Šis projektas unikalus tuo, kad pirmą kartą Lietuvos elito nuomonė lyginama su tautos balsu. Įtakingiausius asmenis aiškintis padėjo DELFI partneriai – žurnalas „Reitingai“ ir visuomenės nuomonės tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“. „Spinter tyrimai“ atliko visuomenės nuomonės apklausą, o žurnalas „Reitingai“ aiškinosi elito grupių nuomonę.

Elitas pirmąją vietą skyrė dviem intelektualams

Lietuvos elito balsai lėmė, kad pirmoje įtakingiausių visuomenininkų vietoje atsidūrė du puikiai žinomi asmenys – istorikas Alfredas Bumblauskas ir filosofas Leonidas Donskis.

„Norėčiau, kad toks įvertinimas reikštų. Sovietmečiu buvo klausiama – kuri labiausiai nepriklausoma valstybė? Atsakymas – Mongolija – nuo jos niekas nepriklauso. Labai norėčiau, kad įtakingumas kažką reikštų, nes aš to tarsi nejaučiu“, – sako Vilniaus universiteto profesorius Alfredas Bumblauskas.

Alfredas Bumblauskas

A. Bumblauskas pateikė keletą pavyzdžių. Štai jo su kolegomis sukurta studijų programa Kultūros istorija ir antropologija jaunimo ignoruojama. „Ir kas iš to A. Bumblausko įtakingumo? Arba portalas www.viv.lt – virtualus istorinis Vilnius – apšmeižė mane visi, kas netingėjo, neatsiprašė, jis veikia, tad kokia čia įtaka?“, – ironizuoja profesorius.

Vis dėlto A. Bumblauskas dėkoja žmonėms, kurie jo veiklas įvertina. Pasak A. Bumblausko, toks įvertinimas – didelis netikėtumas, mat būti šalia Leonido Donskio, europinio lygmens erudito, intelektualo ir politiko – didžiulė garbė.

A. Bumblauskas su L. Donskiu šalia atsidūrė ir visuomenės nuomonės apklausoje – atitinkamai užėmė 8 ir 9 vietas.

Vytauto Didžiojo universiteto profesorius L. Donskis teigia, kad savo balso svorį labiausiai jautė vesdamas televizijos laidą „Be pykčio“.

„Aš, ko gero, didesnę įtaką formuojant viešąją nuomonę jaučiau tada, kai buvau laidos vedėjas. Šešerius metus dirbau su laida „Be pykčio“ ir tada buvo paprasčiau: egzistavo tam tikra mano auditorija, laidos reitingai buvo nemaži“, - teigia profesorius.

Leonidas Donskis

„Tuo metu supratau, kad tai nėra pramanas, kad mano ir į mane panašių žmonių nuomonė gali būti kažkiek svarbi. Pagaliau, būdamas nenaivus, supratau ir tai, kad mano išrinkimas į Europos Parlamentą buvo ne kas kita kaip žmonių atsidėkojimas už laidą. Aš gi nebuvau jokios partijos narys, tiesiog žmonės mane traktavo kaip inteligentą, kuris turi šalyje svarbią nuomonę. Bet dabar sunkiai galėčiau ką pasakyti, nes kai esi pedagoginėje terpėje, mąstai visai kitaip“, - pridūrė L. Donskis.

Pašnekovas teigia, kad visuomenė jo neužmiršo tikriausiai ir dėl to, kad rašo ir publikuoja įvairius komentarus. „Bet aš neturiu to vidinio jausmo, kad šiuo metu esu įtakingas“, - teigia L. Donskis.

Elito sprendimu, trečioje vietoje liko vienas Sąjūdžio lyderių, architektas ir muzikantas Algirdas Kaušpėdas, nuo jo kiek atsiliko kunigas Ričardas Doveika.

Žurnalistą aplenkė plaukikė

Elito ir visuomenės nuomonės dėl įtakingiausiųjų dramatiškai nesiskyrė, tačiau pirmąsias vietas užėmė ne tie patys asmenys.

Apklausti Lietuvos gyventojai į pirmąją vietą iškėlė plaukikę, olimpinę, pasaulio ir Europos čempionę Rūtą Meilutytę.

