„Projektas 112 yra pinigų plovykla“, – taip stoties direktorius Tadeušas Rodzas reagavo į Vyriausybei pateiktą tvirtinti planą, pagal kurį Lietuvoje liktų tik vienas pagalbos telefono numeris – 112.

Tuo metu kiti pagalbos numeriai nustotų veikti 2020-aisiais, o nuo 2019-ųjų juose būtų transliuojama informacija apie tai, kad numeriu paslaugos neteikiamos, o nelaimės atveju reikėtų skambinti tel. 112.

„Tai būtų žingsnis vieningo pajėgų valdymo ir tikrojo BPC link, iki šiol nukentėjusieji priversti blaškytis tarp kelių operatorių, numerių, o taip gaištamas labai brangus laikas“, – apie planuojamus pasikeitimus žurnalistams kalbėjo vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas.

Jo teigimu, palikus vieną pagalbos numerį į BPC bus pradėtos integruoti ir šiuo metu atskirai dirbančios aštuonios greitosios medicinos pagalbos dispečerinės bei vienuolika policijos operatyvaus valdymo skyrių – tai leis padidinti tarnybų reakcijos greitį, nes žmogus neturės keliskart kartoti, kokiu reikalu skambina.

Tokią iniciatyvą palaiko ir Sveikatos apsaugos ministerija. „Tikiu, kad šie pokyčiai duos ir daug teigiamų rezultatų, vienas iš jų – efektyvesnis ir racionalesnis valstybės lėšų naudojimas“, – feisbuke rašė ministras Aurelijus Veryga.

Tačiau Vilniaus greitosios medicinos pagalbos stoties direktorius mano, kad medikų pagalbos ieškantiems žmonėms turi būti palikta galimybė tiesiogiai skambinti tel. 033.

„Ar jums patiktų iš pradžių apie savo ligas pasakoti gaisrininkams, kurie surinks visą medžiagą ir po to perjungs su medikais, kuriems vis tiek dar kartą turėsite papasakoti apie iškilusią problemą? – klausė ne vienerius metus vieningo pagalbos telefono įkūrimui besipriešinantis T. Rodzas. – Ar jums patinka apie tą patį kalbėti du kartus?“

Jis sako, kad šiuo metu, prireikus būtinosios skubios medicinos pagalbos, sostinės medikai tel. 033 sulaukia apie 70-80 proc. visų skambučių. Kiti dažniausiai peradresuojami iš BPC, tačiau, anot T. Rodzo, medikai sulauktų ir daugiau tiesioginių skambučių, jeigu ne viešai skleidžiama informacija, kad šalyje esą galioja tik vienas pagalbos numeris 112.

„Situacija tokia, kad įvedama sumaištis, žmonės mano, kad nėra tiesioginio greitosios pagalbos numerio“, – sakė stoties vadovas.

Jo teigimu, dėl BPC darbuotojų perduodamos informacijos medikai ne kartą buvo pakliuvę į keblią situaciją.

„Dabar jau bent automatiškai skambinančiojo adresas perduodamas, o anksčiau mums reikėjo ir adreso dar kartą paklausti, aišku, ir dabar žmogaus pasiklausiame, nes būna, kad BPC suklysta, ne tą adresą atsiunčia“, – teigė T. Rodzas.

Jo teigimu, nors VRM skelbia, kad tik palaipsniui bus atjungiamas greitosios pagalbos numeris, o skambučiai automatiškai bus nukreipiami tel. 112, tačiau esą jau ir dabar, kai Vyriausybė dar net nėra patvirtinusi projekto, sulaukta žmonių nusiskundimų dėl automatiškai į BPC nukreiptų skambučių.

