"Su vienu lėktuvu vykdyti tas užduotis, kurias iki šiol vykdėme su "L-39", bus tikrai problematiška. O darėme mes tikrai daug su tuo lėktuvu. Su visomis čia esančiomis šalimis skraidydavome treniruočių skrydžius. Tai buvo labai svarbi pasirengimo dalis tam, kad mes galėtume priimti šią oro policijos misiją Lietuvoje. Dabar, aišku, tas klausimas iškils labai aštriai", - "Lietuvos ryto" televizijai sakė sakė E.Mažeikis.

"Aš to nevertinčiau kaip krizinės situacijos, bet tai mums sukels nemažų problemų, turėsime nemažą galvosopį, kaip įvykdyti tas užduotis, kurios mums yra keliamos", - antradienį įrašytame interviu teigė generolas.

Pasak jo, yra keli pasirinkimai norint užpildyti atsiradusią spragą. Viena iš jų - nuomotis analogišką sudužusiam lėktuvą kaip tai daro Estijos KOP. Kita iš galimų išeičių, anot karininko, yra svarstyti apie modernesnės "L-39" versijos - "L-159" įsigijimą.

"Ji, mano supratimu, yra pakankamai reali, kadangi lėktuvai tikrai nėra brangūs, aptarnavimas irgi mums būtų pakeliamas. Kaina yra komercinės derybos. Lėktuvai dažnai gali kainuoti simbolinę kainą žinant, kad paskui biznis yra daromas iš kitų dalykų, aptarnavimo, priežiūros", - kalbėjo generolas.

Pasak jo, Lietuvos KOP tiktų lėktuvas, "kuris nekainuoja labai brangiai, tačiau garantuoja visų užduočių vykdymą". Pasak E.Mažeikio, vienas "L-159" galėtų kainuoti apie 10 mln. dolerių (apie 23,8 mln. litų).

"Tai galėtų būti ir 10, ir 12 lėktuvų. Tokio kiekio tikriausiai ir pakaktų, reikalui esant, net ir minimaliai vykdyti oro policijos užduotis", - svarstė KOP vadas ir kartu pabrėžė, jog kariškiai yra tik patariantys specialistai, o sprendimus dėl įsigijimų priima politikai.

Tačiau jis pažymėjo, jog su finansavimo trūkumu susiduriančiai krašto apsaugos sistemai tokia suma yra "nemaži pinigai".

"Tai yra labai reliatyvūs dalykai. Kai kalbame apie tokias pinigų sumas ir sakome, kad tai nedidelės pinigų sumos, kai kam atrodo, kad šie du žmonės televizijos studijoje yra išvis nušokę kažkur. (...) Pasižiūrėjus į krašto apsaugos pinigus, tai yra nemaži pinigai. Tai yra kaip su trumpa antklode - kai užtempi ant bambos, kojos nuogos ir atvirkščiai", - kalbėjo generolas, pridūręs, jog klaidinga manyti, kad kariškiai turi "neišsemiamus" finansavimo aruodus.

Pranešimai, kad Lietuvos kariškiai domisi "L-159" įsigijimu iš Čekijos jau buvo pasirodė praeityje, pastarąjį kartą - 2009 metais. Tačiau tuomet Krašto apsaugos ministerija iškart paneigė, kad derybos tarp Lietuvos ir Čekijos dėl tokio sandorio vyksta.

Diskusijos apie situaciją Karinėse oro pajėgose kilo po to, kai antradienio rytą per reguliarią treniruotę už maždaug šešių kilometrų nuo Aviacijos bazės susidūrė lietuvių pilotuojamas "L-39" ir Šiauliuose dislokuotas NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse atliekantis Prancūzijos naikintuvas "Mirage 2000".

Lietuvos orlaivis po kontakto ore sudužo, o jo pilotai sėkmingai katapultavosi ir nenukentėję nusileido. Prancūzų naikintuvas su pažeistu stabilizatoriumi nusileido KOP bazėje.

Dėl incidento krašto apsaugos ministrės įsakymu buvo pradėtas tarnybinis tyrimas. Tyrimą pradėjo ir Karo policija.

Lietuvos KOP iki šiol naudojosi dviem 1998 metais iš Čekijoje įsigytais "L-39ZA Albatros" orlaiviais, kurie 2007 metais buvo kapitališkai suremontuoti.