savaime skandalinga mintis, nes mes šnekame apie visai kitą šimtmetį, kuriam teatrai stato spektaklius“, – DELFI sakė Kultūros komiteto pirmininkas.

R. Karbauskis kelia klausimą, kodėl valstybės skiriamos lėšos naudojamos spektakliams apie Rusijos revoliucijos šimtmetį statyti.

„Tai net ne atsakomybė, galbūt reikia pasakyti griežčiau – tai diskreditavimas. Šiuo atveju kalbame apie teatrus, įstaigas, šiuo atveju valstybinis teatras diskredituoja ne tik save, bet ir visus teatrus“, – teigia R. Karbauskis.

Ramūnas Karbauskis
Pasak jo, paaiškėjus tokiems niuansams, kyla klausimai, kaip kontroliuoti teatrų programas, nors tai, sutinka politikas, iš principo būtų cenzūra. „Tai, kas čia parašyta, absoliučiai skandalinga, jei tai būtų pasijuokimas, gal dar būtų galima paaiškinti, bet vėlgi tada kiltų klausimas, kodėl iš to reikėtų juoktis. Juk kiekviena šalis turi savo istoriją, nei juoktis, nei liūdėti, ji ne mūsų istorija.

Matyt, kažkokiu būdu reikės šnekėtis, kaip kontroliuoti turinį. Nes jei teatro vadovas gali priiminėti tokius keistus sprendimus ir tai galima daryti naudojant valstybės pinigus, tai daugiau nei skandalinga. Reiškia, tai galima padaryti visur ir turėsime kelti klausimą, kaip užtikrinti, kad tokių atvejų nepasitaikytų“, – sakė R. Karbauskis.

Spektaklyje apie Rusiją nė užuominos

„Kadangi užrašas visai kamputyje ir jis nieko esminio nesuteikia, manau, kad kai kurie komisijos nariai perdėtai emocionaliai į tai sureagavo. Aš nemanau, kad iš to reikia daryti tragediją. Spektaklis įvyko, nieko tragiško, tiesiog kai kurioms vyresnio amžiaus moterims pasirodė, kad tai įžeidu, nes čia skirta Rusijos revoliucijoms ir taip toliau“, – aiškina D. Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalio komisijos pirmininkas režisierius Algimantas Pociūnas.

Jo teigimu, spektaklyje nėra jokios kalbos apie Rusiją ar jos revoliucijas. Spektaklyje buvo 10 temų, trumpi etiudai. „Už tai ir pavadinimas „Karas dar neprasidėjo“ klaidinantis – atrodo, kad jie kalbės apie aktualijas, o nieko panašaus – tai tik buitiniai šeimyniniai vaizdeliai, čia truputėlį išpūstas burbulas“, – mano A. Pociūnas.

Pasak jo, L. Zaikauskas daug dirbęs Rusijoje ir tai nėra slepiama. „Man tikrai smagu, kad R. Karbauskis taip aktyviai sureagavo, tas turbūt gerai, tik žiūrėkime, kad neįsipliekstų gaisras. Tačiau čia ne ta vieta ir ne tas spektaklis, kurį galėtum įtarti, kad susietas su Rusija“, – mano pašnekovas.

L. Zaikausko sumanymas

Vasarą iš teatro vadovo pareigų atleistas L. Zaikauskas mobiliuoju telefonu nepasiekiamas.

Laikinai J. Miltinio dramos teatrui vadovaujantis Donatas Petrakovas sako, kad situaciją geriausiai žino buvęs vadovas. „Mes visus plakatus pakeitėme, visą informaciją internete irgi pakeitėme, logotipą „Russia today“ pataisėme, kad nebūtų nereikalingų priekaištų. Tuometis vadovas darė taip, man atrodė, kad čia nelabai susiję, taip pat sulaukta pasipiktinimų. Apskritai menas ir tie užrašai nelabai buvo susiję – nei čia apie Rusiją, nei ką“, – aiškino D. Petrakovas.
Laikinai J. Miltinio dramos teatrui vadovaujantis Donatas Petrakovas sako, kad situaciją geriausiai žino buvęs vadovas. „Mes visus plakatus pakeitėme, visą informaciją internete irgi pakeitėme, logotipą „Russia today“ pataisėme, kad nebūtų nereikalingų priekaištų. Tuometis vadovas darė taip, man atrodė, kad čia nelabai susiję, taip pat sulaukta pasipiktinimų. Apskritai menas ir tie užrašai nelabai buvo susiję – nei čia apie Rusiją, nei ką“, – aiškino D. Petrakovas.

