Jų teigimu, tai nepadės sutaupyti pinigų, tačiau apsunkins bendravimą su rinkėjais. Politikai šiame sprendime įžvelgia ir populizmą, ir net galimus Konstitucinio teismo sprendimo pažeidimus.

DELFI primena, kad Seimo valdyba trečiadienį pakoregavo parlamentinei veiklai skirtų lėšų naudojimą ir vienbalsiai nusprendė drausti tam skirtus pinigus naudoti automobilių nuomai.

Per metus parlamentinėms išlaidoms iš viso išleidžiama daugiau kaip 1 mln. eurų, vienam Seimo nariui per mėnesį tenkanti suma yra maždaug 770 eurų.

Pasiūlymas – valstiečių ir žaliųjų

„Buvusi nuostata, kad iš parlamentinių išlaidų Seimo nariai galėjo nuomoti automobilius, išbraukiama iš aprašo tvarkos. Vadinasi, Seimo nariai gali naudoti parlamentines lėšas tam, kam ir priklauso – suvenyrams, kanceliarinėms prekėms, eksploatacijai ir kitoms, su parlamentine veikla susijusioms reikmėms, tačiau prabangių automobilių nebegalės nuomoti“, – trečiadienį Seime žurnalistams sakė pirmoji parlamento vicepirmininkė Rima Baškienė.

Anot jos, tai buvo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos pasiūlymas.

„Girdime tai, ką sako Lietuvos žmonės, mes patys suprantame, kad morali politika turi būti pagrindas mūsų, ir Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcija pateikė savo kolegoms pasiūlymą, ir valdyba pritarė“, – teigė R. Baškienė.

Įžvelgia apribojimus atlikti darbą

Tačiau Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) partijos atstovas Arvydas Anušauskas svarsto, ar priėmus šį sprendimą nebus apribojama parlamentarų konstitucinė teisė atlikti savo darbą.

„Parlamentinė veikla ir Seimo statute, ir įstatyme yra apibūdinta kaip, pabrėžiu, nepertraukiamas darbas, nuolatinis bendravimas su rinkėjais. Man problemų nekyla ir nekils, tiesą sakant, gyvenu 7 minučių ėjimo atstumu nuo Seimo. Tačiau tam tikrų problemų gali kilti tiems žmonėms, kurie nori tinkamai atstovauti rinkėjams rajonuose“, – įžvelgė politikas.

Jis skaičiavo, kad šeimas turinys Seimo nariai greičiausiai turės įsigyti dar po vieną papildomą automobilį.

„Asmeniui, kuris dirba parlamentinį darbą, vis tiek reikės atlikti savo misiją, privilegiją bendrauti su rinkėjais nepertraukiamai bet kada, bet kokiu oru, kartu ir ten, kur viešasis transportas nevažiuoja“, – pastebėjo A. Anušauskas.

Arvydas Anušauskas

Duobę gal išsikasė ir patys sau

Politiko teigimu, Seimo nariams turi būti pasiūlytos kažkokios kitos priemonės, kaip tą betarpišką bendravimą užtikrinti, tačiau kol kas apie jokius panašius pasiūlymus jis negirdėjo.

„Konstitucinis teismas prieš 8 metus konstatavo, kad tai turi būti apibrėžta įstatymu – ne nuorodomis į Seimo statutą, o statute – į valdybos sprendimus. Tas įstatymas savo laiku buvo parengtas, tačiau nebuvo priimtas, stalčiuose guli ir dabar. Manyčiau, visą tai reikia sureguliuoti tinkamai, įstatymu, atsižvelgiant į šalies galimybes. Bet, pabrėžiu, kalba turi eiti ne apie konkrečias priemones, o apie galimybes parlamentarui tinkamai vykdyti savo konstitucines pareigas“, – kam reikia skirti dėmesį, aiškino jis.

A. Anušauskas sakė susipažinęs ir su Valstiečių ir žaliųjų frakcijos nariais bei pastebėjęs, kad tarp jų yra ir jaunų žmonių, tų, kurie neturi nuosavo automobilio, niekada negaudavo tokių pajamų, kokias užtikrins Seimo nario pareigos, tačiau yra išrinkti rajonuose ir turės važinėti į Vilnių.

„Iš algos palaipsniui jie gal ir įsigis automobilius. Jei nėra vedę, neturi šeimų, didelių problemų, matyt, nekils, dalintis nereikės, po pusmečio ar metų turės, viskas tvarkoje. Tačiau kelis mėnesius jie nevykdys parlamentaro pareigos atstovauti rinkėjams tinkamai, atsisakinės susitikimų, aiškins neturintys galimybės nuvažiuoti, laiku pasirodyti ar sugrįžti į posėdžius.

