Viešai rinkimų kampanijos rėmėjus skelbia tik Valdas Adamkus, Petras Auštrevičius ir Kazimiera Prunskienė. Tuo tarpu valdančiosios daugumos kandidatų Vilijos Blinkevičiūtės ir Česlovo Juršėno rinkimų štabų atstovai slepia finansinius rėmėjus, o juos paskelbti žada tik birželį, kaip įpareigoja Vyriausioji rinkimų komisija.

Iš vienos bendrovės - penktadalis milijono

Iki šiol daugiausiai rinkimų kampanijai sukaupė du kandidatai - Česlovas Juršėnas ir Petras Auštrevičius. Pastarasis, vos pradėjęs rinkimų kampaniją, pareiškė, jog nepriims didesnių kaip 50 tūkst. litų aukų dėl to, jog netaptų priklausomas nuo savo rėmėjų.

Daugiau nei 100 tūkstančių litų Petro Auštrevičiaus rinkimų kampanijai jau skyrė “Libros holdingui” priklausančios bendrovės - “Venta”, “Grendvesta”, “Dominga Hardwood”. Internete skelbiamame aukotojų sąraše šios įmonės nurodytos atskirai, esą jos aukojo ne daugiau kaip po 50 tūkstančių litų, tačiau bendra koncerno aukų suma net kelis kartus viršija Petro Auštrevičiaus rinkimų štabo nustatytas vadinamąsias lubas.

Kandidatas į šalies vadovo postą sako, jog, nepaisant to, kad minėtos trys bendrovės priklauso vienam koncernui, jis įsitikinęs, kad visos trys įmonės aukoja kaip atskiri subjektai.

“Manau, svarbiausia yra tai, kad rėmėjus skelbiame iš anksto ir viešai. Kiek žinau, “Libros holdingui” vadovaujantis Tomas Juška neturi lemiamo balso ar kontrolinio akcijų paketo kitose grupei priklausančiose įmonėse, todėl jo asmeninė įtaka šios grupės įmonėms yra minimali”, - įsitikinęs kandidatas į šalies vadovo postą.

“Libros holdingo” vadovas sako savo asmeniniu pavyzdžiui besistengiantis užkrėsti ir kitus verslininkus. Verslininkas, kaip ir jo remiamas kandidatas, atmeta svarstymus, kad jo vadovaujamos holdingo bendrovės P.Auštrevičiaus rinkimų kampanijai jau skyrė kone penktadalį milijono. “Pavyzdžiui, bendrovės “Dominga Hardwood” devyniasdešimt procentų akcijų priklauso mūsų partneriams iš Norvegijos, taigi remti P.Auštrevičių buvo jų sprendimas”, - aiškino T.Juška. Jis patikino neketinantis užimti jokio posto Prezidentūroje.

Dosnios ir su V.Milakniu siejamos įmonės

“Norime, kad Prezidentūra aktyviai dirbtų savo pagrindinį darbą - užsienyje reprezentuotų mūsų šalį. Stengiuosi daryti viską, kad mes nepraleistume šio istorinio šanso, kad įvyktų kartų kaita. Gerai ir aktyviai dirbantis Prezidentas tikrai gali daug nuveikti”, - kalbėjo verslininkas, kurio vadovaujamos grupės įmonės yra dosniausios P.Auštrevičiaus rėmėjos. Jis pripažįsta, kad “Libros” grupės įmonės galėtų skirti ir milijoną litų, tačiau esą tokiu atveju būtų sunku sulaukti paramos iš kitų bendrovių.

Gerokai daugiau nei 50 tūkstančių litų P.Auštrevičiaus rinkimų kampanijai paaukojo ir su Valentinu Milakniu siejamos bendrovės.

