Taip mano Teisės projektų ir tyrimų centro ekspertai, pirmadienį išplatinę pranešimą, kuriame įvertinami JAV žydų komiteto vadovo Andrew Bakerio su Lietuvos politikais svarstyti būdai sparčiau grąžinti nacionalizuotą žydų bendruomenės turtą.

Pasak teisininkų, gerinant nacionalizuoto turto grąžinimo sąlygas žydų bendruomenei, jas reikėtų gerinti ir kitų tautybių atstovams.

Teisės projektų ir tyrimų centro ekspertų išvadoje nurodoma, kad jei bus išplėstas asmenų, turinčių teisę į okupacinio režimo nacionalizuoto turto grąžinimą, ratas, tai šis sprendimas turi būti vienodai taikomas visų Lietuvoje gyvenančių tautybių ir visų religinių konfesijų nariams.

Žmogaus teisių stebėjimo instituto valdybos pirmininkas Kęstutis Čilinskas pažymi, jog Lietuvoje gyvenančių tautybių ir religinių konfesijų nariai turtą prarado ne dėl nepriklausomos Lietuvos kaltės.

"Prieš II pasaulinį karą Lietuvoje į fizinių ir juridinių asmenų nuosavybės teisę pasikėsino Sovietų Socialistinių Respublikų Sąjunga (SSRS), smurtu likvidavusi Lietuvos Respublikos nepriklausomybę. Tai buvo padaryta vykdant neteisėtus 1939 metų slaptuosius susitarimus tarp SSRS sovietinio režimo ir Vokietijos fašistinio režimo", - primenama teisės ekspertų išvadoje.

Pasak K. Čilinsko, abejotina, ar Lietuva, "nukentėjusi nuo neteisėtų kitų valstybių sandorių ir okupacijos, viena turi pareigą užtikrinti ekonomines ir finansines sąlygas okupacinio režimo nacionalizuoto turto grąžinimui, ypač jei bus išplėsti jo mąstai".

Jo žodžiais, svarstytina galimybė, kad didėjantys turtiniai įsipareigojimai nuo sovietinio ir fašistinio režimo nukentėjusioms tautinėms bendrijoms būtų tarptautinių susitarimų objektas.

Teisės projektų ir tyrimų centro ekspertai pabrėžia, jog nuo okupacinio režimo nukentėjo įvairios tautinės bendrijos bei tradicinės religinės bendruomenės, o išimtys kuriai nors vienai nukentėjusiųjų daliai būtų diskriminacinio pobūdžio.

"Teisinis reguliavimas, kurio formuluotės reikštų, kad, sprendžiant okupacinio režimo atimto turto grąžinimą, daroma išimtis vienos tautinės bendrijos ar konfesijos religinės bendruomenės nariams, būtų diskriminacinis kitų tautinių bendrijų bei kitų konfesijų religinių bendruomenių atžvilgiu. Todėl, jei bus priimtas politinis sprendimas išplėsti iki šiol Lietuvos teisėje nustatytą asmenų, turinčių teisę į okupacinio režimo nacionalizuoto turto grąžinimą, ratą, šis sprendimas turi būti vienodai taikomas visų Lietuvoje gyvenančių tautybių ir visų religinių konfesijų nariams", - pažymima teisininkų išvadoje.

Pasak ekspertų, Lietuvos žydų bendruomenės nariams okupacinio režimo nacionalizuotas turtas grąžinamas lygiomis teisėmis su kitų tautų bei konfesijų atstovais.

"Lietuvos Konstitucinis Teismas ne kartą yra nurodęs, kad Lietuvos Konstitucijoje įvirtintas teisinės valstybės principas. Pagal šį principą, be kita ko, valstybė turi vengti tokio teisinio reguliavimo, kuris, diskriminuodamas vienas tautines bendrijas ar religines bendruomenes ir teikdamas privilegijas kitų tautų ar religinių konfesijų atstovams, galėtų sukelti tautinę ar religinę nesantaiką", - perspėja teisininkai.

Jų išvadoje taip pat nurodoma, jog Lietuvos "piliečiai dešimtmečiais savo darbu prisidėjo išsaugojant okupacinio režimo nacionalizuotą turtą", ir šiuo metu, mokėdami mokesčius valstybei, kuria sąlygas restitucijai įgyvendinti.