Tačiau, gerai, tvarkoje, tai frakcijos reikalas, jie tai nusprendė centralizuotai, bet, pabrėžiu, kad vis tiek turime kalbėti apie visų frakcijų parlamentarų tinkamą atstovavimą rinkėjams, nes visų teisės vienodos“, – kad turėtų būti kalbama ne apie automobilius, o apie atstovavimą rinkėjams, akcentavo jis.

Pinigų sutaupyti nepadės

Su partiečiu sutiko ir Rasa Juknevičienė. Nors pati automobilio aiškino iš aptariamų lėšų nesinuomojanti, tikino negali pro ausis praleisti rinkėjų klaidinimo. Jos teigimu, dauguma žmonių galvoja, kad šis sprendimas padės sutaupyti pinigų, tačiau, priminė politikė, Seimo nariams skiriamos parlamentinės lėšos juk nemažėja, tik galima jų paskirtis kinta.

„Buvo galimybė ne Vilniuje gyvenantiems Seimo nariams nuomotis automobilį taip, kaip galima nuomotis kompiuterį, telefonus ar kitas priemones. Anksčiau buvo taikoma ir išperkamosios nuomos sistema, tačiau ji sukėlė tam tikrų klausimų, tad jos buvo atsisakyta. Dabar nuomota tik tam laikotarpiui, kai Seimo narys dirba. Tikrai galima įrašyti, kad nebūtų nuomojami itin prabangūs automobiliai, bet daugeliui mūsų tokių ir nereikia – juk važiuojame ir į kaimus, ir į miestelius, ne pačiais geriausiais keliais“, – suprasti tikrąją tarnybinių automobilių paskirtį ragino Seimo narė.

Ji taip pat aiškino įžvelgianti galimą Konstitucinio teismo nutarimo pažeidimą, kuriame pasakyta, kad tokie ir panašūs sprendimai turi būti priimami įstatymu. Tačiau politikė sakė neturinti duomenų, ar šiuo pagrindu valdybos sprendimas parlamentarų gali būti skundžiamas.

Rasa Juknevičienė

Sprendimą vadina populiariu, bet gerai neapgalvotu

„Kyla klausimas ir ką daryti su viceministrais? Ar lygiai taip pat elgsis naujoji Vyriausybė, atims galimybę? Kiek žinau, jie gauna kiek daugiau nei 300 eurų papildomų pinigų, jei naudoja savo automobilį darbui, o jei nenaudoja, gauna valstybės transporto priemonę. Kaip bus su savivaldybių vicemerais ir kitais asmenimis? Ar jie yra, sakykime, aukštesnio lygio politikai Lietuvoje, kuriems galima naudoti tarnybinius automobilius iš biudžeto?“, – klausė R. Juknevičienė.

Jau septintą kadenciją Seime dirbanti politikė aiškina, kad kiek ji prisimena, tiek kartų Seimo darbas ir prasideda nuo panašių diskusijų. Štai 1990 m., pateikė pavyzdį, buvo piktinamasi, kad jie patys turėjo nustatyti Aukščiausiosios Tarybos deputato atlygį.

„Aišku, kad tai bus populiaru, o ką kalbu aš, galbūt atrodys, kad noriu kažką išlaikyti, išsaugoti. Tačiau automobilis šiais laikais yra tokia pati darbo priemonė ir Konstitucijoje, įstatymuose tai aiškiai parašyta. Spręskime tada sistemiškai, visų politikų, valdininkų sąlygas, kurie lygiai taip pat tokios darbo priemonės neturėtų turėti“, – mano ji.

Buvo norima sulyginti galimybes

Anot R. Juknevičienės, automobilis nėra skirtas kelionėms nuo namų iki Seimo – politikai nuolat turi bendrauti su rinkėjais, pas juos lankytis, važinėti po visą Lietuvą.

„Mano automobilis yra, praktiškai, mano biuras. Jame praleidžiu bene daugiausiai laiko“, – pripažino politikė.

Ji taip pat pastebėjo, kad šis sprendimas gali ir padidinti atskirtį tarp Seimo narių.

„Šis sprendimas, drįsčiau pasakyti, yra oligarchinis, nes stato į nelygią padėtį tokius žmones kaip Ramūnas Karbauskis, kuris dar 2012 m. yra sakęs, net citatą galiu pasakyti, kad jam svarbiausia yra saugumas: „Todėl vairuoju didelį amerikietišką visureigį „Cadillac“. Tiesa, nors ir taupiau, niekados nepirkau ir dėvėto automobilio, tai nėra patikima ir saugu“. Žinote, galimybės. Šiuo sprendimu kaip tik buvo norima sulyginti galimybes tiems Seimo nariams, kurie neturi milijonų, neturėjo galimybės įsigyti daug žemių ar kitokiais būdais įsigyti turto. Nelabai garbinga taip elgtis“, – mano ji.