P.Auštrevičius sako, kad rinkimų štabas 50 tūkstančių ribą nustatė neatsitiktinai. “Mes nenorime jokių didelių įsipareigojimų. Mano manymu, 50 tūkstančių yra pakankamai dideli pinigai. Įvertinant šalies ekonominę situaciją, protinga iš kuo daugiau rinkti po kuo mažiau”, - sakė P.Auštrevičius, kategoriškai nesutikęs su oponentų svarstymais, kad tokia skaidrumo ir viešumo akcija - tik puikus viešųjų ryšių specialistų ėjimas.

Buvusio vyriausiojo euroderybininko P.Auštrevičiaus rinkimų kampanijai jau sukaupta apie 500 tūkst. litų, o jai ketinama išleisti apie 1 mln., tačiau kandidatas neabejoja, kad pavyks sukaupti visas rinkimų kampanijai reikalingas lėšas.

Lėšas rinko pokylyje

Į Vilnių prieš kelias dienas iš visos Lietuvos suvažiavę Prezidentą Valdą Adamkų remiantys verslininkai bei žinomi visuomenės veikėjai paaukojo jo rinkimų kampanijai daugiau kaip 250 tūkst. litų.

Susitikti su Prezidentu praėjusį sekmadienį atvyko apie 200 žmonių. Dalis rėmėjų negalėjo atvykti į Vilnių ir iš anksto pervedė lėšas į V.Adamkaus rinkimų sąskaitą.

“Tokie renginiai užtikrina rinkimų finansavimo skaidrumą, kurio Lietuvoje trūko per praėjusius rinkimus”, - teigė V.Adamkaus rinkimų štabo vadovas Darius Gudelis. Jis ryžosi įvardyti stambiausių V.Adamkaus finansinių rėmėjų pavardes.

Kadenciją baigusio Prezidento rinkimų štabas nenurodo, kurie iš 44 Valdą Adamkų parėmusių asmenų ar verslo subjektų yra stambiausi rinkimų kampanijos rėmėjai. Daugiausiai V.Adamkų remia pavieniai asmenys, tarp jų - buvęs krepšininkas Šarūnas Marčiulionis, verslininkai Vytautas ir Dalia Gruodžiai, politikas Artūras Zuokas ir kiti asmenys.

Adamkų remia ir “SBA koncernas”, “Siemens”, “Baltijos-Amerikos klinika”. Pastarosios vadovė Inga Kalinauskienė sako, kad V.Adamkų remia jau ne pirmą kartą. “Iki šiol bendradarbiavome su ponios Almos Adamkienės fondu. Pritariame jų požiūriui ir darbo principams, todėl ir remiame”, - aiškino klinikos vadovė.

Slepia V.Blinkevičiūtės rėmėjus

Paslaptingiausiai apie surinktus pinigus kalba socialinės apsaugos ir darbo ministrės rinkimų štabo vadovai Vaidas Pliusnis ir Dangutė Mikutienė. Štabo atstovai pateikia tik bendrus duomenis, kad rinkimų kampanijai jau surinkta apie 200 tūkstančių litų.

“Jei verslininkai skiria lėšų rinkimų kampanijai, žiūri į tam tikras vertybes, programines nuostatas”, - sakė D.Mikutienė, paneigdama svarstymus, esą lėšų rinkimams gerokai lengviau gauti valdžioje esančioms partijoms. Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė sako, kad V.Blinkevičiūtei nėra priimtina pinigų prašyti iš paprastų žmonių. “Ji puikiai žino dabartinę Lietuvos žmonių padėtį, todėl moraliai iš jų negali prašyti”, - kalbėjo D.Mikutienė.

Ne ką daugiau ta tema galėjo pasakyti ir štabo vadovas V.Pliusnis. “Verslininkus įvardysime tik tada, kai tai privalėsime padaryti pagal įstatymus. Gal tie verslininkai mums skirs papildomų lėšų. Kol kas apie tai kalbėti anksti”, - sakė V.Blinkevičiūtės rinkimų štabo vadovas.

Jis sako net nelinkęs sekti P.Auštrevičiaus štabo pavyzdžiu ir finansinius rėmėjus įvardyti viešai. “Jis pirmą kartą dalyvauja rinkimuose. Lyg jis nežino įstatymų, kokie yra. Atrodo, čia visi kažką slepia, o jis vienas kalba. Iš viso jo nesuprantu”, - piktinosi V.Pliusnis.