„Norėčiau padėkoti už šį pripažinimą. Man jis yra be galo malonus. Nors ir esu sportininkė, tai kad galiu įkvėpti žmones man labai daug reiškia. Tokie įvertinimai ir žmonių palaikymas man yra kaip variklis, padedantis judėti į priekį kaip žmogui ir kaip sportininkei. Ačiū!“ - sakė R. Meilutytė.

Rūta Meilutytė

Antras liko seniausias pasaulyje laidų vedėjas, žurnalistas ir keliautojas Algimantas Čekuolis.

„Tai vertinu kaip smagų juoką. Man patinka lietuvių humoro jausmas. Kaip kitaip galiu atsakyti? Aš džiaugiuosi, man patinka, bet negaliu pasakyti, kad šokinėju laimingas iki lubų. Džiaugiuosi lietuvių humoro jausmu – būti tarp Meilutytės ir Mikutavičiaus – bravo“, – išgirdęs žinią, kad pagal visuomenės nuomonę yra antras po R. Meilutytės, sakė A. Čekuolis.

Algimantas Čekuolis

A. Čekuolis dėkojo žmonėms ir pažadėjo stengtis toliau.

Trečias įtakingiausių visuomenininkų/savo srities profesionalų sąraše liko muzikantas, televizijos laidų vedėjas Marijonas Mikutavičius.

Akademikai demonstravo nusivylimą

Žurnalo „Reitingai“ vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas sako, kad apklausiamiesiems nebuvo įmanoma išsiųsti 2000 pavardžių sąrašo – apsiribota 70-čia asmenų. „Būta nusivylimų, ypač iš akademinio sluoksnio, kultūros veikėjų, ypač rašytojų, kurie aiškino apie nugara einantį šiurpą tame pačiame sąraše pamačius ir intelektualus, ir popkultūros veikėjus“, – neslėpė G. Sarafinas.

Minėtiems itelektualams nesuprantamas, pavyzdžiui, Egidijaus Dragūno ar Beatos Tiškevič atsidūrimas tame pačiame sąraše su rašytojais ar akademikais. Tačiau, aiškina G. Sarafinas, visuomenėje yra inteligentų, intelektualų, aukštosios kultūros korifėjų, darančių milžinišką įtaką visuomenei. Tuo pat metu yra asmenų, kurie daro neregėtai didelį įspūdį bei poveikį jauniems žmonėms.

Gintaras Sarafinas

„Jei jie į savo koncertus pritraukia 20 tūkst. žmonių, kiekviena jų mintis sukelia ažiotažą, jei tūkstančiai jaunuolių juos kopijuoja, iš jų mokosi, jie neabejotinai daro įtaką“, – aiškina „Reitingų“ vyriausiasis redaktorius.

Gavęs apklaustų asmenų atsakymus, kartais G. Sarafinas išvysdavo prierašą: šie žmonės daro teigiamą įtaką, šie – neigiamą. „Bet kuriuo atveju, visi jie įtaką daro. Todėl sąraše ir atsirado kontraversiškų, keistų žmonių, paliekančių pėdsaką visuomenėje“, – kalbėjo G. Sarafinas.

Mokslininkai dažnai lieka nematomi

„Spinter tyrimų“ vadovas Ignas Zokas pastebi, kad atlikus visuomenės nuomonės apklausą pirmąsias vietas užėmė pramogų bei šou verslo atstovai, kurie labiausiai matomi ir geriausiai žinomi.

Ignas Zokas

„Kuo labiau žmogus užsiima elitine, moksline veikla, tuo jo žinomumas mažesnis. Pramogų pasaulio žmonės dažniau matomi viešojoje erdvėje – tai, matyt, ir lemia jų aukštesnes pozicijas“, – sakė I. Zokas.

Pasak I. Zoko, balsuojant už R. Meilutytę, matyt, susipynė keletas dalykų – ji yra nacionalinis pasididžiavimas, superžvaigždė. Už ją balsavę žmonės, matyt, vertino ne tik įtaką. Sociologo aiškinimu, gal plaukikė ir neturi įtakos priimamiems politiniams sprendimams, tačiau, pavyzdžiui, būdama reklamos veidas, daro įtaką vartotojų elgesiui, jaunajai kartai, veikia formuojant nuomonę.