Iš esmės pritaria, bet įžvelgia trūkumų

Savo ruožtu partijos „Tvarka ir teisingumas“ laikinasis lyderis Remigijus Žemaitaitis į valdybos sprendimą aiškina žiūrintis teigiamai, tačiau įžvelgia, kad apie tam tikrus aspektus nebuvo pagalvota.

„Vertinu pakankamai teigiamai šį dalyką. Esu jau 3 kadenciją Seime, bet man niekada neteko nuomotis ar kažkaip kitaip imti automobilį, visada turėjau savo“, – sakė jis, kartu pastebėjęs, kad naudodami savo automobilį patys parlamentarai turi mokėti ir už jo gedimus.

„Tačiau gaila, kad Seimo valdyba, kaip ir 2009 m. buvusi, neišgirdo siūlymo, kad Seimo nariams, kurie yra išrinkti vienmandatėse apygardose, kanceliarinės išlaidos ir kuro apmokėjimas turi būti skirstomas pagal atstumus nuo Seimo, kaip yra Europos parlamente“, – sakė R. Žemaitaitis.

Remigijus Žemaitaitis

Siūlo naują modelį

Jis ir pats priminė esąs išrinktas Rietavo-Šilutės apylinkėse, tad iki Vilniaus jam – 330 kilometrų kelio vien į vieną pusę.

„Tačiau aš gaunu lygiai tiek pat kanceliarinių ir parlamentinių lėšų kaip Seimo narys, kuris gyvena Šeškinėje, Karoliniškėse, Ukmergėje, Trakuose ar Elektrėnuose. Manau, kad tai nėra labai geras dalykas. Tačiau, jei valdybos sprendimas padės pakelti Seimo reitingus, tai sveikintinas dalykas. Bet ne tokiais dalykais tai padarysime, ne dėl to žmonės pradės tikėti Seimo nariais“, – mano politikas, kaip pavyzdį turėdamas omenyje realius darbus ir gerovės kūrimą.

Anot R. Žemaitaičio, jo žiniomis, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narys gauna tiek pat lėšų kanceliarinėms išlaidoms kaip Seimo narys, nors į posėdžius vyksta kartą per 1-3 mėnesius, kai į komitetus renkamasi kas porą savaičių.

„Kažkodėl apie tai niekas nerašo. Lygiai taip pat – ir Kaune, Klaipėdoje, kitose savivaldybėse. Parlamentarui tenkančios lėšos turi būti susietos su jo darbu ir atstumu. Jei manoji apygarda 300 kilometrų toliau, turėčiau gauti 3 kartus dagiau nei tas, kuris išrinktas Vilniuje, pagal tai turi būti skirstomas kuro apmokėjimas“, – įsitikinęs jis.

Problemų nemato

Tuo metu Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos narė Vanda Kravčionok, praėjusiais metais išleidusi 5548 eurus iš parlamentinių lėšų automobilio nuomai, remontui ir draudimui, sakė, kad nors tai buvo patogu, šios galimybės pernelyg nepasiges.

„Aš beveik pusę kadencijos važinėjau su savo automobiliu, paskui išsinuomojau ir man kažkaip vienodai. Buvo galima, buvo, nebus, reikės pirkti, su savo važinėti. Nematau problemų. Nėra didelio skirtumo“, – tikino politikė.

Pakankamai nemažai automobilio išlaikymui lėšų išleidusi parlamentarė aiškino, kad tokia suma susidarė dėl to, kad mašina nebuvo nauja, reikėjo ją remontuoti, be to, esą ji reikalavo daug kuro, nes „buvo hibridinis“. Tačiau paprastai tokios konstrukcijos transporto priemonės pasižymi tuo, kad degalų jiems reikia mažiau.

„Nuomotis buvo patogu, nes, kaip sakoma, galvos neskaudėjo, kad kažkas sugedo, dėl draudimo. Tokia dėl to ir kaina, nes įskaičiuotas visas aptarnavimas“, – pridūrė ji.

Vanda Kravčionok

Sprendimo nesureikšmina

Pernelyg valdybos sprendimo nesureikšmina ir Rimantas Dagys, pernai automobilio išlaikymui iš parlamentinių lėšų skyręs 5141 eurą.

„Kokį valdyba priėmė sprendimą, tokį ir turėsime. Transporto priemonė yra reikalinga susisiekti su rinkėjais – tai konstitucinė prievolė. Bet, kaip nuspręsta, tai man nei taip, nei kitaip. Aš daug važinėju, automobilį eksploatuoju, man tai priemonė, padėjusi bendrauti su apygarda ir visa Lietuva“, – aiškino jis.

Tačiau politikas pridūrė manantis, kad valdyba turi surasti sprendimą neapsunkinti parlamentarų bendravimo su rinkėjais.

„Kaip bus, taip ir dirbsim. 6 kadencija, esu matęs visokių tvarkų, prie visų esu pripratęs“, – juokėsi jis.

Rimantas Dagys