Žiniasklaidos ekspertų vertinimu, Naujosios sąjungos ir Vilijos Blinkevičiūtės rinkimų kampanija yra viena aktyviausių, todėl ir brangiausiai atsieisianti. Nepaisant to, V.Pliusnis tikina, kad remdami kandidatę verslininkai neišreiškia jokių pageidavimų. “Su tais, kurie kelia sąlygas, nebekalbame. Jei prasideda, aš duosiu, tu duosi, baigiame derybas. O tokių būna per kiekvieną rinkimų kampaniją”, - pastebėjo V.Pliusnis.

Anot V.Blinkevičiūtės štabo atstovų, jų kandidatę verslininkai remia norėdami stabilumo valstybėje. “Verslininkams svarbiausia, kad valdžia netrukdytų daryti verslo”, - įsitikinęs V.Pliusnis.

Socialdemokratus parėmė “Achema”

Sėkmingiausiai lėšos renkamos Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) remiamo laikinojo Seimo Pirmininko rinkimų kampanijai. LSDP centrinio rinkimų štabo vadovas Gediminas Kirkilas sako, kad sukaupta apie 500 tūkstančių litų, tačiau konkrečių rėmėjų pavardžių neįvardija. Tarp pagrindinių socialdemokratų rėmėjų minimas nuolatinis partijos finansuotojas, koncerno “Achema” prezidentas Bronislovas Lubys, taip pat verslininkai partijos nariai.

“Nemanau, kad valdžioje esančioms partijoms verslininkai aukoja labiau. Tiesiog sąžiningiau deklaruojame gautas sumas. Pažiūrėjęs į reklamą matau, kad kai kurios partijos gerokai išsiskiria. Ir R.Paksas deklaravo milijoną, o realiai išleido tris”, - lygino Č.Juršėno rinkimų štabo vadovas G.Kirkilas.

Kaip ir koalicijos partneriai Seime, socialdemokratai nereikalinga vadina P.Auštrevičiaus iniciatyvą iš verslininkų nerinkti daugiau nei 50 tūkstančių litų. “Nežinau, ką tai gali reikšti, nes, mano galva, tai viešųjų ryšių triukas”, - kalbėjo G.Kirkilas.

Socialdemokratų štabo vadovas nemano, kad stambūs jų finansiniai rėmėjai gali turėti įtakos priimamiems sprendimams. “Daugiausiai mūsų rėmėjų - partijos nariai, jie ir taip gali dalyvauti įvairiose diskusijose. Vis dėlto jų nuomonė mūsų partijos sprendimų nelemia”, - sakė G.Kirkilas.

Didžiausia finansuotoja - pati kandidatė

Valstiečių ir Naujosios demokratijos partijų sąjungos (VNDPS) lyderei Kazimierai Prunskienei iki šiol nepavyko sulaukti nė vieno verslininko paramos. Pasak jos rinkimų štabo vadovo parlamentaro Gintaro Didžioko, kol kas sukaupta apie 60 tūkstančių litų.

Anot parlamentarės rinkimų štabo vadovo, tokios tendencijos nėra atsitiktinės, esą didžiausios paramos sulaukia tos partijos, kurios šiuo metu yra valdžioje. “Kreipėmės ne į vieną verslininką, tačiau vieni svarsto, kiti žada kitą savaitę, treti kalba apie antrą turą”, - pastebėjo K.Prunskienės rinkimų štabo vadovas.

Vienintelis K.Prunskienės finansinis rėmėjas, be jos pačios (skyrė 50 tūkstančių litų), yra rinkimų štabo vadovas G.Didžiokas. “Manau, kad sulauksime ir daugiau paramos. Susitarimai padaryti, viskas susiplanuota. Žinome grafiką, kada ką reikia sumokėti. Ir pati partija turi savų rezervų”, - sakė G.Didžiokas.