Jo teigimu, „Russia today“ projektas turėjo būti trys L. Zaikausko spektakliai. Pašnekovas sako, kad pačiame spektaklyje apie Rusiją nėra nė vienos užuominos.

Pasak D. Petrakovo, spektaklis teberodomas ir dėl turinio jokių klausimų nekilo. „Jis yra apie karą galvoje, bet nei apie Rusiją, nei Ameriką. Tiesą pasakius, to prierašo šiame spektaklyje visai neturėjo būti, sutapo taip, kad ir pavadinimas ant ribos“, – apie nuorodą, kad spektaklis skirtas Rusijos revoliucijų 100-mečiui paminti, sakė teatro atstovas.

Jo aiškinimu, tai padaryta L. Zaikausko iniciatyva.

Linas Zaikauskas

Pastarasis teatro svetainėje publikuotame interviu yra sakęs, kad projektas „Russia today“ skirtas Rusijos revoliucijos šimtmečiui minėti. Jo aiškinimu, revoliucijos padarinius jaučia visas pasaulis, ji pasaulį apvertė aukštyn kojomis. L. Zaikauskas minėtame interviu nurodė, kad bus statomas ne tik spektaklis „Karas dar neprasidėjo“, bet ir Juroslavos Pulinovič pjesė „Natašos svajonė“ bei Seppo Kantervo „Siena“

Kūrėjas: gali būti, kad teatras sąmoningai išprovokavo skandalą

Pjesės autorius Michailas Durnenkovas sureagavo į DELFI pasirodžiusį straipsnį ir pateikė savo komentarą.

„Blogiausia, kas gali nutikti su mano tekstu, tai pasirodymas su antrašte „Russia Today“, įvardijančia propagandinį Rusijos kanalą, užsibrėžusį tikslą suformuoti Kremliui palankias nuostatas užsienio auditorijos sąmonėje.

Mano pjesė, pavadinta „Karas dar neprasidėjo“, buvo parašyta 2014 m., vykdant vieno Anglijos teatro užsakymą. Ji gimė kaip reakcija į gimtojoje šalyje vykstančius procesus, neišskiriant nė įvairiausiais žiniasklaidos kanalais be atvangos skleidžiamos propagandos. Norėjau sukurti laikotarpio prieš prasidedant karui atmosferą: pavaizduoti, kaip į įprastą gyvenimą įsismelkia negebėjimas suprasti, neapykanta ir prievarta. Rašiau vedinas gilios meilės žmonijai jausmo, vildamasis, kad net ties karo riba, prie kurios, kaip man atrodė 2014 metais, buvo visiškai priartėta, sugebėsime atsilaikyti ir nenugarmėsime į čia pat atsivėrusią bedugnę.

Štai, pasirodo, kaip lengva iškreipti visus turėtus ketinimus, viršuje parašant „sukurta Rusijos propagandos užsakymu“ – juk niekaip kitaip ir neperskaitysi afišoje besipuikuojančio užrašo „Russia Today“.

Gali būti, kad teatro vadovybė sąmoningai išprovokavo skandalą – tai juk vienas iš būdų atkreipti dėmesį. Visgi šitaip elgiamasi tik išbandžius visas kitas priemones, bet aš tvirtai įsitikinęs, kad teatre jų ir taip netrūksta.

Visiškai neseniai Vilniuje man teko darbuotis su ypač puikių lietuvių dramaturgų grupe. Bendro mūsų darbo tema buvo „Propaganda“. Daug kalbėjome apie tai, kaip netapti šio tipo įtakos aukomis ir kaip teatras gali padėti užkirsti tam kelią. Būtent dėl to man ypač graudu pripažinti, kad ne savo valia galiu tapti bereikšme figūra vykstančiame kare.

Nuoširdžiai tikiuosi, kad teatro vadovybė leisis su manimi į dialogą, per kurį galėtume pabandyti drauge sugrąžinti tinkamą mano pjeses traktuotę. Pjesės, visų pirma kritikuojančios tarp žmonių besirandantį nesupratingumą, kuriame ir užsimezga į karą išaugantys daigai“, – sakoma M. Durnenkvo laiške DELFI.