„Viena pilietė į mus kreipėsi dėl to, kad iš „Bitės“ tinklo skambino tel. 033 ir ji buvo sujungta su 112, – sakė Vilniaus greitosios medicinos pagalbos stoties vadovas. – Ji sakė, kad mano močiutei yra bloga ir nori su greitąja kalbėti, bet vis tiek turėjo klausytis litanijos, nors puikiai žinojo, kur ir dėl ko skambina.“

T. Rodzas įsitikinęs, kad neturėtų būti naikinamas greitosios medicinos pagalbos telefono numeris. „Kiek skandalų buvo dėl 112, o kiek dėl 033? – klausė jis. – Mes visur spėjame laiku nuvažiuoti, bet gerai dirbančią tarnybą dabar norima sužlugdyti.“

Vieno pagalbos telefono numerio įdiegimui pritaria ir Vyriausybės vadovas Saulius Skvernelis, tai ne kartą deklaravęs dar tuo metu, kai vadovavo VRM. Tačiau, anot T. Rodzo, tuo metu, kai jis vadovavo Lietuvos policijai, laikėsi kitokios pozicijos, nors tuomet taip pat buvo kilusios karštos diskusijos dėl vieno pagalbos numerio įvedimo.

„Kai S. Skvernelis buvo komisaru, kitaip šnekėjo – kai su juo kalbėjau, sakė, pastovėsiu krūmuose dėl 113 (šio greitosios pagalbos numerio norėjo medikai – aut. past.), ir, jeigu jūs laimėsite, tai ir mes norėsime policijai atskiro telefono“, – sakė T. Rodzas.

Tačiau, anot jo, viskas pasikeitė, kai S. Skvernelis patraukė į politiką: „Visą laiką sakydavo, kad mes kariaujame dėl tel. 112, bet viskas yra kitaip – 112 yra reikalingas telefono numeris, kad iš Europos atvažiavę piliečiai galėtų susisiekti su tam tikromis tarnybomis arba kai yra kompleksiniai įvykiai, kad nereikėtų tris kartus kažkur skambinti, bet žmogui, kuriam skauda širdį, tikrai apie tai nereikėtų kalbėtis su gaisrininku.“

T. Rodzas piktinosi, kad telefono numerio 112 reklamai valdžia planuoja skirti dideles pinigų sumas.

„Dabar visuomenės informavimui apie tel. 112 skirs pinigus – girdėjau lyg 300 tūkst. Eur, bet negalvojama, kaip greičiau pensininkams grąžinti pinigus, kuriuos valdžia yra skolinga, negalvojama, kaip sutvarkyti sistemą, kad gyventojai iš šalies neišvažiuotų, – sakė jis. – Kai S. Skvernelis buvo ministru, kalbėjo, kad mes užsiimame kažkokia korupcija ir dėl to net į prokuratūrą skundą buvo padavęs, o prokurorai po trijų dienų atsakė, kad jokios nusikalstamos veikos mes nevykdome, o dirbame visuomenei reikalingą darbą, kuris yra iš tiesų yra matomas, o jie užsiiminėja tuo, kad pinigus plauna, daugiau nieko – galiu pasakyti tą tiesiai šviesiai.“

S. Skvernelio atstovas: tokio pokalbio nebuvo

Tuo metu premjero atstovas Tomas Beržinskas sako, kad T. Rodzas pokalbį su S. Skverneliu tiesiog išsigalvojo.

„Tokio pokalbio tarp T. Rodzo ir S. Skvernelio nebuvo, tai yra melas iš T. Rodzo pusės, – sakė jis. – Bet kokiu atveju, tai mūsų nestebina, nes mes turėjome su p. Rodzu irgi keistų pokalbių dar tuo metu, kai S. Skvernelis vadovavo VRM. Ir apskritai manęs nestebina, kai taip kalba žmogus, kuris mano, kad tai, kas nutiko greitosios pagalbos automobilyje (felčeris ir vairuotojas išžagino moksleivę – aut. past.), ir ką patvirtino teismai, kad tai buvo nusikaltimas, o žmogus mano, jog tai vyko abipusiu susitarimu. Tai kai šis žmogus taip kalba, tai tikrai nestebina.“